Sázka na kvalitu Agrofertu nevyšla. Babišova luxusní řeznictví končí a mění majitele

Ekonomika Ekonomika
11. 11. 2019 11:53
Novým majitelem čtyř luxusních Pražských řeznictví, která na jaře zavřel koncern Agrofert, se stala společnost Uzeniny z komína českobudějovického uzenáře Libora Nováka. Obchody v Holešovicích, na Vinohradech a v ulici Na Poříčí a na Ohradě přejmenoval na Liborovo řeznictví. Firmě z svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše obchodní model nevyšel.
První prodejna Pražského řeznictví.
První prodejna Pražského řeznictví. | Foto: Jiří Koťátko

Novák získal řeznictví za stávajících nájemních podmínek i se zaměstnanci, cenu transakce žádná ze stran ale nezveřejnila. Informoval o tom deník E15.cz.

Agrofert, který vybudoval premiér Andrej Babiš a který je nyní ve svěřenském fondu, začal koncept rozvíjet v roce 2016 na Vinohradech a následně otevřel ještě tři Pražská řeznictví. Letos na jaře je ale postupně zavřel s odůvodněním, že nenaplnila ekonomická očekávání. "Pražské řeznictví považujeme za uzavřenou záležitost, ke které se nehodláme více vracet," sdělil E15 mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.

Z luxusních prodejen původně nebylo zřejmé, že patří do Agrofertu. Na stránkách řeznictví byla například pouze informace: "Za myšlenkou vytvořit řeznictví, kam Pražané mohou přijít pro nejlepší maso na českém trhu a další speciality, stojí Vít Morkus, pod jehož rukama se zrodila spousta úspěšných řeznictví."

Prodejny cílily na movitější zákazníky poptávající kvalitnější výrobky. Mnozí z nich jsou ovšem negativně naladění proti premiérovi Babišovi, někteří dokonce jeho výrobky bojkotují. V rodinně se tvářícím řeznictví prozrazovalo vztah k Agrofertu maximálně lákání na "poctivé uzenky z Kostelce".

Podle analytika Aktuálně.cz Davida Klimeše je pochopitelné, že se Agrofert s řeznictvím nechtěl spojovat. "Masné firmy Babiše se zaměřují na průměrnou produkci, kterou prodávají především do supermarketů. Vedle toho mají sice desítky řeznických prodejen Procházka, ale ty jsou jen doplňkem supermarketů. Když nějaká z Babišových masných firem má problém, zákazníky supermarketů to stejně příliš neodradí," uvedl už dříve Klimeš.

Řeznictví se navíc těšila i nebývalému zájmu médií. Recepty Pražského řeznictví s komentářem Víta Morkuse bylo možné najít na webu iDNES.cz, server Expres.cz například přinesl text o Pražském řeznictví s titulkem "Boj o české maso: Našli jsme v Praze řeznictví, kde to vždycky vyhrajete". S doporučením: "Pražské řeznictví prodává maso jen od českých řezníků. Navíc vás tam obslouží samí fešáci." iDNES i Expres patří do skupiny Mafra vlastněné Agrofertem.

"Myslím, že strategie, která byla zvolena, nebyla v těchto lokalitách nejšťastnější. Chtěli bychom při zachování vysoké kvality prémiového řeznictví více nabízet i výrobky dostupné pro širší veřejnost," uvedl nový majitel Novák, který má v Česku kolem 30 prodejen. Uzenářství v Praze zkombinoval s řeznictvím a prodejem teplého občerstvení.

Agrofert provozoval řeznictví prostřednictvím firmy PMU, která podle výroční zprávy umístěné ve Sbírce listin ke konci loňského roku provozovala v Česku 143 prodejen. Loni se dostala do 5,5milionové ztráty proti předloňskému zisku 18,2 milionu korun. Tržby z prodeje zboží jí loni meziročně klesly o více než devět procent na 1,29 miliardy korun.

Agrofert je největším subjektem v českém zemědělství a potravinářství, dvojkou v chemickém průmyslu a významným hráčem v lesnictví a médiích. Koncern vlastnil ještě předloni na začátku roku tehdejší vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO). V únoru 2017 kvůli zákonu o střetu zájmů vložil své akcie do svěřenských fondů.

 

Právě se děje

Další zprávy