Česko plní v Legu stejnou roli jako USA, říká viceprezident

Michal Šenk
18. 4. 2015 17:22
Viceprezident Lega Bali Padda v rozhovoru pro HN mluví o trzích, které firmu zajímají. Česko se Legu stále vyplácí. Výrobní závod v Kladně vyrostl o třetinu.
Foto: Alan Chia / Foter / CC BY-SA

Praha - Bali Padda, viceprezident a provozní ředitel ikonické hračkářské firmy, je v Legu čtrnáctým rokem. Dnes má na starosti všechny výrobní závody skupiny, především pak dohlíží cesty materiálu od slisování kostičky až po přepravu hotové stavebnice do konkrétní prodejny po celém světě.

Mluví tiše, skromně. Trochu víc se rozjaří při pochvale jeho manžetových knoflíčků. Ty vypadají jako kostka Lega. "To byl můj nápad, dnes je nosí celý top management firmy," chlubí se původem Ind, jehož kancelář sídlí v Londýně, ale který jak sám říká, 90 procent času stráví na cestách.

"Hlavně Prahu jsem si velmi zamiloval. I moje žena. Chodit jen tak uličkami Starého města, zastavit se v některé pěkné restauraci nebo baru...," zasnívá se Padda. "Všem známým říkám, jeďte do Prahy," dodává.

Při příležitosti slavnostního otevření třetího bloku haly balírny Lega v Kladně poskytl de facto druhý muž v hierarchii řízení Lega Hospodářským novinám rozhovor, v němž odkrývá mimo jiné nové regiony, na které firma cílí.

Proč nová hala v Česku? Co v ní bude?

Poslední roky máme úžasné obchodní výsledky. Celá skupina konstantně roste. Trhy, které jsou pro nás klíčové, jako i Evropa, se snažíme obsluhovat z jejich nitra. A pro Evropu je pro nás takovým místem Česko. S výrobní halou v Kladně, distribučním skladem v Jirnách. V nové hale se bude dělat to stejné jako v dosavadních dvou blocích. Jen ve větším, tedy budou se tu balit přivezené kostičky Lega vyrobené v našich dalších závodech do konkrétních stavebnic.

Za patnáct let, kdy je Lego v Česku, získal jste nějaký dojem o české mentalitě, o tom, zda jsou zdejší zaměstnanci něčím jiní než jinde?

Máte tu kvalitní technicky vzdělané lidi. Proto, když potřebujeme najít inženýra do výroby, nemáme moc problém. V naší výrobě v Kladně máme také velmi nízkou fluktuaci zaměstnanců. Možná se tedy dá také soudit na to, že Češi jsou loajální.

Viceprezident Lega Bali Padda
Viceprezident Lega Bali Padda | Foto: Jan Malý

Lego v tržbách i zisku konstantně roste posledních deset let. Bez ohledu na dopady ekonomické krize, oproti celému trhu hraček, který tak dynamicky nerostl. Co za tím je?

Ve stručnosti jsme tak úspěšní proto, že náš produkt kombinuje učení a zábavu. To se líbí dětem, líbí se to rodičům. A děláme to kvalitně.

Přesto vidíte nějaké okolnosti, které tento růst mohou zbrzdit, zastavit?

Samozřejmě se musíte mít na pozoru, ale nic zásadního momentálně nevidím. Klíčové je, že peníze, které umí naše firma vydělat, investujeme zpátky a musíme dál investovat do našich zaměstnanců, aby měli pořád dobré nápady i oproti konkurenci. A taky je hodně investujeme do efektivity výroby.

Vždy se snažíme být tam, kde cítíme růst příležitostí. Teď je takovým místem Čína a vůbec celá Asie.

Máte nějaký konkrétní příklad, jak jste v poslední době zlepšili výrobu?

Například jsme zmenšili velikost krabic. To šetří jednak papír, pak také přepravní prostor. Přestali jsme používat palety. To také znamená nemalou úsporu.

Přitom tím, jak se svojí výrobou globálně rozpínáte, by se čekalo, že náklady nemusejí klesat.

Naše výrobky vyvíjíme zpravidla v sídle firmy, v dánském Billundu, kostičky vyrábíme nejčastěji v mexickém Monterrey, v Česku a Maďarsku je pak balíme. Distribuční centra máme v Česku a ve Spojených státech. Vždy se snažíme být tam, kde cítíme růst příležitostí. Teď je takovým místem Čína a vůbec celá Asie.

Stavíme výrobnu v čínské Šanghaji, otevřeli jsme distribuční pobočku v Malajsii. Máte pravdu, že zejména na logistiku to jsou velké vzdálenosti. Proto, když jsem říkal, že investujeme do lidí, především modely na co nejúspornější přepravu se zabýváme nejvíc. A co se přímo lidí týče, potřebujeme ty nejlepší logistiky, kteří samozřejmě nemusejí být levní, ale umějí pak zpětně firmě uspořit náklady.

Čínu a Asii tedy vidíte jako nejperspektivnější trhy?

Ano. Momentálně tam nejsme velcí, ale věřím, že brzy budeme. Čína je obrovská výzva. Přemýšlíme také o Brazílii. A jsem si jistý, že za pár let, tak jako dnes koukáme na Čínu, budeme koukat na Afriku.

Vaše společnost se chlubí také tím, že za posledních pět let nemusela z trhu stáhnout jediný výrobek. To je asi také něco, co pomáhá kreditu firmy.

Ano, vyrobíme ročně 60 miliard kostiček. A ty jsou v podstatě stejné jako před dvaceti lety. Všechny naše továrny ať jde o Kladno nebo Monterrey fungují na stejných pravidlech, postupech. Když vás vezmu do výrobního závodu Lega a zavřete oči, myslím, že nepoznáte, zda jste v Dánsku, v Maďarsku nebo kdekoliv jinde. To k tomu všemu přispívá.

Ve výroční zprávě Lega se uvádí, že s Legem si hraje ročně 85 milionů dětí. Jak jste na takové číslo přišli?

Je to jen odhad. Na základě našich ročních prodejů.

Má Lego nějakou "nebezpečnou“ konkurenci?

Víte, u nás ve firmě se na to koukáme tak, že nebojujeme s nějakou jinou firmou podobnou Legu, ale v podstatě s každým soupeříme o čas dětí a peníze rodičů. Takže konkurence je pro nás třeba i Apple.

Lego má velmi silnou firemní kulturu. V Kladně teď například zaměstnancům stavíte sportovní park z vlastních kostiček Lega. Jak byste vaši firemní kulturu definoval?

Zaprvé jsme rodinná firma, majitelem je stále ta stejná rodina, která v roce 1932 firmu založila. Neříkám, že nás manažery, majitelé netlačí k růstu tržeb, zisku a dalších účetních ukazatelů. Ale všechny burzovně obchodované firmy rozhodně ve svých strategiích tak pečlivě nedbají na dlouhodobou udržitelnost svého podnikání. Témata, kterých jsme se už dotkly jako starost o životní prostředí a o zaměstnance jsou také v DNA Lega. Tím určujícím pro celou firemní kulturu je ovšem to co vlastně ve výsledku děláme. Výsledkem je radost dětí ze hry s naší stavebnicí.

 

Právě se děje

před 4 minutami

Sanitka srazila v Praze na přechodu chodkyni, žena je vážně zraněná

Vážná zranění utrpěla ve středu večer chodkyně, kterou na pražských Vinohradech srazila převozová sanitka, řekla mluvčí pražské zdravotnické záchranné služby Jana Poštová. Policisté zjišťují okolnosti nehody a žádají případné svědky, aby se jim přihlásili, uvedla mluvčí pražské policie Violeta Siřišťová.

Auto osmadvacetiletou chodkyni srazilo na křižovatce Anglické a Londýnské ulice kolem 19:40, řekla policejní mluvčí. Neupřesnila, zda se nehoda odehrála na přechodu.

Záchranáři sraženou ženu odvezli do nemocnice. "Utrpěla mnohočetná poranění," uvedla Poštová. Zdůraznila, že se nejednalo o vozidlo pražských záchranářů.

Zdroj: ČTK
před 30 minutami

Při útoku u amerického Pentagonu zemřel policista i útočník, motiv je nejasný

Na autobusové zastávce uvnitř komplexu amerického ministerstva obrany v úterý zaútočil muž na člena ochranky Pentagonu a zabil ho. Sedmadvacetiletý pachatel pak následně zemřel při přestřelce. Podrobnosti incidentu, který si vynutil dočasné uzavření celého sídla amerického ministerstva obrany, zatím nejsou jasné, federální vyšetřovatelé nicméně sestavují profil útočníka a snaží se přijít na motiv jeho činu, napsala agentura AP.

Pachatelem byl podle několika vyšetřovatelů zřejmě Austin William Lanz. Podle nejmenovaných zdrojů AP se rozběhl na člena ochranky Pentagonu George Gonzaleze a pobodal ho do krku. Další policisté na místě útočníka následně zastřelili.

K útoku došlo na zastávce v bezprostřední blízkosti budovy Pentagonu, která je přestupní stanicí mezi metrem a řadou autobusových linek, a jíž denně prochází tisíce zaměstnanců ministerstva.

Mluvčí ministerstva obrany na úterní tiskové konferenci nechtěl médiím sdělit ani základní okolnosti útoku, jen zmínil, že byl napaden policista a že došlo k přestřelce. Nevyloučil také teroristický ani jiný motiv s tím, že nechce zasahovat do probíhajícího vyšetřování. Bližší informace neposkytl ani Federální úřad pro vyšetřování (FBI).

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 30 minutami

U Kralup nad Vltavou vykolejil nákladní vlak, koridor bude stát až do čtvrtečního rána

U Kralup nad Vltavou vykolejil ve středu brzy ráno nákladní vlak. Mimo trať skončily tři vozy. Při nehodě se nikdo nezranil, škoda na vlaku dosáhla tří milionů korun, na trati je škoda za jeden milion korun, uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Provoz na trati je zastavený. Omezení se dotkne desítek spojů včetně mezinárodních, uvedly na svém webu České dráhy (ČD). V úseku je náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy potrvá omezení zřejmě do čtvrtečních brzkých ranních hodin, nyní na místě pokračuje odklízení vykolejených vozů, řekl Gavenda po 20:00.

Nehoda se stala krátce před 05:00 v úseku mezi Kralupy - Libčice nad Vltavou. Podle ČD vykolejil vlak jiného dopravce. "Vykolejil v prostoru výhybky," řekl Drápal. Drážní inspekce na místě zjišťovala příčiny a okolnosti nehody, vyšetřování pokračovalo celé odpoledne. Po jeho skončení na místě začalo odklízení vagonů.

"Je předpoklad, že ještě v noci, odhadem kolem půlnoci, začne oprava trati," popsal Gavenda. Mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová už dnes ráno uvedla, že není poškozené trakční vedení. Podle předběžných informací Českých drah by provoz po jedné koleji mohl být obnoven kolem 4:00.

V úseku Praha-Holešovice - Kralupy nad Vltavou funguje náhradní autobusová doprava, ovšem v omezeném počtu autobusů. Cestující mohou také využít linku Pražské integrované dopravy číslo 370.

Zdroj: ČTK
před 39 minutami

OSN má obavy o desetitisíce Afghánců, v Laškargáhu by je mohly uvěznit boje s Tálibánem

OSN má velké obavy o bezpečnost desetitisíců obyvatel afghánského Laškargáhu, které by v tomto městě mohly uvěznit boje mezi vládními vojsky a islamistickým hnutím Tálibán. V New Yorku to dnes podle agentury Reuters uvedl mluvčí generálního tajemníka OSN Stéphane Dujarric.

Tálibán svou ofenzivu proti afghánské vládě zesiluje od dubna, kdy USA oznámily, že do září stáhnou z Afghánistánu své vojáky, čímž ukončí svou dvacetiletou vojenskou přítomnost v zemi.

"Od začátku roku konflikt v Afghánistánu přinutil skoro 360.000 lidí opustit domovy. Od roku 2012 bylo vysídleno zhruba pět milionů lidí," řekl Dujarric novinářům.

Boje jsou velmi intenzivní zejména v okolí města Herát, nedaleko západní hranice s Íránem, a v Kandaháru a právě v Laškargáhu na jihu země.

"Máme velké obavy o bezpečnost a ochranu lidí v Laškargáhu na jihu země, kde by boje mohly uvěznit desetitisíce lidí," řekl Dujarric. Doplnil přitom, že z provincií Hílmand a Kandahár byl hlášen nárůst počtu civilních obětí a destrukce civilních budov i kritické infrastruktury, včetně nemocnicí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy