Jaké chyby děláme u cen prodávaných nemovitostí

Věra Tůmová
10. 11. 2012 22:00
Odpovídající cenu k nemovitosti stanoví jen málokdo, prodej pak trvá zbytečně dlouho
Bytový dům Sonata Tálínská, Liberec Developer: Sonata A3 s.r.o. Architekt/i: neuvedeno
Bytový dům Sonata Tálínská, Liberec Developer: Sonata A3 s.r.o. Architekt/i: neuvedeno | Foto: Best of Realty 2012

Praha - Odhadnout skutečnou hodnotu vlastní nemovitosti nedokáže více jak dvě třetiny klientů, kteří přijdou do realitní kanceláře. Navíc většina takovýchto lidí si stanoví vysloveně nepřiměřenou cenu, protože mají nereálně vysoké očekávání. Potvrzují to zkušenosti například z velké sítě realitních kanceláří RE/MAX.

„Kvůli přemrštěné ceně se pak značně prodlužuje doba prodeje. A když už se nemovitost prodá, bývá utržená částka většinou o statisíce menší, než je její skutečná hodnota," konstatuje Jan Zachystal z RE/MAX Alfa. Podle něj je tak nejčastěji na vině špatně nastavená počáteční cena.

Špatná cena prodlužuje prodej

Správné nastavení ceny nemovitosti je přitom podle expertů na prodej realit klíčové. Jestliže je nemovitost špatně oceněna, podstatně se prodlužuje doba jejího prodeje.

„Zatímco u správně oceněné nemovitosti bývá doba prodeje přes realitní kancelář zhruba do tří měsíců od zalistování, v případě špatně nastavené ceny a prodeje svépomocí se prodej může protáhnout i na roky," zdůrazňuje Zachystal.

Řada prodávajících, kterým se prodej nemovitosti neúměrně prodlužuje, poměrně často pak ztrácí trpělivost. Kvůli zklamání z vývoje situace a vlastním aktuálním finančním potřebám potom tito lidé svou nemovitost prodávají raději pod cenou. Což bývá zbytečné.

Základní chyby v oceňování nemovitostí

Mezi klasické chyby klientů při stanovování ceny vlastní nemovitosti je tak podle expertů především trojice faktorů.

Především to je situace, kdy lidé nehledí na cenu, ale na vlastní potřeby. Požadovaná částka nerespektuje reálnou tržní cenu nemovitosti a odvíjí se pouze od přání či finančních potřeb prodávajících. Nejčastější model chování klienta je pak podle Zachystala ten, že dotyčný má něco našetřeno a zbytek sumy, kterou potřebuje, chce získat prodejem stávající nemovitosti. A podle toho pak nastavuje prodejní cenu.

Rady, které vám mohou pomoci při prodeji bytu či domu, si přečtěte ve fotogalerii "Jak lépe prodat byt či dům? Tipy a triky" vlevo vedle článku.

Druhou, často opakovanou chybou je, že klient se orientuje podle inzerce a srovnává vlastní byt či dům s jinými, které jsou podle něj obdobné. Cena, kterou potom ke své nemovitosti stanoví, vychází z inzerátů. Problémem tohoto postupu ovšem podle realitních makléřů je, že zdaleka ne vždy je zdánlivě stejná nemovitost srovnatelná.

Významný rozdíl v ceně totiž může dělat už i jen trochu jiná lokalita, horší dopravní dostupnost, reálné rozměry a parametry či technický stav nemovitosti. Pouhé srovnání tak pro správné stanovení v mnoha případech nestačí.

Prodávající pak často také chybují kvůli tomu, že se špatně orientují na realitním trhu.

„Lidé si neuvědomují, že realitní trh se v posledních několika letech razantně změnil. Velká část klientů stále ještě uvažuje v cenových relacích roku 2008, tedy před nástupem hospodářské krize, kdy na trhu panovala úplně jiná situace," konstatuje Zachystal.

Přitom jen za poslední čtyři roky se ceny nemovitostí propadly v průměru o 30 procent.
Nemovitost, standardně třeba panelákový byt, která měla ještě v roce 2008 hodnotu 3,5 milionu korun, se tak dnes běžně podle Zachystala prodává za 2,45 milionu korun. 

 

Právě se děje

Další zprávy