Navzdory krizi rostou v Evropě další obchodní centra

Věra Tůmová
22. 5. 2013 0:00
Letos se v Evropě otevře nejvíce nákupních ploch od roku 2009
Česká republika je s 2,1 milionu metrů čtverečních plochy v obchodních centrech na 17. místě v Evropě.
Česká republika je s 2,1 milionu metrů čtverečních plochy v obchodních centrech na 17. místě v Evropě. | Foto: CPI

Praha - Nová obchodní centra rostou v Evropě jako houby po dešti. Jen letos se počítá s otevřením minimálně dalších 215 nových center. Téměř tři čtvrtiny veškeré nové plochy mají přitom vyrůst v zemích střední a východní Evropy. Vyplývá to ze studie Rozvoj obchodních center v Evropě, kterou pravidelně každý rok publikuje poradenská společnost Cushman & Wakefield (C&W).

Podle této studie je tedy letos v Evropě v plánu otevření dalších 7 milionů metrů čtverečních nákupních ploch v obchodních centrech. To představuje přitom nejvyšší číslo od roku 2009, kdy bylo zprovozněno 7,8 milionu metrů čtverečních nákupních ploch.

Nákupní velmoci

Žebříček evropských nákupních velmocí vede Francie se 17 miliony metrů čtverečních ploch v obchodních centrech. Druhé místo zatím stále patří Velké Británii s téměř 16,5 milionu metrů čtverečních ploch. V dohledné době se ale na tuto pozici dostane pravděpodobně Rusko, které má nyní jen o sto tisíc metrů čtverečních ploch méně.

Česká republika si podle těchto parametrů drží 17. pozici žebříčku. Obchodní centra tady disponují přes 2,1 milionu metrů čtverečních ploch. A ani u nás toto ovšem nepředstavuje konečné číslo.

„V České republice stále rostou nová obchodní centra, i když jiného typu než v minulosti. Trend modernizace a rozšiřování úspěšných projektů je viditelný také. Dá se říci, že jsme uprostřed cesty mezi rozvíjejícím se a dospělým trhem," domnívá se specialista na tento typ komerčních nemovitostí Jan Kotrbáček z Cushman & Wakefield Česká republika a Slovensko.

Vloni se sice v České republice prodala obchodní centra v celkové hodnotě okolo 116 milionů eur, přesto se stavba a rozšiřování obchodních center nevyhnou v několika nejbližších letech ani Česku. Například v Praze by mělo podle C&W vzniknout Quadrio a v Kladně Central.

Prohlédněte si, jak by mělo nové pražské obchodní centrum Quadrio vypadat ve fotogalerii Národní třída se mění. Tak vypadá projekt Quadrio.

„Jako příklad rozšiřování úspěšných center můžeme uvést také IGY v Českých Budějovicích nebo OC Královo Pole v Brně," dodává Kotrbáček.

Velcí investoři se totiž o náš region zajímají podle realitních odborníků nyní podstatně více, konkrétně pak o Českou republiku a Polsko. Jejich prioritou jsou především úspěšná obchodní centra anebo projekty v centrech měst, za které jsou pak ochotni zaplatit i vyšší ceny.  

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Další zprávy