Automatická vrata a brány: Stačí jen stisknout tlačítko

Andrea Berniová
21. 11. 2013 17:14
Bránu i garážová vrata můžete otevírat snadno a bez námahy z domu či z auta
Usnadněte si otevírání garážových vrat
Usnadněte si otevírání garážových vrat | Foto: Central Group

Automatická vrata a brány jsou praktickým řešením zdlouhavého ručního otevírání a zavírání vrat do dvora či do garáže. Obzvlášť s příchodem nižších teplot, mrazů a intenzivnějších dešťových a sněhových srážek se automatická vrata stávají pohodlnou a vítanou alternativou vybíhání z auta a manuální manipulace s vraty.

Vjezdové brány mohou být otočné, pojezdové či posuvné. V případě otočné brány se jedná o klasická dvě křídla, která se otevírají do prostoru. Otočné brány jsou vhodnou volbou v případě, že dvůr či zahrada nabízí dostatek místa pro jejich otevření, a to i po zaparkování auta. Tento typ brány se volí také tehdy, když vedle brány není prostor, kam by se mohla odsunout - tedy pokud je pozemek spíš delší než širší.

Posuvné či pojezdové brány jsou naopak vhodné, pro kratší pozemky, které z důvodu nedostatku prostoru neumožňují použití klasických dvoukřídlých vrat. Rozdíl mezi pojezdovou a posuvnou bránou je v tom, že pojezdová brána potřebuje pro svůj pohyb kolejnici, zatímco posuvná brána může být samonosná. To znamená, že se pouze vysouvá ze základny.

Pro umístění posuvné nebo pojezdové brány je nutné, aby vedle ní byl dostatek místa, kam se může celá brána odsunout.  Díky pojistce, která zastaví zavírání brány, pokud jim něco stojí v cestě, není třeba se bát, že by se začala zavírat a poškodila auto.

Bránu z kovu či ze dřeva?

Vjezdové brány se vyrábějí na míru. Může jít o ocelový rám s dřevěnou či ocelovou výplní. Vzhled brány se různí, záleží na vkusu majitele pozemku. Brána tedy může být dřevěná, a to jak průhledná, tak neprůhledná.  Kovová výplň pak často mívá podobu ozdobně tvarovaných tyčí.

Důležitý je elektromechanický pohon, který může být ovládán i na dálku a zajišťuje pohyb brány. Při výpadku elektrického proudu lze po odblokování otevírat bránu i manuálně.

I garáž se otevře sama

Vjezd do garáže mohou usnadnit automatická garážová vrata. Dají se otevírat na dálku stisknutím jediného tlačítka. Garážová vrata bývají sekční, rolovací či výklopná.

Rolovací vrata se navíjejí na buben u stropu. Pro použití tohoto typu vrat je lepší, když má garáž vyšší strop, protože se pod něj musí vejít buben i s navinutými vraty. Naopak sekční garážová vrata se nenavíjejí, ale vyjíždějí přímo pod strop, jehož část překryjí. Třetím typem jsou výklopná vrata. Ta už při otevírání vyžadují v garáži trochu místa. I automatická garážová vrata se dají otevírat ručně, třeba v případě vypnutí elektrického proudu.

Vzhled vrat určuje majitel garáže. Mohou mít například čistě bílý povrch, anebo vzhledem připomínat dřevo.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Soud ve Štrasburku připustil klimatickou žalobu na 33 zemí, včetně Česka

Za přípustnou označil Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku klimatickou žalobu šesti dětí a mladých lidí z Portugalska, kterou podali na 33 zemí včetně Česka. Informovala o tom agentura DPA, podle které tak padla první velká překážka ve snaze přimět evropské vlády ke zlepšení boje proti klimatickým změnám. Žalobu podala skupina, jejíž nejmladší člence je teprve osm let, v září. Žalované státy se k ní budou muset vyjádřit do konce února příštího roku.

"Cílem žaloby je získat právně závazné rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva, který bude po vládách v Evropě vyžadovat, aby podnikly potřebné naléhavé kroky a zastavily klimatickou krizi," stojí na stránkách věnovaných žalobě.

Šestice mladých lidí z portugalského hlavního města Lisabonu a z města Leiria a jeho okolí, kterým je od osmi do 21 let, podala žalobu v reakci na ničivé požáry v roce 2017, při kterých v jihoevropské zemi zemřelo přes 120 lidí. Vědci podle stěžovatelů potvrdili, že klimatické změny hrály při vzniku a šíření požárů roli.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Pražští radní nesouhlasí se změnou územního plánu k nové ranveji na letišti

Pražští radní nedoporučili změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové ranveje, kterou plánuje státem vlastněné ruzyňské letiště. Změna byla původně navržena ke schválení, radní však většinou hlasů byli pro nedoporučující stanovisko. O změnách s konečnou platností rozhodne zastupitelstvo. S výstavbou paralelní dráhy chce letiště začít zhruba za pět let.

Nová ranvej má doplnit stávající, a tím navýšit kapacitu až na 30 milionů cestujících ročně. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity. Letos kvůli koronaviru provoz klesl na minimum. Podle dřívějších plánů by letiště chtělo získat stavební povolení ke stavbě v roce 2025 a stavbu dokončit o tři roky později. Náklady jsou odhadovány na zhruba devět miliard korun.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Skokani vynechají i další závody SP, řeší se návrat z Finska

Čeští skokani na lyžích neabsolvují po nedělním závodu ve finské Ruce ani Světový pohár v Nižním Tagilu v tomto týdnu. Zatímco ostatní týmy dnes odletěly speciálem do Ruska, Češi po pozitivním testu Filipa Sakaly na koronavirus zůstávají ve Finsku v karanténě a řeší se jejich přesun domů.

Sakala, který v létě nemoc covid-19 prodělal, měl pozitivní test v neděli. Ostatní závodníci Viktor Polášek, Vojtěch Štursa a Čestmír Kožíšek sice byli negativní, ale museli také do karantény.

"Jsou na hotelu, každý musel do svého pokoje a jednáme, kdy je finská hygiena pustí do Česka. Snad to vyjde. Situace se vyvíjí každou hodinu," řekl ČTK za vedení skokanského úseku lyžařského svazu Jan Baier.

Další zprávy