Autobusy Českých drah? Dobrý nápad, tvrdí expert

Karel Toman
19. 3. 2009 18:25
Dráhy nesmí přelévat dotace

Praha - Plán Českých drah na vlastní autobusovou dopravu může „vyhmátnout" díru na trhu. Myslí si to alespoň děkan dopravní fakulty při ČVUT Petr Moos. Podle něj dráhy svými autobusy nenahradí své vlastní vlakové linky, ale doplní je spíš tak, aby byly více využívané. Opak by byl podle něj „kontraproduktivní hloupost."

Jak dokazují snímky, které vám k rozhovoru s Petrem Moosem přinášíme, předchůdce Českých drah, Československé dráhy (ČSD) už v minulosti svou vlastní autobusovou dopravu měl.

Jeden z prvních autobusů ČSD - Praga NO, karoserie Studénka (1928)
Jeden z prvních autobusů ČSD - Praga NO, karoserie Studénka (1928) | Foto: archiv ČKD Vagonka

A.cz: Co říkáte na plán Českých drah na zavedení vlastní autobusové dopravy? Nepřiznaly tím vlastně, že na sto let starých lokálkách ještě z Rakouska-Uherska už nejsou schopny konkurovat levnějším autobusům?
Vidím v tom především komplexní službu obsluhy území. Například do stanic s dlouhou docházkovou vzdáleností může být drahám k dispozici doplňková autobusová doprava. U linek dálkových půjde naproti tomu zřejmě o vykrytí částí území, kde České dráhy neoperují. Určitě ale nebudou chtít samy sobě konkurovat svým vlastním dopravním systémem. Jde o doplnění na komplexní službu. Můžeme říct, že se tím České dráhy konečně starají o zákazníka.

Autobus ČSD - garáže Hradec Králové na náhradní přepravě v roce 1932 při opravách Prokopova mostu.
Autobus ČSD - garáže Hradec Králové na náhradní přepravě v roce 1932 při opravách Prokopova mostu. | Foto: 353.hamradio.cz

A.cz: Drahám však poslední dobou v regionech přetahují zákazníky levnější autobusy a ČD tak na lokálkách prodělávají. Nepovede jejich plán na vlastní autobusy k rušení některých lokálních tratí?
To ale nevíme, jestli budou dráhy nasazovat autobusy místo tratí, které jim prodělávají a některé vlakové spoje vyřazovat. K tomu se zatím nedokážu vyjádřit, jsou s tím na začátku a teprve vytvářejí „byznysplán". Zatím jen vím, že chtějí autobusovými linkami doplnit soubor služeb, které už nabízejí, a tím poskytnout komplexnější obslužnost. Rozhodně ale nebudou poskytovat paralelní linky kolem už existujících tratí, to by byla kontraproduktivní hloupost.

Autobus Tatra 24/58byla určena pro ČSD a proto byla upravena, měla více sedaček a jen jedny dveře. První verze tohoto typu 24/58 byla přispůsobena levostrannému provozu a roku 1939 musela být přestavěna na pravostranný provoz.
Autobus Tatra 24/58byla určena pro ČSD a proto byla upravena, měla více sedaček a jen jedny dveře. První verze tohoto typu 24/58 byla přispůsobena levostrannému provozu a roku 1939 musela být přestavěna na pravostranný provoz. | Foto: Dopravní web

A.cz: Objednavatelem veřejné dopravy jsou kraje a některé už prohlásily, že než aby platily třikrát dražší vlaky, zaplatí si autobusy. Jak budou chtít v těchto výběrových řízeních konkurovat dráhy, které zatím s autobusovou dopravou nemají zkušenosti?
Zaprvé nejdřív musejí na provozování těchto služeb získat licenci a prokázat způsobilost k jejich vykonávání. To znamená, že budou muset mít dostatečný autobusový park. Zadruhé budou samozřejmě nabízet své služby v místech, která budou dopravní obsluhu potřebovat. Využijí tedy mezery na trhu a budou se tlačit tam, kde budou moci prospět v kombinaci s návazností vlakových spojů.

A.cz: České dráhy jsou firmou podporovanou z veřejných rozpočtů státu a krajů. Jak zajistit, aby se  nestala nekalou konkurencí soukromým autobusovým dopravcům?
Musí mít rozdělené účetnictví. Mezi oběma druhy podnikání musí stát čínská zeď a nesmí docházet k přelévání dotací.

 

 

Právě se děje

Další zprávy