Češi se vracejí k deskovým hrám, říká autor Dostihů a sázek. Jeho firma boduje i s Tatrou

Kateřina Šefrová Kateřina Šefrová
24. 7. 2016 7:53
Rodinnou firmu Dino Toys založil před 23 lety autor hry Dostihy a sázky Ladislav Mareš. Obavy z nástupu tabletů a počítačů se naštěstí nepotvrdily, rodiny se vracejí k tradičním deskovým hrám. Moderní technologie však přece jen byznys Dino Toys zásadně ovlivnily.
Foto: Dino Toys

Mnichovo Hradiště - Ještě před pár lety se hračkářská firma Dino Toys obávala, co s jejím byznysem udělají tablety a počítače. Dnes tento tradiční český výrobce deskových her jako Člověče, nezlob se! nebo Dostihy a sázky zažívá nejlepší roky svého podnikání. Daří se mu také s oranžovou Tatrovkou.

Firmě pomáhá i obliba retra a rodiče, pro které jsou výrobky této společnosti tak trochu návratem do jejich vlastního dětství. Rodinnou firmu Dino Toys založil před 23 lety autor hry Dostihy a sázky Ladislav Mareš, tchán jednatele Jana Šlemína.

"Designéři nám říkají, že retro vlna ještě nějaký ten čas potrvá," usmívá se Šlemín, který zároveň přiznává, že modernizovat tradiční české hračky nemá příliš cenu.

Podnik v Mnichově Hradišti vyrábí puzzle a deskové hry. V Liberci poté zmenšeninu hračky z osmdesátých let - plastovou třiceticentimetrovou Tatru 148. Do její výroby firma před dvěma lety investovala okolo 10 milionů korun. Auto dnes patří mezi nejoblíbenější hračku v Česku. Firma jich prodala přes sto tisíc.

Společnost prodává hlavně v Česku a na Slovensku, kde jsou nejúspěšnější právě tradiční hry. Za hranice naopak nejčastěji míří zboží s licencí na Krtečka nebo Disney. Firma vyváží například do Pobaltí, Maďarska nebo Izraele.

Byznys Dino Toys se nejvíce opírá o deskové hry. Z loňských tržeb (146 milionů korun) si ukrajují 40 procent. "Zvlášť v posledních letech roste poptávka po hrách Člověče, nezlob se! nebo Dostihy a sázky," říká Šlemín.

Jen za minulý rok firma prodala přes 66 tisíc krabiček s hrou Člověče, nezlob se! a přes 50 tisíc kusů "nikdy nekončící" hry Dostihy a sázky. Podle Šlemína za to může i fakt, že se společenské hry staly jedním ze způsobů, jak dostat rodinu k jednomu stolu.

"Před třemi lety rodiče dětem koupili tablet, ale dnes raději hru," tvrdí jednatel a dodává, že se propojení mezi tradiční hrou a technologií příliš nepovedlo. "Lidé nepochopili, proč mají u společenských her používat tablet. Jak to rychle přišlo, tak stejně odešlo," říká.

Moderní technologie však přece jen byznys Dino Toys zásadně ovlivnily - ztenčily zákaznickou skupinu a podnik se musel zaměřit na hry pro celou rodinu. "Dříve se vyráběly hry zejména pro děti od čtvrtého až pátého roku, které si pak hrály prakticky do puberty. Dnes přestávají v první třídě," přibližuje Šlemín.

Dino Toys tak musela začít přizpůsobovat sortiment i pro jedenapůlleté děti. "U nich je více potřeba edukativní prvek než herní a pro nás je to docela složité," popisuje. Společnost tak každoročně investuje okolo 10 milionů korun do vývoje i marketingu. "Když jsme před deseti lety na trh uvedly novou hru, tak se klidně i čtyři až pět let prodávala. Dnes je to kvůli velké konkurenci a nabídce jiné," říká Šlemín.

Sortiment Dino Toys ovlivňuje i populární výrobce stavebnic Lego. "Třeba puzzle více zaměřujeme na dívky, protože kluci si radši koupí Lego," tvrdí jednatel.

Z tuzemského hračkářského trhu si kromě Lega ukrajují i další velcí výrobci jako Ravensburger Karton nebo Lena-hračky. Mezi prodejce pak patří Dráčik, Pompo, Bambule, Sparkys či Teddies. Podle Sdružení pro hračku a hru ročně Češi v tomto segmentu utratí přibližně šest miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy