Češi platí za srovnatelný zájezd víc než Poláci. Ti jsou při výběru náročnější, říká nový šéf Čedoku

Olga Skalková Olga Skalková
12. 12. 2016 11:52
Jan Koláčný jako dlouholetý obchodní ředitel pomohl Exim tours v rychlém růstu na největší cestovní kancelář v Česku. Posledních pět let pak měl ve vedení polské cestovní kanceláře Itaka na starosti dojednávání smluv se zahraničními partnery a přispěl také k její expanzi. Itaka, která je jedničkou polského trhu zájezdů, letos v létě koupila Čedok a minulý měsíc se Koláčný stal jeho šéfem. "Chceme se dostat na úroveň cen v Polsku, které jsou v průměru o 12 procent nižší než srovnatelný zájezd v Česku,“ říká Koláčný v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.
Jednou z novinek bude i program "adults only". (ilustrační foto)
Jednou z novinek bude i program "adults only". (ilustrační foto) | Foto: Thinkstock

Aktuálně.cz: Jakým způsobem chcete zařídit, aby se Čedok do tří let stal největší firmou na trhu dovolených, jak si to přejí noví majitelé z polské cestovní kanceláře Itaka?

Jan Koláčný: To nejdůležitější bude rozšířit nabídku zájezdů, která v posledních letech zaostávala za konkurencí, a upravit ji na úroveň polských cen, které jsou nižší než v Česku. Čedok měl sice v katalogu 140 destinací, ale některé tam byly spíš symbolicky. Také cenově byl spíše výš než konkurence. A se záměrem navýšit tržní podíl jsou spojeny i investice do nového marketingu.

Jan Koláčný
Jan Koláčný | Foto: Matej Slávik

Co konkrétně chystáte v marketingu nového?

Značka Čedok patří k nejcennějším v Česku a je vnímaná jako velmi solidní a bez poskvrnky, což je jeden z důvodů, proč se majitelé Itaky rozhodli pro koupi. Ale rádi bychom oslovili i nové zákazníky a byli víc sexy. Bývalé reklamní spoty s krásnými záběry liduprázdných pláží už neuvidíte. Na těch nových jsou lidé v pohybu. To je něco, co bychom rádi, aby si Češi spojovali i s Čedokem a se změnou, která v něm začala probíhat.

O kolik jsou ceny zájezdů v Polsku nižší než v Česku?

Srovnatelný zájezd je levnější v průměru o 12 procent. Rozdíl v ceně je minimálně osm až deset procent, ale může dosahovat až patnáct procent. Polský trh je cenově mnohem tvrdší.

Čím to je?

Polské cestovní kanceláře bojují s těžkou konkurencí. Poláci jsou víc zvyklí kupovat letenky u low-costových společností a sami si zařizovat dovolenou. Navíc plnohodnotnou alternativou je tam cestování po Polsku a také cestování za příbuznými v cizině. Nezapomeňte, že polské komunity v zahraničí jsou obrovské. Jen v Londýně žije 600 tisíc Poláků, v Chicagu je jich 1,5 milionu a v Torontu 800 tisíc. Aby polské cestovní kanceláře vůbec zájezd prodaly, musí lidem nabídnout něco navíc – zařídit jim dovolenou levněji, než by ji pořídili sami, a s nějakou aktivitou navíc, třeba pro děti. Polsko je mnohem náročnější trh než Česko a Poláci jsou tvrdší vyjednávači než Češi. Nyní budeme hotelové kapacity nasmlouvávat společně s Itakou, a tak budeme chtít stejné ceny.

Jaké jsou další největší odlišnosti mezi českým a polským trhem?

Češi začali jezdit na dovolené do zahraničí hned počátkem 90. let, zatímco Poláci napřed cestovali za prací. Teprve až si v cizině vydělali a pak zorganizovali život doma, zjišťovali, že cestování o dovolené je jedna z věcí, která je důležitá. Tím, že trh zájezdů v Polsku se začal rozvíjet později než v Česku, tak stále ještě velmi roste. V Česku byl poslední růstový rok v roce 2008, kdy začínala krize. Od té doby si prakticky stejný počet zákazníků mezi sebou cestovní kanceláře jen přerozdělují.

Poláci jsou také při výběru dovolených náročnější než Češi. Jak už jsem řekl, více cestují individuálně a lépe se ve výběru různých možností orientují. K dispozici mají také širší nabídku nízkonákladových aerolinií, které jim umožňují přímá spojení do mnoha exotických destinací.

Kdy uvidíme konkrétní změny v Čedoku?

První změna je vidět v nabídce na léto. Nově jsme do ní zahrnuli třeba Kanárské ostrovy, ostrov Madeiru a v Turecku egejskou riviéru v Izmiru a Bodrumu. Vytvořili jsme také nové provizní podmínky pro prodejce, které jsou založené na vyplácení provizí do týdne po prodeji zájezdu, zatímco tuzemští organizátoři zájezdů to běžně dělají až měsíc po skončení zájezdů. Provizní prodej sice v Čedoku není tak významný jako prodej přes vlastní síť, protože máme 36 poboček, ale i tak si od toho slibujeme, že nám to pomůže v získávání tržního podílu. Šíří nabídky a cenou budeme v dovolených na příští léto už minimálně srovnatelní s největšími tuzemskými cestovními kancelářemi.

Co dalšího chystáte, abyste předstihli konkurenci?

K tomu, co funguje, tedy slevy a dřívější informování věrných klientů o nové nabídce, připravujeme v reakci na požadavky klientů nové programy, například „adults only“ a další speciální programy pro seniory. Současně s tím se snažíme o mladší klientelu, většinou o rodiny s dětmi. Přinášíme proto i novou kvalitu do takzvaných dětských klubů, tedy programy pro děti v rámci zájezdu. České cestovky si je dosud dělají samy, my se rozhodli pro licencovaný koncept Scooby doo společnosti Warner Bros Entertainment, který je veleúspěšný ve světě a myslím, že osloví i Čechy. Byla to poměrně výrazná investice. Ale otevře nám ještě víc dveře při jednání s hoteliéry v zahraničí. Je to prestižní značka a to, že ji u nich budeme provozovat, berou i pro sebe jako prestižní záležitost.

Letos kvůli bezpečnostní situaci strávili mnozí Češi letní dovolenou v tuzemsku nebo ji odložili na později. Jak vidíte situaci příští rok?

Pokud nedojde k něčemu naprosto nepředvídatelnému, tak se na český trh vrátí zájem o dovolené v Turecku. Už také vidíme, že ožil zájem i o Egypt. Bude to způsobené i tím, že tradiční evropské destinace po letošním boomu výrazně zvýšily ceny a v některých případech se už dostaly na hranici přijatelnosti pro středoevropské klienty. Když se současná situace nezmění, obavy o bezpečnost nebudou tak silné jako letos v létě a Češi se rádi vrátí do Turecka, Egypta a Tuniska, kde za svoje peníze dostanou velmi dobrou kvalitu.

 

Právě se děje

Další zprávy