Babiš sedne do letadla směr Côte d'Azur. Úkol splněn

Zuzana Kubátová Zuzana Kubátová
26. 10. 2013 19:22
Babišovi k volebnímu výsledku pomohly tři základní faktory.
Restaurace Paloma ve Francii. Sem si jede Babiš odpočinout po volebním triumfu.
Restaurace Paloma ve Francii. Sem si jede Babiš odpočinout po volebním triumfu. | Foto: Paloma (iHNed.cz)

Analýza - Skrz Babišovo hnutí ANO 2011 promluvil poprvé do tuzemské politiky hlas českého byznysu. A velmi silně. Babiš, faktický vítěz voleb, ještě v sobotu večer sedne do letadla, které nabere směr Francie. Na Azurovém pobřeží, v Mougins, miliardář nedávno otevřel luxusní restauraci Paloma. Tehdy při tom byli třeba kuchař Pohlreich, modelka Maxová nebo realitní žralok Vítek a 300 dalších VIP hostů.

Tentokrát sem (v Mougins vlastní i dům) majitel Agrofertu a novopočený poslanec přijede jen s rodinou, aby si odpočinul.

Jak (téměř) vyhrát volby

Babišovi k volebnímu výsledku pomohly tři faktory: tím prvním je finanční síla, jež mu umožnila profesionálně dobře odvedenou a efektivní kampaň. Peníze ovšem pro nejbohatšího českého průmyslníka samy o sobě nebyly rozhodující a za kampaň také zdaleka neutratil nejvíc. On sám v superdebatě ČT přiznal výdaje 69 milionů, zatímco sociální demokraté utratily 90 milionů, TOP 09 60 milionů a ODS téměř 50 milionů.

Babišovi pomohlo i obrovské osobní nasazení, s nímž během několika předvolebních týdnů objížděl republiku, pořádal mítinky, potkával se s byznysmeny, se studenty, rozdával voličům koblihy a novinářům jedno interview za druhým. Mimochodem - z českých médií se mu otevřené a aktivní podpory dostalo ze strany jeho vlastního týdeníku 5+2. Obavy, že Babiš do politické kampaně zapojí svou čerstvou a velmi vlivnou mediální akvizici - deníky MF Dnes a Lidové noviny, se nenaplnily.

Co ale bylo pro Babiše zcela rozhodující: získal důvěru velkého počtu významných lidí z prostředí českého byznysu. Tedy lidí, kteří ve svém okolí, ve svých obcích a svých firmách působí jako respektované autority. Úspěšných mužů a žen, fungujících jako „opinionmejkři", ovlivňující veřejné mínění a trendy.

Sdělení voleb

-------------

Online sčítání výsledků voleb sledujte ZDE

-------------

CVVM: Volební model v lednu 2013

Co jsme se dozvěděli během dneška...

  • Levice nebude mít ústavní většinu a prezident Zeman ji nemlže využít jako nástroj k prosazení prezidentského systému.
  • Neuspěla prezidentem prosazovaná strana SPOZ.
  • ČSSD nezískala bezpečnou většinu na sestavení vlády.
  • Komunisté nejsou druhou nejsilnější stranou.
  • Antipolitické strany ANO 2011 a Úsvit obsadí křesla ve Sněmovně.
  • ODS se musí spokojit s nejhorším (jednociferným) výsledkem ve své historii.

Důvěra je tak velká, že tito příznivci přehlížejí Babišovy hendikepy. K těm můžeme přičíst jeho minulost, dále riziko, že může hájit z vlivné státní pozice vlastní zájmy, nevyhraněnost jeho programu a nevypočítatelnost hnutí ANO, poslepovaného narychlo z velmi rozmanitých osobností. A čistě osobní slabiny - neschopnost působit dobře v médiích, emocionálnost, pramalý smysl pro uhlazené diplomatické vystupování, občasný sklon k aroganci a řečnickou neobratnost. Což vše jsou vlastnosti, považované odedávna za hlavní kvalifikační předpoklad politika. Jak se ukazuje, jde o další dávnou pravdu, která zřejmě přestala platit.

Byznys, který říká ANO

Za Babiše se přes všechny jeho nedostatky postavily desítky podnikatelů, majitelů a manažerů firem, obchodníků. Těchto lidí raketově přibývalo s tím, jak v předvolebních průzkumech rostly jeho šance.

Jen namátkou: V seznamu sponzorů a spolutvůrců ANO 2011 najdeme jednu z nejznámějších domácích továren Zetor Tractors, šéfa Studentagency Radima Jančuru, předního developera Radima Passera, majitele Kofoly Jannise Samarase, Františka Piškanina z logistické firmy Hopi či Pavla Juříčka, který vybudoval za dvacet let z malé továrny Brano jednoho z nejúspěšnějších výrobců autodílů v zemi.

„Babiše podpořili všichni držitelé titulu Podnikatel roku z předchozích let - kromě dvou, Vladimíra Kováře (majitel Unicornu - pozn. red.) a Eduarda Kučery (spoluzakladatel AVAST Software - pozn. red.)," připomíná Juříček.

Za Babiše se ale postavily také desítky majitelů menších podniků a mnoho živnostníků. Pravda, často se rekrutují ze zemědělské či potravinářské branže, ale nenechme se mýlit - zdaleka ne všechny jejich firmy patří do skupiny Agrofert. Obvykle jde o lidi, kteří se s Babišovým gigantem dříve obchodně potkali nebo dodnes spolupracují, kteří jeho nebo jeho blízké spolupracovníky osobně znají.

A pak je tu pár osobností typu Ivana Pilného, bývalého šéfa Českého Telecomu a Microsoftu, dnes známého publicisty, glosátora a televizní hvězdy z populární show Den D, jež pomohla na popularitě další výrazné postavě letošních voleb, Tomio Okamurovi.

Karty na stole

Zajímavý je v této souvislosti jeden zdánlivý detail: Zatímco z minulosti známe desítky případů, kdy byznysmeni tajili svůj sponzoring či podporu stran jako ODS, ČSSD či naposled Zemanovy SPOZ, Babišovi příznivci nechávají svá jména či jména svých firem viset veřejně na internetu. Je to demonstrativní gesto. Nezanedbatelný proud českých podnikatelů tím dává najevo znechucení z dosavadní podoby správy věcí veřejných profesionálními politiky a okatě demonstruje sázku na muže ze svých řad, byznysmena Babiše.

Příznačné je, že když se Aktuálně.cz pokoušelo před volbami udělat anketu mezi známými byznysmeny a manažery v zemi, většina oslovených se odmítla se svými preferencemi svěřit. Zvláště u šéfů velkých firem není zvykem zveřejňovat politické sympatie. Jsou zvyklí, že si nesmí znepřátelit žádnou ze stran, aspirujících na vládu ať už v celostátním, nebo regionálním měřítku. „Nikdy nekomentuji politiku," říká například léta šéf ČEZ Daniel Beneš a všichni jeho kolegové ve vedení firmy. Pokud někdo z byznysu své politické smýšlení deklaroval veřejně, šlo většinou o voliče Andreje Babiše.

Prostě - nezvykle mnoho byznysmenů stojících za Babišem odkrývá karty. Překvapivě je mezi nimi i řada těch, kteří by v případě Babišova neúspěchu riskovali nepřízeň vlivných politiků a úředníků. K Babišovi se překvapivě hlásí i ti, kteří jsou na státních institucích a úřadech hodně závislí - typicky třeba Jančura, usilující o rozbití monopolu státních Českých drah, či developer Passer. Tito lidé neberou v potaz nebezpečí, že pokud jejich kůň zvítězí, bude se každá jejich získaná státní zakázka, každý úspěch v úřední tahanici, vykládat jako protekce a odměna za podporu ANO 2011.

„Já o tom takto vůbec neuvažuju," říká Jančura, který se k Babišovi přidal jako jeden z prvních, v době, kdy na jeho výraznější umístění ve volbách málokdo věřil. „Já od státu chci jediné - aby fungoval. Ať se prostě chová tak, jak vyžaduje české a evropské právo. Nemusím lézt státu do zadku, žádnou protekci nepotřebuju. O státní zakázky na železnici samozřejmě zájem mám, ale účastnit se hodlám jen férově nastavených tendrů, do nichž jde víc zájemců za rovných podmínek," vysvětluje šéf Student Agency.

Sázka na SPOZ průmyslníkům nevyšla

Babiš nebyl v těchto volbách jediným, na něhož hromadně vsadil český byznys. Jako další strana, vstřícná k podnikatelům, se profiluje také zemanovská SPOZ. Současná vláda, poskládaná z lidí blízkých prezidentu Zemanovi, je vláda přátelská především k těžkému průmyslu. Těší se podpoře velkých byznysmenů z Moravskoslezského regionu, k jejím zástupcům má blízko jak strojař Jan Světlík, tak ocelářský a medicínský magnát Tomáš Chrenek. A další továrníci, závislých na velkých zakázkách v Rusku, orientovaní na energetiku a tradiční strojařinu.

Na rozdíl od vcelku transparentní podpory babišovců ale zůstalo podnikatelské zázemí SPOZ skryto. Tajuplné vazby, tušené za lidmi jako je Vratislav Mynář, Miroslav Šlouf či Martin Nejedlý, však budí nedůvěru. A to je možná i jedna z příčin, proč SPOZ u voleb tak fatálně neuspělo.

Ukázal, že umí řídit 

Co voliče rekrutující se z podnikatelských kruhů k Babišovi láká?

"Vím, že byznysmen v politice není úplně to pravé ořechové," říká majitel Brano Group Pavel Juříček, jehož Babiš oslovil s projektem ANO už před třemi lety, který se ale dlouho rozmýšlel, zda se v něm má angažovat. Před volbami pak hnutí pomáhal vytvářet program.

Co ho přesvědčilo? „Politici tuto zemi vedli třiadvacet let a jde to pořád k horšímu. Mezi lidmi z klasických stran nevidím schopné osobnosti. Myslím, že České republice může pomoci, když se na jejím řízení bude podílet člověk, který ukázal, že něco umí, který měl úspěch, předvedl, že dovede něco řídit. A navíc k politice přistupuje zcela altruisticky, nemá potřebu mít z politiky vlastní prospěch," vysvětluje bývalý volič ODS Juříček.

Altruistickým důvodům Babišova vstupu do politiky Juříček bezvýhradně věří, stejně jako většina příznivců, kteří magnáta osobně znají. "Agrofert může jeho úspěch ve volbách paradoxně poškodit - Babiš se bude bát, aby úspěch v jednání se státem například o dotacích nebyl vykládán jako protekce, takže se o ně nebude snažit," tvrdí místopředseda představenstva Agrofertu (a pochopitelně Babišův volič a spolupracovník ANO) Petr Cingr.

Juříček vidí rizika a slabé stránky své sázky na Babiše jinde než v možném Babišově prospěchářství: „Otázka je, jak dokáže uřídit své hnutí, jak se srovná s politickou praxí. Není excelentní rétor, řadu věcí se musí naučit. Ale my se mu v tom snažíme pomáhat. Babišovou velkou výhodou je, že umí naslouchat," dodává Juříček.

Výsledky volby 2013
Autor fotografie: Jiří Kropáček

Výsledky volby 2013

Online výsledky předčasných voleb do Poslanecké sněmovny 2013:

 

ONLINE VÝSLEDKY ZDE

 

Náhražka za pravici

Byznysmeni kolem Babiše a jeho ANO zpravidla volili dříve tak jako Juříček pravicové strany. K Babišovi se přiklonili i přesto, že hnutí je stále velmi nevyhraněné, posuzujeme-li je z tradičních politologických hledisek. Kupříkladu „pravicově" slibuje nezvyšovat daně z příjmu, snížit DPH či šetřit na státním aparátu. Na druhou stranu „levicově" hlásá zvýšení státních výdajů na stavby silnic a železnic, daňové úlevy na zaměstnávání hendikepovaných lidí, progresivní zdanění bohatých či minimální důchod.

Ukazuje se, že tradiční voličské rozhodování podle kritéria „pravo-levo-střed" ztrácí pro byznysmeny smysl. Jsou to praktičtí lidé, nezajímají je politické a sociologické kategorie, řeší své denní konkrétní problémy. A o těch si s kolegou Babišem mohou donekonečna povídat, Babiš rozumí jejich steskům na nestálost daňových předpisů, přebyrokratizovaný státní aparát, nesmyslnou regulaci a na denodenní boj s korupcí na všech stupních státní správy.

Mluvíte-li s podnikateli, překvapivě zjistíte, že jsou ochotní platit i docela vysoké daně, chtějí ovšem jistotu, že stát jejich peníze nepromrhá nebo nedá rozkrást. Babiš slibuje, že právě to jim dokáže z parlamentu ohlídat. A na rozdíl od politiků, kteří slibují totéž, má kolega byznysmen důvěru řady domácích podnikatelů.

Podle ekonoma, publicisty a amatérského politologa Pavla Kohouta (jeho knihou Úsvit se inspirovalo hnutí Tomio Okamury, sám Kohout je příznivcem Svobodných Petra Macha) se na Babišově úspěchu podepsal i fakt, že Češi jsou - navzdory všeobecně rozšířenému opačnému názoru - převážně pravicoví. Pro byznysmeny platí tíhnutí k pravici dvojnásobně. „Když klasická pravice totálně selže, hledají si pravicoví voliči náhražku," říká Kohout.

Pravice podle něj selhává v celé Evropě: „Merkelová v Německu zcela vykradla program sociální demokracie, stejně dopadli republikáni ve Francii - jejich program patří někam mezi české komunisty a ČSSD. Důvod je v tom, že politici uvažují marketingově, kupují si voliče populistickými sliby. Ti se s tím ale nechtějí smířit a výsledkem u nás je volba pravicových náhražek typu ANO."

Jako náhražky pro pravicově smýšlející občany podle Kohouta v předminulých volbách zafungovala Strana zelených, při volbách před třemi lety TOP 09 a Věci veřejné.

Ve všech těchto případech náhražky selhaly.

 

Právě se děje

Další zprávy