Automobilky v Česku propustí bezmála 14 tisíc lidí

Pavla Adamcová Ekonomika Pavla Adamcová, Ekonomika
10. 12. 2008 14:49
Krize automobilový průmysl postihla nejvíce
Zaměstnanci automobilek neví: kdo zůstane a kdo dostane výpověd?
Zaměstnanci automobilek neví: kdo zůstane a kdo dostane výpověd? | Foto: Ondřej Besperát

* V automobilkách a u jejich dodavatelů přijde příští rok o práci asi 13 a půl tisíce lidí * Mezi propuštěnými bude na 7000 kmenových zaměstnanců * Škoda auto se zbaví téměř všech agenturních pracovníků a nahradí je kmenovými

Průhonice - Tuzemské automobilky a jejich dodavatelé patřící do Sdružení automobilového průmyslu (SAP) plánují propustit kvůli finanční krizi do půle příštího roku přes 13500 lidí, z toho asi sedm tisíc kmenových zaměstnanců.

Prohlásil to dnes ředitel SAP Antonín Šípek.

SAP ve své nejnovější zprávě uvádí, že se propouštění dotkne především dodavatelských firem. U celkem čtrnácti finálních výrobců by tak podle předpokladu měly přijít o práci asi tři tisíce lidí.

Ze Škody Auto od září odešlo na 1500 agenturních zaměstnanců. Podle dnešního prohlášení firmy je bude následovat dalších 2500. Automobilka se tak zbaví téměř všech zahraničních dělníků, jejichž místa tak uvolní pro kmenové zaměstnance.

Továrna Hyundai v Nošovicích, kde výroba začala teprve před několika týdny, ve statistice nefiguruje.

Údaje, které sdružení zveřejnilo, zahrnují propouštění od 1. července tohoto roku do konce června příštího roku. Z nynějších 138 tisíc lidí, kteří pracují pro firmy v SAP, jich tak zůstane více než 124 tisíc

Letos automobilky vyrobí přes milion vozů

Počet v tuzemsku vyrobených aut se letos bude podle prezidenta SAP Martina Jahna pohybovat kolem jednoho milionu, v příštím roce díky náběhu výroby v továrně Hyundai bude produkce ještě vyšší. "Nelze očekávat takové nárůsty jako v předchozích letech," dodal.

Škoda letos celosvětově vyrobí kolem 680 tisíc vozů. TPCA zvýší výrobu na 324 tisíc vozů. O obou výrobců jde v porovnáním s předchozím rokem o nárůst.

Prioritou je podle Jahna pro automobilový průmysl především co nejrychlejší přijetí evropské měny. "Bavíme se o letech 2012-13, ale i to je pro nás pozdě," prohlásil Jahn. Klíčové je také financování exportních společností, likvidita bankovního trhu a také flexibilita na trhu práce.

 

Právě se děje

Další zprávy