AvtoVAZ propustí 27 tisíc lidí, pomoci má i šrotovné

Ekonomika Ekonomika
25. 9. 2009 10:35
Firma jede na 65 %, chce propustit hlavně starší pracovníky

Moskva - Největší ruská automobilka Avtovaz musí propustit 27 600 zaměstnanců, aby se udržela nad vodou. Pomoci ji v tom má šrotovné, o jehož zavedení uvažuje ruská vláda.

Společnost vyrábějící vozy Lada ve čtvrtek oznámila, že ve středu dosáhla dohody s vůdci odborů na snížení stavů, protože funguje jen na jednu směnu a pouze v 65 % vytížení své kapacity.

"Snížení počtu personálu je v takové situaci zásadní," stojí ve čtvrtečním prohlášení společnosti, které reagovalo na zprávy v ruském tisku, že AvtoVAZ chce propustit až 36 tisíc lidí.

Mezi propuštěnými bude i pět tisíc řídících pracovníků a specialistů, 13 tisíc lidí v důchodovém věku a 5500 pracovníků, kteří se tomuto věku blíží.

Společnost lidi propouští podle věku

Z devíti tisíc mladších propuštěných se podle automobilky může v budoucnu do práce vrátit až šest tisíc zpět poté, co společnost spustí v roce 2012 společný projekt s Renaultem, kterému v AvtoVAZu patří čtvrtinový podíl.

V konkurenci s dováženými auty a v propadu prodeje aut kvůli ekonomické recesi se ruské automobilce nepodařilo proměnit svou cenovou výhodu na větší podíl na trhu.

Čtvrteční oznámení přišlo poté, co auditoři varovali, že život Avtovazu jako fungujícího koncernu je ohrožen a že nejistá je i jeho schopnost splácet svůj dluh ve výši 1,7 miliardy dolarů.

V minulosti už proto automobilka snížila platy, aby dosáhla na vládní bezúročnou půjčku ve výši 800 milionů dolarů.

Šrotovné "buy Russian"

"Problém Avtovazu je ten, že vyrábí auta, která upřímně řečeno už nikdo nechce kupovat," shrnul problém pro deník Russia Today Patrick Fullick, president sdružení Science Connection.

Kromě toho, že se auta špatně prodávají po celém světě, musí si Avtovaz zvykat na to, že už v Rusku nemá monopol. "Podíl, který na místním automobilovém trhu zabrali cizí automobilky, už stoupl na 35 %, a to je opravdový problém," upozornil Fullick.

Ruská vláda tak vkládá naděje do šrotovného, o kterém se v Rusku uvažuje už tři čtvrtě roku. Mělo by dosahovat výše 50 až 60 tisíc rublů a má být vyplaceno jen tomu, kdo si koupí auto ruské výroby.

 

Právě se děje

Další zprávy