Retro hračky z Babišovy Fatry míří do zahraničí

Lucie Hrdličková, HN
17. 3. 2014 19:50
„Nafukovadla“ od výtvarnice Libuše Niklové těží z nostalgie, na svět ale přicházejí i zcela nové kousky.
Nafukovací slon od výtvarnice Libuše Niklové se vrátil do výroby ve společnosti Fatra Napajedla
Nafukovací slon od výtvarnice Libuše Niklové se vrátil do výroby ve společnosti Fatra Napajedla | Foto: Fatra

Praha – Nafukovací hračky ze 70. a 80. let, které vyrábí významný evropský zpracovatel plastů Fatra Napajedla, hledají po úspěšném tuzemském „comebacku“ odbyt také na zahraničních trzích.

Pomoci jim v tom mají mladí designéři, kteří loni rozšířili retro kolekci slona, žirafy a buvola z dílny designérky Libuše Niklové o nové kousky a posbírali za ně prestižní ocenění za design.

„Fatra teď intenzivně pracuje na rozšíření e-shopu a na možnostech dalšího prodeje do zahraničí. Hračky budeme propagovat třeba na specializovaných zahraničních serverech,“ říká designér Jan Čapek, který pro Fatru loni na podzim vytvořil nafukovacího pitbula „bulíka“ a před týdnem za něj dostal ocenění designér roku 2013 v soutěži Grand Czech Design.

Tahoun díky retro vlně

„Nafukovadla“ od Fatry, která v Česku těží z nostalgie podobně jako třeba tenisky Botas, jsou pro firmu a potažmo pro celé impérium Agrofert, do něhož Fatra patří, především marketingovým tahounem. A nikterak drahým. Firma, která jinak utratí v ročním úhrnu desítky milionů korun za reklamu, vydá za vývoj, výrobu a marketing hraček zhruba milion korun.

Společnost, jejíž obrat dosahuje ročně tří miliard, na hračkách ročně utrží zatím pět milionů korun a tento byznys je podle údajů z Fatry ziskový.

Nafukovací formule od Jana Čapka z produkce společnosti Fatra Napajedla
Nafukovací formule od Jana Čapka z produkce společnosti Fatra Napajedla | Foto: ČTK

Výrobce z Napajedel dosud měl obchodní partnery například ve Švýcarsku, Německu či Austrálii. „Zatím se jednalo ale o více či méně nahodilé zakázky,“ říká generální ředitel Fatry Pavel Čechmánek.

K návratu pomohl syn výtvarnice

K výrobě nafukovacích hraček z dílny Libuše Niklové se firma vrátila před třemi lety. Pomohla jí k tomu výstava nazvaná 200 dm3 dechu, kterou v roce 2010 připravil syn výtvarnice Petr Nikl. Podnik nejprve obnovil výrobu buvola, žirafy a slona pro reklamní účely. Pak je certifikoval pro maloobchodní prodej.

Sbírka se později rozrostla o housenku, koníka a prase. Loni společnost oslovila mladé české designéry, aby kolekci rozšířili. Vznikl tak bulík a formule od Jana Čapka a koza od designérů manželů Kozových. Fatra nyní podle informací Hospodářských novin pracuje na nafukovacím traktoru a letadlu.

 

Právě se děje

Další zprávy