Ahold bude platit, nenabízel lidem vratné láhve

Tomáš Fránek
7. 2. 2008 13:10
Společnost prohrála spor o "klíčové" slovo nabízet
Hyper Albert Vestec u Prahy.
Hyper Albert Vestec u Prahy. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Obchodní řetězce musí lidem v prodejnách nabízet nápoje ve vratných, zálohovaných láhvích. Nestačí, že je mají připraveny ve skladech.

Nejvyšší správní soud tak rozhodl spor České obchodní inspekce a společnosti Ahold, která v tuzemsku provozuje Hypernovy a supermarkety Albert.

Inspekce ve středních Čechách totiž firmě udělila pokutu pět tisíc korun za to, že porušila zákon o obalech.

Více o obchodních řetězcích
Autor fotografie: AHOLD Retail Slovakia

Nabízeli jsme ve skladu

Důležitá ve sporu nebyla výše pokuty, které je pro firmu zanedbatelná, ale princip nabídky vratných, zálohovaných láhví. Ten je ze zákona stejný pro všechny velké prodejce.

Přímo v prodejnách totiž nabízel Ahold pouze nápoje v nevratných obalech. Ze zákona ale musí nabízet stejné nápoje, pokud je výrobci dodávají, také ve vratných obalech.

A to firma nesplnila.

Proti obvinění se bránila tím, že slovo "nabízet" v zákoně znamená, že nápoje ve vratných láhvích stačí mít připraveny pouze ve skladu a nemusí být k dispozici zákazníkům přímo v prodejně.

Nejvyšší správní soud však rozhodl, že společnost porušila zákon.

Podle soudu je účelem zákona o obalech chránit životní  prostředí tím, že bude předcházet vzniku nadměrného množství odpadu z obalů.

Lidé musí mít možnost výběru

"Pouze v případě, že bude mít zákazník v jakýkoliv okamžik možnost takového výběru, a tedy možnost zboží ve vratném obalu zakoupit, bude naplněn smysl zákona, to je předcházení vzniku odpadů," uvedl ve svém verdiktu Nejvyšší správní soud.

Hyper Albert Vestec.
Hyper Albert Vestec. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Lidé mají mít volbu, v jakém obalu si nápoj koupí.

Slovo nabízet podle soudců v zákoně jednoznačně znamená povinnost obchodníků nabízet zboží zabalené ve vratných zálohovaných obalech vždy na prodejní ploše.

Firma se brání tím, že v konkrétním případě došlo k vyprodání láhví vína, další byly připraveny ve skladu. "Pokud v našich prodejnách dojde k dočasnému vyprodání zboží, mají zákazníci možnost obrátit se na personál prodejny s dotazem, zdali toto zboží je ještě dostupné," uvedl mluvčí Aholdu Libor Kytýr.

Podle něj si zákazníci si vybírají zboží typu vína především podle jeho chuti, značky a dalších atributů, než pouze podle faktu, jestli je prodáváno ve vratném obalu.

Ministerstvo životního prostředí chce nyní prosadit, aby byly zavedeny zálohy na PET láhve a nápojové plechovky.

Proti jsou jak zástupci měst a obchodníků, tak Potravinářské komory, Obalového institutu, Svazu minerálních vod či Svazu výrobců nealkoholických nápojů.

 

Právě se děje

Další zprávy