Krize ovlivnila i české kutily

Věra Tůmová
6. 10. 2012 16:00
Současná ekonomická situace má vliv i na to, jak lidé nakupují v hobby marketech
Foto: Hornbach

Praha - Současná ekonomická situace ovlivnila nakupování v hobbymarketech u více jak 70 procent českých domácností. Vyplývá to z pravidelného reprezentativního průzkumu DO-IT-YOURSELF 2012, jehož aktuální výsledky nyní zveřejnila výzkumná společnost Incoma Gfk.

Za poslední čtyři roky tak krize začala ovlivňovat při kutilských a zahradnických nákupech dvojnásobně více českých domácností.

Zatímco v roce 2009 vliv ekonomické situace na nakupování sortimentu pro domácnost, dílnu a zahradu připouštělo podle výzkumu jen 34 procent tuzemských domácností, v roce 2010 počet stoupl na 40 procent a vloni pak již na 60 procent.

„S loňským rokem přitom vliv krize připouští nadprůměrně starší ročníky a zákazníci s nižším vzděláním," konstatuje výzkumná zpráva.

V krizi se liší i hobbynákupy

Pokud se již Češi i v době horší ekonomické situace vypraví za nákupy do hobbymarketů, jejich nákupní košík je podle výzkumu jiný než „v lepších dobách".

V krizi se totiž více nakupují nástroje, nářadí a železářské zboží. Mnohem méně často se nakupují například obklady a dlažba.

Také do výběru konkrétního zboží promlouvá ekonomická situace. Při výběru jednotlivých sortimentních kategorií se však zákazníci řídí různými kritérii.

Kdo se vypraví nakupovat stavební materiál, zpravidla se ve výsledku rozhoduje hlavně podle ceny. U nářadí, podlah či dveří pak navzdory ceně bývá podstatná hlavně kvalita. Vzhled a design ovlivňuje zase nákupy především v sortimentu osvětlení.

Průměrné výdaje za hobby sortiment jsou vyšší u obyvatel menších obcí a středně velkých měst. Dále i v případě vlastníků rodinných domů nebo nemovitostí sloužících výhradně k rekreačním účelům.

Se zvyšujícími se příjmy domácností se zvyšují rovněž i výdaje za nákupy v obchodech s kutilskými a zahradnickými potřebami.

Průměrné výdaje jsou podle průzkumu vyšší v nezávislých prodejnách, jako jsou například stavebniny, a v řetězcích Hornbach a Bauhaus.

Hobby sortiment Češi celkově nejraději nakupují v obchodních řetězcích OBI a Hornbach, dále pak i v bauMaxu a Bauhausu.

 

Právě se děje

Další zprávy