Češi si oblíbili pít pivo doma z PET lahve, do hospody chodí čím dál méně

Kateřina Šefrová Kateřina Šefrová
27. 4. 2016 8:06
Největší podíl spotřeby piva – 41 procent – připadá na skleněné lahve, 37 procent na sudy. Dvanáct procent lidí pije pivo z PET lahví a sedm procent z plechovek. Až 60 procent lidí pivo raději vypije mimo výčep.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Heineken

Praha – Ve středu večer vyjíždí z benešovského pivovaru Ferdinand auto naložené lahvemi. Každý týden vozí lidem až domů nefiltrované pivo, které si předem objednali.

"Podařilo se nám tak zacílit na ženy, protože třeba samy nechtějí jít do hospody, a na pracující lidi, kteří nemají chuť sedět v restauraci," vysvětluje ředitel pivovaru Ferdinand Petr Dařílek důvody, proč podnik začal rozvážet pivo. Jen za loňský rok tímto způsobem firma prodala okolo 150 hektolitrů piva. Podařilo se jí tak najít poměrně velkou skupinu Čechů, která si pivo raději otevře doma.

Hospodští nadále prohrávají boj o zákazníka, vyplývá z údajů projektu Česko v datech. Až 60 procent lidí pivo raději vypije mimo výčep. "Přestože pokračuje několikaletá snaha provozovatelů restaurací, Češi zatím stále nenašli cestu zpět do hospod," potvrzuje výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach.

Podle průzkumu, na němž se podílel Český svaz pivovarů a sladoven, společnost Deloitte a SAS institut, se změnil také způsob pití piva v tuzemsku. Největší podíl – 41 procent – připadá na skleněné lahve, 37 procent na sudy. Dvanáct procent lidí pije pivo z PET lahví a sedm procent z plechovek.

"Pokud srovnáme objemy prodejů piv v PET lahvích a plechovkách, v Česku vedou PET lahve," potvrzuje Pavel Barvík, mluvčí Pivovarů Staropramen, které v Česku prodávají pivo v PET lahvi pod značkou Braník. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven však obliba plechovek u spotřebitelů postupně roste.

Za posledních pár let se také podle statistiky změnily lidem chutě. Místo výčepního piva (dříve desítka) zákazníci spíše sáhnou po ležácích, tedy po jedenácti- nebo dvanáctistupňovém pivu. A čísla dokládají, že lidé loni poprvé v historii vypili téměř stejné množství ležáků jako výčepního piva. "Je vidět, že se Češi soustřeďují na kvalitu," podotýká Balach ze svazu pivovarů a sladoven. Například pivovaru Svijany loni o 20 procent vzrostly prodeje prémiového ležáku.

České pivovarnictví má za sebou rekordní rok. Tuzemské pivovary loni uvařily nejvíce piva v historii – 20,1 milionu hektolitrů, což je o 2,2 procenta více než v roce 2014.

V Česku je 348 různých pivovarů. Více než 44 jich vaří pivo ve velkém, zbytek jsou minipivovary. Jen v roce 2015 vzniklo 60 nových minipivovarů a dva zanikly. Na celkové výrobě se minipivovary podílejí 1,5 procenta. Největší počet pivovarů stojí v Jihomoravském kraji, kde pivo vaří 45 společností. Druhý je Středočeský kraj s 41 podniky a třetí Moravskoslezský kraj s 37 pivovary.

 

Právě se děje

Další zprávy