Češi se nebojí utrácet. Chuť k nákupům jim dodává jistota na trhu práce

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
7. 4. 2016 9:40
Spolu s růstem české ekonomiky se zlepšuje situace na trhu práce, lidé se nebojí utrácet a obchodníkům výrazně rostou tržby. Podle statistiků byly letos v únoru vyšší o 8,5 procenta oproti stejnému období loňského roku (bez prodeje aut).
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Tržby v českém maloobchodě - bez prodeje aut - byly letos v únoru vyšší o 8,5 procenta oproti stejnému období loňského roku. V lednu rostly o 4,8 procenta. Přispěl k tomu zejména vyšší počet pracovních i kalendářních dní. Víc než před rokem lidé utratili hlavně v internetových a zásilkových obchodech, rostly také tržby za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty a potraviny. Oznámil to dnes Český statistický úřad.

"Za příznivými daty z tuzemského maloobchodu stojí stále stejný příběh: spolu s růstem české ekonomiky se zlepšuje situace na trhu práce. Na straně domácností tak roste jistota ohledně udržení pracovního místa, rostou mzdy a to vše se pozitivně promítá jak do nálady spotřebitelů, tak do jejich nákupního chování," vysvětluje ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Podle něj má tuzemský maloobchod po úspěšném roce 2015 dobře nakročeno i do roku letošního. "Nízká inflace a zlepšující se situace na trhu práce by společně měly vést k solidnímu růstu maloobchodních tržeb i v dalších měsících," dodává Jáč.

Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly proti loňskému únoru o 9,6 procenta, za pohonné hmoty o osm procent a za potraviny o 7,3 procenta. Ve srovnání s lednem tržby bez aut očištěné o sezonní vlivy klesly o půl procenta.

Prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby se meziročně zvýšil o 19,7 procenta. Za oděvy a obuv lidé utratili o 12,7 procenta více než před rokem. Tržby za výrobky pro domácnost rostly o 12 procent, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o sedm procent a za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 5,6 procenta. Pokračoval také růst prodeje ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách.



Menší zájem naopak zaznamenaly prodejny počítačového a komunikačního zařízení, v nichž tržby klesly o 0,8 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v únoru zvýšily meziročně o 14,6 procenta. Za prodej aut včetně náhradních dílů lidé utratili o 15,3 procenta víc, za opravy tržby stouply o 11,5 procenta.

 

Právě se děje

Další zprávy