Kapesní sporťáky: Malá ostrá auta jsou dostupná a zábavná. Je jich ale čím dál méně

Martin Přibyl Martin Přibyl
28. 4. 2019 6:37
Malé hot hatche jsou dodnes myšlenkovým návratem k ideji sportovních aut pro obyčejného člověka, který si nemůže dovolit exotický supersport. Recept je u nich jednoduchý: vezměte auto velikosti Fabie (nebo menší), narvěte do něj silný motor z o třídu většího modelu, přitvrďte podvozek a výsledek servírujte za cenu okolo půl milionu. Takový lehký vůz (pokud tedy nemáte děti) splní všechny každodenní povinnosti, a o víkendu z něj můžete svlékat pneumatiky na okreskách. Nemusíte se starat o nákladnou techniku a zábavu si užijete i v rychlostech, které společnost toleruje.

Má to ale háček: podobných aut ubývá a nové přísnější emisní normy jim nedávají moc šancí na přežití do budoucna. S ohledem na svoji hmotnost mají příliš vysokou spotřebu a technika snižující emise CO2 (plug-in hybrid) u nich zásadním způsobem zvyšuje cenu a také hmotnost. Podobná auta často ani nepředstavují stěžejní část prodejů daného modelu. Z nabídky nedávno zmizel Renault Clio R.S. i Peugeot 208 GTI. Vybrali jsme poslední malé mohykány, kteří na trhu ještě zbyli. Podívejte se na ně do přehledu.

Foto: Volkswagen

Volkswagen up! GTI

Motor: přeplňovaný tříválec, 999 cm3, 85 kW
Hmotnost: 1070 kg (vč. řidiče)
Poměr hmotnost/výkon: 12,6 kg/kW
Zrychlení 0-100 km/h: 8,8 s
Nejvyšší rychlost: 196 km/h
Norm. spotřeba: 4,8 l/100 km
Cena: 377 900 Kč

Dvojče Škody Citigo si můžete pořídit i s nejsilnějším motorem z Fabie. Jistě, 85kilowattový litr sice může vzbudit svými parametry úsměv, ale věřte, že ten budete mít na tváři, i jakmile z nejnabuzenější verze upu vystoupíte. Lehké auto má jako správná motokára kola co nejdále v rozích karoserie, přesné řazení, zábavné jízdní vlastnosti, přístupnou cenu a slušnou výbavu. Škoda jen nevypínatelného ESP a obyčejných sedaček, které se od těch v normálnímu upu liší jen tartanovým vzorem.

 

Právě se děje

Další zprávy