První propad po pěti letech. Prodej aut v Česku dusilo WLTP, velká trojka kraluje dál

Adam Váchal ČTK Adam Váchal, ČTK
Aktualizováno 8. 1. 2019 13:56
Rekordní rok 2017 zůstal nepřekonán - prodej nových osobních aut na českém trhu totiž loni poklesl o 3,7 procenta na 261 437 vozů. V samotném loňském prosinci trh klesl dokonce o 27 procent. Na tiskové konferenci to oznámili zástupci Svazu dovozců automobilů (SDA). Šlo o první pokles trhu od roku 2013. V roce 2017 Češi nakoupili rekordních 271 595 nových osobních aut, což bylo o 4,6 procenta více než v roce 2016.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Škoda Auto

Prodej v druhé polovině roku ovlivnilo zavádění nových homologačních testů WLTP, které zapříčinilo nedostupnost některých konfigurací vozů, které výrobci nestihli homologovat.

Za zkratkou WLTP se ukrývá přísnější metoda měření emisí u aut. Tu loni v září zavedla Evropská unie, aby údaje o zplodinách uvedené na papíře odpovídaly více realitě.

Změna způsobila řadě firem značné problémy. Velká část výrobců nestihla včas homologovat všechny varianty vozů a musela v září zcela zastavit prodeje některých modelů.

Přísnější pravidla výrazně zpomalila prodej aut v celé Evropě. Nejvíc to bylo znát právě v září, kdy počet registrací nových aut v unii klesl o 23,5 procenta na 1,09 mi­lionu vozů.

S velkými komplikacemi se potýkal německý koncern Volkswagen. Tomu od 1. září vypadla z nabídky polovina ze 14 modelů. Firma hlásila zpoždění výroby u 250 tisíc aut. Potřebná razítka se jí nepodařilo získat například ani pro populární Golf. To se okamžitě projevilo na výsledcích koncernu. Provozní zisk mu ve třetím čtvrtletí klesl o 18,6 procenta na 3,51 mi­liardy eur (90,7 miliardy korun).

Škodě Auto, která je součástí německého koncernu, se prodeje v září snížily o více než čtvrtinu. Místo aby automobilka nově vyrobené vozy posílala z továren rovnou dealerům, musela je ve velkém odvážet na odstavná parkoviště.

Říjen a listopad už byl co se týče nových registrací o poznání lepší než září, ale zdaleka nedohnal ztrátu. "Prosinec byl za poslední roky vůbec nejslabší na registrace nových aut," řekl tajemník SDA Josef Pokorný. 

WLTP bude mít podle predikce společnosti PwC vliv i na letošní prodeje. Analytici odhadují, že letošní rok bude pro český autoprůmysl opět úspěšný, ale prodeje s největší pravděpodobností nepřekonají rekordní rok 2017. Podle PwC se letos prodá okolo 265 tisíc automobilů. Jejich výrobu bude v Česku komplikovat především nedostatek pracovních sil - firmy mají nouzi o kvalifikované dělníky. Komplikaci podle odborníků představuje také plánovaná přísnější regulace emisí CO2 ze stran Evropské unie. 

Automobilky se připravují na dobu, kdy budou muset razantně snížit množství oxidu uhličitého, které vypouští do ovzduší jejich vozy. Po roce 2020 budou muset srazit průměrné emise u vyrobených aut, jinak budou platit miliardové pokuty. Po roce 2025 se navíc regulace ještě výrazně zpřísní. Proto automobilky ve velkém investují do alternativních paliv a především elektromobilů, jejichž prodej chtějí firmy rozjet ve velkém. Nikdo však zatím nedokáže odhadnout, jak velký zájem o tyto ekologické vozy bude ze strany zákazníků. Právě to bude mít v příštích letech významný vliv na to, kolik nových aut budou jejich výrobci prodávat.

V prodejích kraluje trojka Škoda, VW a Hyundai

Nejprodávanější značkou byla loni Škoda Auto s 84 172 vozy, což je o 34 více než v předchozím roce. Následuje Volkswagen s poklesem o 9,6 procenta na 24 358 aut a třetímu Hyundai klesl odbyt o 4,4 procenta na 20 476 vozů.

Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 25 834 prodanými vozy, následuje Fabia s prodejem 21 080 aut a Rapid, který si pořídilo 14 353 zákazníků. Následují Hyundai i30 a Škoda Superb.

Škoda podle ředitele českého zastoupení Luboše Vlčka zaznamenala zvýšení tržního podílu z 30,7 na rekordních 32,2 procenta. "Výsledek ovlivnila konzistentní obchodní politika značky i úspěšné zaměření na retailové zákazníky. Ti tvoří necelou čtvrtinu našich prodejů," řekl Vlček ČTK.

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 4,3 procenta na 20 225 automobilů. První je Peugeot (2780), následuje Volkswagen (2704) a Fiat (2549). Nejoblíbenějším modelem byl Peugeot Boxer. Registrace nákladních aut klesly o 1,1 procenta na 9894 vozidel. Nejvíce prodaly značky Mercedes Benz, DAF a MAN.

Prodej autobusů se zvýšil o 49,6 procenta na 1203 vozidel. První je domácí značka SOR s prodejem 368 vozidel, následuje Iveco s 315 autobusy a třetí skončil Mercedes (102).

Počet zaregistrovaných nových motorek se loni meziročně zvýšil o 7,7 procenta na 17 281 strojů. První skončila Honda s 3232 prodanými motocykly, následuje Yamaha (1301) a CF Moto (1166).

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 25 minutami

Státy EU se shodly na reformě DPH, mohou zlevnit léky či ekologické produkty

Země Evropské unie budou moci snížit daň z přidané hodnoty (DPH) u většího množství produktů, než tomu bylo dosud. Na flexibilnějších pravidlech, která umožní výrazně snížit daň například u základních potravin, léků, hygienických potřeb, internetového připojení či klimaticky šetrných produktů, se dnes shodli unijní ministři financí. Sedmadvacítka navíc zavádí nejnižší daňovou sazbu do pěti procent, kterou by podle ministryně financí Aleny Schillerové mohlo Česko uplatnit například u dětských plen či dámské hygieny. Českou vládou plánovanou nulovou sazbu u energií podle nových pravidel naopak zavést nepůjde.

Evropský blok se několik let dohadoval na úpravě nevyhovujících pravidel, která vedla k tomu, že jednotlivé státy musely velmi často pracně vyjednávat výjimky pro sazby u zboží, jež považovaly za důležité. Státy se nakonec shodly na širokém seznamu položek, které budou moci země zařazovat do snížených daňových sazeb.

"Členské státy budou mít větší flexibilitu, aby jejich systémy DPH odrážely vnitrostátní politická rozhodnutí a zároveň zajistily soudržnost se společnými evropskými prioritami: zelenou a digitální transformací a samozřejmě ochranou veřejného zdraví," komentoval dnešní shodu ministrů eurokomisař pro ekonomiku Paolo Gentiloni.

Podle české ministryně financí je přínosem zejména zavedení takzvané supersnížené sazby od nuly do pěti procent. "Tuto sazbu budeme moci uplatňovat na základní potraviny, dětské plenky, léky, ženské hygienické potřeby, ochranné pomůcky, přepravu osob, dodání knih či rozvod vody, což zatím nebylo ČR dovoleno," řekla po jednání Schillerová.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Seznam Zprávy: Česko musí dle Evropské komise dořešit tři body z auditu k Babišovu střetu zájmů

Česko musí podle Evropské komise dořešit ještě tři problematické body související s auditem ke střetu zájmů premiéra Andreje Babiše (ANO). Uvedl to v úterý server Seznam Zprávy, podle kterého to komise napsala v dopise zaslaném na konci listopadu do Česka. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR), které s EK o auditu za Česko jedná, serveru pouze potvrdilo přijetí dopisu. Jeho obsah nekomentovalo. Letos v dubnu EK, která je jedním z vrcholných orgánů Evropské unie, zveřejnila závěrečnou auditní zprávu. Podle ní je premiér Babiš ve střetu zájmů, neboť ovládá holding Agrofert i po vložení koncernu do svěřenských fondů a zároveň se podílí na rozhodování o rozdělování dotací EU. Babiš to popírá.

EK v souvislosti s auditem požádala české úřady o řadu preventivních a nápravných opatření, která mají zajistit dodržování zákona o střetu zájmů. V srpnu komise Česko varovala před tím, že pokud se opatření nezlepší, může zastavit evropské dotace. Z listopadového dopisu podle Seznam Zpráv vyplývá, že zůstávají nedokončené ještě tři body. Jedním je zlepšení řídících a kontrolních systémů pro rozhodování o unijních dotacích, druhým prověření splnění kritérií u několika dotací na inovace pro Agrofert a třetím prověření podpory pro firmu Lovochemie z koncernu Agrofert na inovaci technologie výroby sirných hnojiv.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Biatlonová exhibice se kvůli koronaviru ani letos nepojede

Populární biatlonová exhibice se ani letos v tradičním termínu mezi Vánoci a Novým rokem na stadionu fotbalistů Schalke v Gelsenkirchenu neuskuteční. Kvůli koronavirovým opatřením ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko organizátoři akci s termínem 28. prosince přeložili na příští rok.

Exhibiční závod smíšených dvojic Biathlon World Team Challenge se kvůli šíření covidu-19 v Gelsenkirchenu nejel už loni. Byl přeložen do venkovní biatlonové arény v Ruhpoldingu, což je možnost, o které pořadatelé uvažují i letos. České jedničky Markéta Davidová a Michal Krčmář v soutěži obsadili šesté místo.

Další zprávy