Houbička na nádobí přechovává miliardy bakterií, tvrdí studie. Vyměňte ji už po týdnu

ČTK ČTK
9. 8. 2017 8:45
Většina z desítek druhů nalezených mikroorganismů je neškodná, některé však představují vážné zdravotní riziko. Němečtí vědci v rámci výzkumu, jehož výsledky otiskl časopis Nature, prozkoumali třicítku vzorků.
Ilustrační foto. | Foto: ISIFA/Thinkstock

Paříž - Německý tým vědců zkoumal, co skrývají houbičky, kterými lidé doma myjí nádobí či utírají nábytek v kuchyni. Ukázalo se, že fungují jako ideální inkubátory a rozsévače bakterií, napsal francouzský deník Le Figaro. Většina z desítek druhů nalezených mikroorganismů je neškodná, některé však představují vážné zdravotní riziko.

Němečtí vědci v rámci výzkumu, jehož výsledky otiskl časopis Nature, prozkoumali třicítku vzorků, ze kterých odebrali DNA bakterií. Celkem identifikovali 73 různých čeledí a hustota mikroorganismů někdy dosahovala až 50 miliard na centimetr krychlový.

Většinou se jednalo o neškodné druhy, ale v malém množství se objevily bakterie jako Escherichia coli, které mohou vyvolat průjem a otravu trávicího systému. Vědci zjistili také přítomnost bakterií rodu Salmonella a Staphylococcus; další ukryté bakterie mohou způsobit infekci dýchacích cest či dokonce zánět mozkových blan.

Podle autorů studie poskytují kuchyňské houbičky bakteriím ideální prostředí pro život, a to díky své pórovité struktuře a schopnosti udržet velké množství vody. Navíc při utírání různých povrchů se bakterie šíří po celé kuchyni, tudíž se lehce dostanou do kontaktu s pokožkou či s jídlem. Vědci také podotýkají, že běžné čistící prostředky z houbiček neodstraní více než 60 procent mikroorganismů.

Nejlepší obranou je prý včasná výměna houbičky, tedy už po týdnu používání. Vědci rovněž doporučují po každém použití houbičku propláchnout vodou se saponátem a důsledně vyždímat.

V depu v Praze vykolejila při posunu lokomotiva, část příměstských vlaků stojí

V železničním depu v Praze Vršovicích v úterý ráno vykolejila při posunu lokomotiva. Nehoda zastavila provoz příměstských vlaků mezi hlavním nádražím a Braníkem. Obnovení provozu České dráhy předpokládají v poledne, vyplývá z jejich webu. Co bylo příčinou vykolejení stroje, se vyšetřuje. "Následně bude nakolejení speciální technikou a oprava kolejiště," uvedly dráhy.

Putin Saúdské Arábii nabídl systém protiraketové obrany S-400

Rusko je po útoku na saúdskoarabská ropná zařízení připraveno Rijádu pomoci a prodat mu systém protiraketové obrany S-400. Řekl to ruský prezident Vladimir Putin po pondělních rozhovorech o Sýrii s tureckým prezidentem Recepem Tayyipem Erdoganem a íránským prezidentem Hasanem Rúháním v Ankaře. Informovala o tom agentura Reuters.