Babišova luxusní řeznictví se neujala. Agrofert většinu zavřel, funguje už jen jediné

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 29. 5. 2019 11:05
Koncern Agrofert již zavřel tři ze svých čtyř prémiových Pražských řeznictví. Informoval o tom mluvčí koncernu Karel Hanzelka. Projekt podle něj nesplnil očekávání, o dalším osudu provozoven firma jedná. Společnost začala koncept rozvíjet v roce 2016 na pražských Vinohradech, následně otevřela prodejny v Holešovicích, v ulici Na Poříčí a na Ohradě. Nyní zůstává otevřená pouze vinohradská prodejna.
První prodejna Pražského řeznictví.
První prodejna Pražského řeznictví. | Foto: Jiří Koťátko

"Projekt nesplnil naše očekávání. Mohu potvrdit, že k dnešnímu dni jsou uzavřeny prodejny v Holešovicích, Na Poříčí a na Ohradě. Prodejna na Vinohradské zůstává otevřena. O dalším osudu provozoven stále jednáme. Jednou z možností je převzetí jiným provozovatelem," uvedl Hanzelka. Firma nabízí všem pracovníkům stejnou práci v jiných pobočkách firmy PMU, pod kterou síť řeznictví spadala.

Firma PMU podle své výroční zprávy umístěné ve Sbírce listin ke konci loňského roku provozovala v Česku 143 prodejen. Loni se dostala do 5,5milionové ztráty proti předloňskému zisku 18,2 milionu korun. Tržby z prodeje zboží jí loni meziročně klesly o více než devět procent na 1,29 miliardy korun.

Hlavně nenápadně 

Projekt Pražské řeznictví zaujal zejména tím, že se snažil nijak neprezentovat, že prodává maso firem Agrofertu. Během příprav nových obchodů například výlohy zakrývaly reklamní tabule, které naopak podporovaly dojem malého, rodinného řeznictví: "Míst, kde se prodává maso, těch najdeš po Praze spoustu, ale jen jedno je to pražské." Ve skutečnosti šlo některé výrobky Kosteleckých uzenin a dalších firem Agrofertu najít i ve všech okolních supermarketech.

Na stránkách řeznictví pak zákazníci našli jen tuto informaci: "Za myšlenkou vytvořit řeznictví, kam Pražané mohou přijít pro nejlepší maso na českém trhu a další speciality, stojí Vít Morkus, pod jehož rukama se zrodila spousta úspěšných řeznictví." 

Na webových stránkách se pak vedoucí podniku Vít Morkus představoval: "Naším cílem je poskytovat prvotřídní kvalitu a výběr toho nejlepšího masa a specialit, které si naši spokojení zákazníci odnesou domů vždy čerstvé a stanou se mistry ve své vlastní kuchyni."

Že se Agrofert nechce nijak spojovat s lepším řeznictvím, bylo pochopitelné. Masné firmy Babiše se zaměřují na průměrnou produkci, kterou prodávají především do supermarketů. Vedle toho mají sice desítky řeznických prodejen Procházka, ale ty jsou jen doplňkem supermarketů. Když nějaká z Babišových masných firem má problém, zákazníky supermarketů to stejně příliš neodradí.

PMU, která má podnik na starosti, byla až do roku 2011 firmou roudnického podnikatele Pavla Eliase. Elias poté prodal podnik Babišovi, ale tím jejich spolupráce neskončila. Elias pak zakládal pro Babiše hnutí ANO v Ústeckém kraji. A to dokonce dvakrát. Když se ústecké ANO rozpadlo a svrhlo svého vlastního primátora Josefa Zikmunda v roce 2015, hnutí buňku zrušilo a Elias ji stavěl podruhé. 

Agrofert je největším subjektem v českém zemědělství a potravinářství, dvojkou v chemickém průmyslu a významným hráčem v lesnictví a médiích. Předloni zaměstnával zhruba 33 000 lidí, z toho 22 000 v ČR. Koncern vlastnil ještě předloni na začátku roku tehdejší vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO). V únoru 2017 kvůli zákonu o střetu zájmů vložil své akcie do svěřenských fondů.

 

Právě se děje

Další zprávy