Vozili poutníky za papežem, teď si koupili Čedok. Poláci nabídnou více exotiky

Petr Zenkner Jana Kohoutová Petr Zenkner, Jana Kohoutová
Aktualizováno 11. 8. 2016 9:40
Cestovní kancelář Čedok mění majitele. Nejstarší českou cestovní kancelář koupila jednička na polském trhu Itaka. Čedok by rád do budoucna zvýšil podíl na českém trhu. Mimo jiné plánuje rozšířit nabídku exotických zájezdů.
Čedok. Ilustrační foto.
Čedok. Ilustrační foto. | Foto: Čedok

Praha - Po změně vlastníka největšího internetového prodejce zájezdů Invia dochází letos na českém trhu k dalšímu zásadnímu prodeji. Kupcem nejstarší české turistické značky Čedok, která v posledních dvou letech skončila ve ztrátě, je polská jednička Itaka. Firma, která loni měla tržby 1,63 miliardy zlotých (asi 10 miliard korun). 

„Jsou už v Polsku tak velcí, že nemají kam růst. Je pro ně proto zajímavé vstoupit na jiné trhy,” říká Zbigniew Bielkowicz, šéfredaktor polského oborového časopisu Rynek Turystyczny. „Jsou to investoři, kteří turistickému byznysu rozumí. Určitě budou značku Čedok dále rozvíjet,“ dodal.

Americká skupina Odien, která Čedok vlastnila doposud, trh cestovních kanceláří naopak opouští a investuje do hotelů. V roce 2015 získala luxusní chorvatský hotel Grand Hotel Lav a přístav Grand Marina ve Splitu.

„Pro samotný Čedok to může být velmi slibný krok, protože investor je z oboru," domnívá se tiskový mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. Dodává, že Čedok patří k nejzajímavějším akvizičním cílům na českém trhu.

Autobusové zájezdy do Říma

Itaka v Polsku vyrostla v 90. letech na organizování autobusových zájezdů do Itálie, které byly spojeny s návštěvou Říma a polského papeže Jana Pavla II. Úplně první peníze ale zakladatel a spolumajitel firmy Mariusz Jańczuk vydělal na pořádání zájezdů do Holandska, kam si Poláci jezdili kupovat auta.

V roce 2001 Jańczuk a jeho partner Leszek Szagdaj prodali své podíly švédské firmě Ving, která patřila do britské skupiny MyTravel a hledala partnery na polském trhu. K prodeji došlo ještě před teroristickým útokem v New Yorku, který Brity orientované na americký trh hodně poškodil. Jańczuk a Szagdaj zůstali ve vedení firmy, kterou si za necelé tři roky koupili zpět. Ani nákupní, ani prodejní cena nebyly oficiálně nikdy zveřejněny. Nepochybně však šlo o životní obchod.

Itaka nabízí hlavně levné zájezdy pro střední třídu a dokáže vydělat i při nízkých maržích. „V tomto byznyse je jedinou šancí na zisk velký obrat. Výsledky se dají dosáhnout jen díky přísné kontrole nákladů,“ popsal strategii firmy loni v rozhovoru pro polský Forbes Mariusz Jańczuk.

Po roce 2012 Itaka vydělala na krachu významné polské cestovní kanceláře Triada, dokázala přebrat hodně jejích klientů a zvýšit za čtyři roky tržby o více než tři miliardy korun.

V tuto chvíli je Itaka nezpochybnitelným lídrem polského trhu. Její hlavní konkurent v nabídce levnějších zájezdů je společnost Rainbow Tours s loňskými tržbami 764 milionů zlotých.

Klidný růst 

Podle Zbigniewa Bielkowicze je pro Itaku charakteristickým znakem „poklidný růst“. Dokáže si ale zároveň vyjednat dobré cenové podmínky v místech, kam turisty vozí.

Od spojení s novým polským majitelem si právě proto hodně slibuje Čedok. „S Itakou jako největší polskou cestovní kanceláří v zádech bude naše vyjednávací pozice výrazně lepší než doposud,“ věří ředitel marketingu Čedoku Hynek Špinar. Od roku 2017 chce Čedok hlavně rozšířit nabídku exotických zájezdů. „Po úspěšné restrukturalizaci nastane fáze expanze s cílem zvýšit podíl na trhu,“ uvedl Špinar.

Jsem si jistý, že k nějakému razantnímu zlomu ve vztahu k zákazníkům nedojde. To by byl investor sám proti sobě. Případné změny očekávám až v příští letní sezoně, uvádí Papež.

Loňské tržby Čedoku dosáhly dvou miliard korun, což je asi 15 procent trhu.

„Věříme, že pod novým polským vedením bude Čedok transparentně a eticky zveřejňovat svá čísla a výsledky. Naši pozici jedničky na trhu převzetí polskou společností Itaka neohrozí,“ komentuje změnu majitele Čedoku tiskový mluvčí společnosti Fischer Jan Bezděk.

Důležitým hráčem na českém trhu je zároveň prodejce zájezdů Invia, jejíž obrat je přes tři miliardy korun. Invia v roce 2014 prodala 260 tisíc zájezdů.

 

Právě se děje

Další zprávy