Živě: Vyzkoušeli jsme nejrychlejší Fabii na autodromu

Radek Pecák Radek Pecák
17. 5. 2010 16:05
Nejrychlejší Fabia všech dob v testu redaktora Aktuálně.cz
Foto: Radek Pecák

Mladá Boleslav / Sosnová - Průměrná spotřeba kolem 11 litrů při sportovní jízdě se samočinnou převodovkou. To jsme dosáhli při úvodní jízdě prvního testovacího dne, který Škoda Auto připravila pro evropské novináře při prezentaci svého nejnovějšího modelu Škody Fabia RS.

Trasa, kterou jsme projeli, měřila více než 90 kilometrů. Vedla jak po rychlostní silnici, tak i po silnicích prvních, druhých a třetích tříd.

Zatím nás nejvíce zaujal výrazně sportovní zvuk motoru, který v dostatečné míře proniká ve vyšších otáčkách do kabiny. A toho si může ten, kdo páku voliče převodovky přepne směrem k písmenku S (sport), dopřát do sytosti. Na vyšší převodový stupeň při plně sešlápnutém plynovém pedálu totiž převodovka řadí až v sedmi tisících otáčkách.

Odpoledne zkouška na autodromu

Podvozek auta není přehnaně tvrdý, což jsme ocenili zejména na rozbitých úsecích rychlostní silnice R6 i na některých okresních silnicích v okolí Slaného a Mělníku.

Odpoledne nás ještě čekala tvrdá zkouška nové Fabie na autodromu v Sosnové u České Lípy. Tady se naplno projevily schopnosti  vozu, který má oproti sériovým Fabiím podvozek snížený o 15 milimetrů a navíc by měl být schopnější v zatáčkách díky elektronickému systému XDS.

Až do dnešního dne měli nejrychlejší Fabii v historii v rukou pouze technici a testovací jezdci mladoboleslavské automobilky.

Už na první pohled se druhá generace Škody Fabia RS odlišuje od běžných a pomalejších verzí. Opticky lze jak hatchback, tak i verzi s karoserií kombi poznat podle odlišného předního nárazníku a integrovaných kruhových mlhových světlometů. Ty mohou být na přání vybaveny funkcí svícení do zatáčky nebo mohou být na jejich pozici umístěna světla pro denní svícení na bázi LED.

Auto jezdí na 17" kolech z lehké slitiny, skrze jejichž paprsky jsou vidět červeně lakované brzdové třmeny. Také záď je jiná. Dominuje na ní nový nárazník s difuzorem a potenciál motoru prozrazuje dvojitá koncovka výfuku.

Loga RS jsou prakticky všude

V interiéru jsou nepřehlédnutelné sportovní sedačky s logem RS vyšitým na opěradle. Volant je tříramenný, a pokud si zákazník připlatí, může na něm mít i páčky pro manuální řazení.

Hlavní předností vozu je motor, který je dvojitě přeplňován, a ač jde o pouhou čtrnáctistovku, má díky tomu výkon 180 koní. Díky kombinaci kompresoru a turbodmychadla je možný plynulý nárůst výkonu motoru. V nízkých otáčkách až do maximálně 2400 min-1 tlačí vzduch do válců především mechanicky poháněný kompresor. Nejpozději při 3500 min-1 se pak toto zařízení odpojí a práci v plném rozsahu přebírá turbodmychadlo.

Rychlejší je kombík

Na stovku se pak auto podle udávaných hodnot má dostat za 7,3 sekundy. Větší maximální rychlosti díky lepším aerodynamickým vlastnostem dosáhne verze kombi (226 kilometrů v hodině), hatchback je od dva kilometry v hodině pomalejší. 

Podvozek je oproti sériové verzi snížen a jinak naladěn. Kromě toho byl elektronický stabilizační program u tohoto modelu doplněn funkcí XDS. Ta umí  při jízdě v zatáčce přibrzdit přední vnitřní kolo a naopak zvýší točivý momentu na vnějším předním kole. Díky tomu pak toto kolo v podstatě táhne vůz do zatáčky. Díky tomuto systému je možné stejnou zatáčku projet rychleji než s vozem, který by takto vybaven nebyl. Podobný systém využívá například i Volkswagen GTI.

 

Právě se děje

Další zprávy