reklama
 
 

Provize realitek: ohlídejte si smlouvu, jedinou zbraň

20. 1. 2012 22:30
Čím přesněji jsou povinnosti realitky formulované, tím lépe je můžete reklamovat

Praha - Jsou to zasloužené peníze za kvalitní služby, říkají realitní kanceláře. Jsou to nehorázné peníze za věci, které si mohu zařídit sám, myslí si naopak řada Čechů. V oblasti realitních služeb asi není diskutovanější položka než právě výše a oprávněnost provize, kterou si realitní kancelář za své služby účtuje.

Při prodeji nebo nákup nemovitostí využívá služeb realitních kanceláře pouhá polovina Čechů. Hlavním důvodem, který v různých anketách uvádějí, je přitom právě výše provize realitní kanceláře.

Čím levnější nemovitost, tím vyšší provize

Výše provize se v Česku u prodeje bytů a domů pohybuje obvykle mezi dvěma a pěti procenty prodejní ceny nemovitosti. "U nás například platí, že do hodnoty pěti milionů je provize 5 procent, pak se postupně snižuje. Jde o standardní výši bez DPH," uvedl Jan Zachystal z realitní kanceláře Re/Max Alfa.

Prezident Asociace realitních kanceláří Jaroslav Novotný uvádí, že provize u prodejů se počítá v jednotkách procent, provize blížící se 10 procentům už je vnímána jako nemravná.

Jsou ale i výjimky. Vyšší než pět procent bývá provize podle makléřů například v regionech, kde jsou velmi nízké ceny nemovitostí a nižší provize by makléři nepokryla výdaje.

U pronájmů nejsou zvyklosti tak sjednocené, obvyklou odměnou pro realitku ale bývá jeden až dva nájmy.

"Pokud jde pouze o jednorázové zprostředkování nájmu, obvyklou odměnou je provize ve výši jednoho nájmu, v případě, že pak kancelář zajišťuje například vybírání nájemného nebo další služby nájemníkovi, bývá provize vyšší,"doplnil Zachystal.

Provize v Česku ale rozhodně nejsou ve srovnání s ostatními zeměmi nijak závratně vysoké, upozorňuje Novotný. "Praxe samozřejmě není ustálená, obecně jsou ale provize v zahraničí procentuálně vyšší než u nás. Češi jsou ale národ kutilů, raději všechno nejprve zkusí sami, teprve potom se obrátí na odborníka," dodal šéf Asociace.

Zajímejte se, za co platíte

Bez ohledu na to, jak vysokou provizi realitka požaduje, vždy by měla přesně stanovit, za jaké služby si ji účtuje. „U nás není zákonem ani jinak definováno, co musí realitní služba zahrnovat. Naše asociace ale popsala minimální rozsah služeb, které by realitní kancelář měla zajistit," konstatoval Novotný.

Nejčastěji tyto služby zahrnují inzerci a s ní spojené poplatky, sehnání kupce nebo nájemce, právní služby a tedy vypracování smluv. "Co v ceně nemusí být zahrnuto, je například platba za odhad ceny nemovitosti pro určení daně z převodu nemovitosti. Ten dělá znalec s takzvaným kulatým razítkem, který není zaměstnancem realitní kanceláře," upozornil Zachystal.

V případě, že klient platí provizi ve výši pěti procent, měly by v ní být zahrnuty i například poplatky za ověření podpisů, za vložení do katastru i za úschovu kupní ceny u advokátní kanceláře.

Platí se pouze při úspěšné transakci

Žádné postihy pro realitní kancelář pro případ, že nepracuje podle představ svého klienta, nejsou obvykle stanovené. Pravidlo, které ale platí bez výjimky je, že provize náleží kanceláři pouze v případě úspěšného prodeje nebo sehnání nájemníka.

V případě, že nejste jako klienti se službou realitního makléře spokojeni, neváhejte mu to dát najevo, případně požádejte kancelář o jiného zástupce. Serioznější realitky umožňují i reklamaci služeb.

Poslední zbraní, kterou nespokojený klient má, je vypovězení smlouvy - jeho možnosti pak ale závisí na formulaci smlouvy o zprostředkování. O důvod víc, proč ji pořádně prostudovat případně trvat na jejím doplnění.

"Obecně platí, že čím přesněji definuje smlouva služby, které se realitní kancelář zavazuje poskytnout, tím lépe lze při reklamaci argumentovat. Může se samozřejmě stát, že klient s reklamací neuspěje, ale může dosáhnout také slevy," podotkl prezident Asociace realitních kanceláří.

V případě kanceláří, které jsou členy Asociace, může některé problémy řešit i Rada Asociace a případně realitce uložit finanční sankci. Zdaleka ne všechny realitní kanceláře ale jsou členem nějakého podobného profesního sdružení.


autor: Veronika Skálová | 20. 1. 2012 22:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama