Požáry elektromobilů vybavených akumulátory z asijských závodů LG Chem se začaly objevovat v roce 2018, zpočátku vypadaly sporadicky a náhodně. Čím víc jich však přibývalo, tím tvrdošíjněji se dodavatel odmítal jasně vyjádřit s poukazem na probíhající šetření. Automobilky sice auta svolaly do opraven, ale nechaly pouze softwarově omezit maximální hladinu napětí.
Teď se jim to vrací jako bumerang. Podrobnější zkoumání odhalilo upadlé elektrody nebo separátory, které mají oddělovat kladný pól článku od záporného, a počet doložených incidentů se mezitím vyšplhal u Chevroletu na devět a u Hyundaie na sedmnáct. O život nikdo nepřišel, škody ale mohly být nižší, kdyby byl poplach vyhlášen dřív.
Přímý kontakt mezi póly elektrického článku je nejhorší, co se může stát. V izolačních vrstvách se totiž pro snížení nákladů používají materiály s bodem vznícení už kolem 30 °C, současně je v elektrolytu vázané velké množství kyslíku. Od zkratu k požáru tedy vede rychlá cesta, hašení je naopak obtížné.
Defektní baterie se montovaly do několika typů vozidel. V Evropě je nejrozšířenější Hyundai Kona Electric vyráběná od listopadu 2017 do března 2020 v Koreji. Modernizovaná verze, montovaná od jara 2020 v Nošovicích, už používá odlišné články od firmy SK Innovation.
Kritizované články LG Chem se od května do listopadu 2019 dodávaly i do menších vozů Hyundai Ioniq EV. Podle údajů ministerstva dopravy. Celosvětově se zásah týká více než 80 000 vozů Hyundai. V České republice jde podle ministerstva dopravy o jednotky kusů modelu Kona a 118 vozů Ioniq. Sesterská značka Kia ve svých elektromobilech Niro a Soul už od začátku používá články konkurenčního dodavatele SK Innovation, a tak se jí popisované potíže vyhnuly.
Větší rozsah akce nabírá ve Spojených státech, kde se stejné články montovaly do Chevroletu Bolt - ostře sledovaného pokusu největší domácí automobilky o lidový elektromobil pro masy. V této roli ho sice převálcovala Tesla Model 3, ale i tak se jich po amerických silnicích prohání přes sto tisíc.
Bezpečnostní rizika u tak rozšířeného vozu může otřást důvěrou americké veřejnosti v elektromobilitu. Tím spíš, že se General Motors nachytal na blamáži s dvěma neúspěšnými softwarovými úpravami, po nichž docházelo k dalším požárům.
Výrobce proto přešel do protiútoku. Baterie se rozhodl vyměnit plošně u všech vozů včetně ročníků 2020 až 22, otevřeně vyjadřuje zklamání z LG Chem jako dodavatele a přes média mu už předem účtuje náklady na servisní kampaň, které nejspíš přesáhnou miliardu dolarů. Uživatelům navíc doporučuje, aby do provedení opravy udržovali v podstatě karanténní režim a vozidla neparkovali uvnitř či blízko domů.
Také tato větev příběhu zasahuje do Evropy, i když jen okrajově. Americký koncern dříve vlastnil také německou značku Opel, která v letech 2017 až 2019 prodávala stejný vůz pod názvem Ampera-e. Šlo o dvanáct tisíc aut v šesti západních zemích. Právě v nich je dnes také vyhlášená svolávací akce na výměnu akumulátorů.
Týká se i několika exemplářů, které se k nám zatoulaly individuálním dovozem, nicméně jejich majitele čeká výlet do Německa. "Vozy Opel Ampera-e nebyly v ČR nikdy uvedeny do prodeje. Servisní síť Opelu v ČR proto nemá oprávnění pro jejich servis či distribuci náhradních dílů," sdělil tiskový mluvčí Martin Hejral.
Počtem vozů i očekávanými náklady se jedná o zdaleka nejrozsáhlejší bezpečnostní akci spojenou s elektromobily. Vedly k ní však zákonitosti ryze obecné: extrémní tlak na zlevnění baterií, preference levných dodavatelů, šibeniční termíny vedoucí k nedostatečnému testování a kompromisům v řízení kvality.