Zkrat, plameny a rekordní svolávačka. Chevrolet a Hyundai mění baterie 200 000 vozů

Martin Frei Martin Frei
Aktualizováno 2. 9. 2021 14:00
Požáry elektromobilů dosud patřily k novým a hojně sledovaným, avšak statisticky vzácným jevům. Čísly asi zamíchá současná svolávací akce značek Hyundai a Chevrolet: po 26 požárech mění kompletní baterie téměř 200 000 vozidel. Dodavatelem je korejský LG Chem, pravděpodobnou příčinou zkratů nekvalitní montáž článků v Číně. Vnitřní části se uvolňují a dotýkají následkem otřesů při jízdě.
Foto: Hyundai Owners Club Australia

Požáry elektromobilů vybavených akumulátory z asijských závodů LG Chem se začaly objevovat v roce 2018, zpočátku vypadaly sporadicky a náhodně. Čím víc jich však přibývalo, tím tvrdošíjněji se dodavatel odmítal jasně vyjádřit s poukazem na probíhající šetření. Automobilky sice auta svolaly do opraven, ale nechaly pouze softwarově omezit maximální hladinu napětí.

Teď se jim to vrací jako bumerang. Podrobnější zkoumání odhalilo upadlé elektrody nebo separátory, které mají oddělovat kladný pól článku od záporného, a počet doložených incidentů se mezitím vyšplhal u Chevroletu na devět a u Hyundaie na sedmnáct. O život nikdo nepřišel, škody ale mohly být nižší, kdyby byl poplach vyhlášen dřív.

Přímý kontakt mezi póly elektrického článku je nejhorší, co se může stát. V izolačních vrstvách se totiž pro snížení nákladů používají materiály s bodem vznícení už kolem 30 °C, současně je v elektrolytu vázané velké množství kyslíku. Od zkratu k požáru tedy vede rychlá cesta, hašení je naopak obtížné.

Defektní baterie se montovaly do několika typů vozidel. V Evropě je nejrozšířenější Hyundai Kona Electric vyráběná od listopadu 2017 do března 2020 v Koreji. Modernizovaná verze, montovaná od jara 2020 v Nošovicích, už používá odlišné články od firmy SK Innovation.

Kritizované články LG Chem se od května do listopadu 2019 dodávaly i do menších vozů Hyundai Ioniq EV. Podle údajů ministerstva dopravy. Celosvětově se zásah týká více než 80 000 vozů Hyundai. V České republice jde podle ministerstva dopravy o jednotky kusů modelu Kona a 118 vozů Ioniq. Sesterská značka Kia ve svých elektromobilech Niro a Soul už od začátku používá články konkurenčního dodavatele SK Innovation, a tak se jí popisované potíže vyhnuly.

Větší rozsah akce nabírá ve Spojených státech, kde se stejné články montovaly do Chevroletu Bolt - ostře sledovaného pokusu největší domácí automobilky o lidový elektromobil pro masy. V této roli ho sice převálcovala Tesla Model 3, ale i tak se jich po amerických silnicích prohání přes sto tisíc.

Bezpečnostní rizika u tak rozšířeného vozu může otřást důvěrou americké veřejnosti v elektromobilitu. Tím spíš, že se General Motors nachytal na blamáži s dvěma neúspěšnými softwarovými úpravami, po nichž docházelo k dalším požárům.

Výrobce proto přešel do protiútoku. Baterie se rozhodl vyměnit plošně u všech vozů včetně ročníků 2020 až 22, otevřeně vyjadřuje zklamání z LG Chem jako dodavatele a přes média mu už předem účtuje náklady na servisní kampaň, které nejspíš přesáhnou miliardu dolarů. Uživatelům navíc doporučuje, aby do provedení opravy udržovali v podstatě karanténní režim a vozidla neparkovali uvnitř či blízko domů.

Také tato větev příběhu zasahuje do Evropy, i když jen okrajově. Americký koncern dříve vlastnil také německou značku Opel, která v letech 2017 až 2019 prodávala stejný vůz pod názvem Ampera-e. Šlo o dvanáct tisíc aut v šesti západních zemích. Právě v nich je dnes také vyhlášená svolávací akce na výměnu akumulátorů.

Týká se i několika exemplářů, které se k nám zatoulaly individuálním dovozem, nicméně jejich majitele čeká výlet do Německa. "Vozy Opel Ampera-e nebyly v ČR nikdy uvedeny do prodeje. Servisní síť Opelu v ČR proto nemá oprávnění pro jejich servis či distribuci náhradních dílů," sdělil tiskový mluvčí Martin Hejral.

Počtem vozů i očekávanými náklady se jedná o zdaleka nejrozsáhlejší bezpečnostní akci spojenou s elektromobily. Vedly k ní však zákonitosti ryze obecné: extrémní tlak na zlevnění baterií, preference levných dodavatelů, šibeniční termíny vedoucí k nedostatečnému testování a kompromisům v řízení kvality. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 11 minutami

Česká pošta nestojí před krizí, kontroly nezjistily žádná pochybení, uvedl Hamáček

Česká pošta podle ministra vnitra Jana Hamáčka nestojí před krizí, hrozbu stávky označil za bezdůvodnou. Desítky kontrol ve firmě podle něj nezjistily žádná pochybení. Hamáček také bude chtít jednat o kompenzacích pro Českou poštu za ztráty během koronavirové krize. Ztráty podniku vyčíslil zhruba na 780 milionů korun.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Magma ze sopky na Kanárských ostrovech může vytékat až tři měsíce, obávají se experti

Na španělském ostrově La Palma může magma po nedělní erupci sopky podle odhadu expertů vytékat tři týdny nebo až tři měsíce, informoval dnes deník El País s odkazem na vulkanologický institut Kanárských ostrovů. Několik proudů masy žhavé lávy na cestě k pobřeží dosud zničilo dvě stovky domů a na 154 hektarů půdy, ohroženy jsou i banánovníkové plantáže. Přerušen je kvůli valící se lávě stále provoz na šesti silnicích, letecká doprava na ostrově funguje bez omezení.

Největší obavy nyní panují ze střetu žhavé lávy s mořskou vodou, po němž se do ovzduší uvolní obrovské množství páry a toxických plynů. Riziko velkých cunami podle expertů nehrozí. Pobřeží na jihozápadě ostrova bylo uzavřeno, láva by tam měla dorazit během několika dnů, její postup se totiž zpomalil. Nyní je okraj proudů lávy asi 2,5 kilometru od pobřeží. V některých částech dosahuje masa lávy výšky až 12 metrů.

Láva kromě zatím dvou stovek domů zničila i infrastrukturu ostrova, elektrické vedení, zemědělskou půdu, ale také například zavlažovací potrubí k banánovníkovým plantážím. Ohroženo je nyní asi 400 hektarů plantáží banánovníků, jehož pěstování patří k hlavním ekonomickým odvětvím na ostrově. V nejpostiženější oblasti kolem obcí El Paso a Los Llanos de Aridane se pěstuje asi 20 procent produkce banánů ostrova. O práci tak mohou podle deníku La Vanguardia přijít stovky lidí.

Erupce na La Palmě už zničila také řadu domů, které fungovaly jako ubytování pro turisty. Právě jihozápad ostrova je vyhledávanou destinací zejména německých a holandských turistů. Cestovní ruch se přitom právě sotva začal vzpamatovávat z omezení kvůli pandemii covidu-19. Španělská ministryně cestovního ruchu Reyes Marotová nicméně v pondělí uvedla, že tato událost může být i reklamou pro cestovní ruch v příštích týdnech a měsících, za což si vysloužila kritiku místních obyvatel.

Přírodní katastrofa si díky včasné evakuaci nevyžádala žádné oběti, ani zraněné. Z postižené oblasti bylo evakuováno na 6000 lidí. Škody způsobené erupcí odhadl premiér Kanárských ostrovů Ángel Víctor Torres na více než 400 milionů eur (asi 10,2 miliardy Kč).

Vyvěrání magmatu ze sopky odhadují experti na několik týdnů až měsíců. Vychází přitom z dosud nejdelší erupce na ostrově z roku 1585, kdy to bylo 84 dnů, a nejkratší z roku 1971, kdy magma vyvěralo 25 dní. Návrat k normálu ale po této přírodní katastrofě podle televize RTVE potrvá další týdny či měsíce.

Deník El País dnes s odvoláním na vulkanologický ústav Kanárských ostrovů napsal, že do vzduchu se po erupci nyní na La Palmě uvolňuje denně odhadem od 6000 do 11.500 tun oxidu siřičitého.

Další zprávy