Zimní ostřikovače: Nevyhazujte peníze u pumpy, vyhněte se láci ze supermarketu

Martin Frei Martin Frei
27. 1. 2021 6:02
Sněhová nadílka při teplotách těsně pod nulou dělá na silnicích nejvíc břečky. Stěrače se nezastaví, ostřikovače skoro také ne, o to častěji musíme doplňovat kapalinu. Jak vybrat kvalitní a zbytečně neutrácet? Řídit se můžete obecnou zkušeností: na benzinové pumpě je všechno zbytečně drahé, supermarkety někdy nabízejí laciný šmejd. Nákup značkových kapalin na internetu ušetří i dvě třetiny peněz.
Foto: Shutterstock

Dobře fungující zimní kapalina do ostřikovače je věda. Nesmí zamrznout, proto je založena na lihu. Ten se ale chová agresivně ke gumovým a plastovým dílům vozidla, a tak přicházejí ke slovu různé další příměsi.

Odolnost proti zamrznutí musí být ve skutečnosti nižší než udávaných -20° či -30° C, protože kapalina se na čelním skle odpařuje, přičemž líh se odpařuje rychleji, odebere čelnímu sklu teplo a voda by mohla místo odpaření zmrznout.

O kvalitě kapaliny rozhodují obě základní složky. Poctivý líh je drahý, a tak ho výrobci někdy částečně nahrazují nepříjemně páchnoucím isopropanolem. Jelikož se přímo pod čelním sklem vozu nasává vzduch do ventilace, odér vzápětí ucítí všichni v kabině.

Druhou složkou je voda, pokud možno demineralizovaná. Bohužel i tady se někdy šetří. Tvrdá voda nejen hůř myje špínu, ale úsadami z minerálů ucpává trysky ostřikovačů a zanechává našedlý povlak na skle.

Z popisu zboží na internetu ani z nálepky na kanystru tyto detaily nevyčteme. Řídit se tedy můžeme staršími rozbory, z nichž vychází, že nápadně levné kapaliny, které stojí méně než zhruba 30 Kč za litr, nemohou potřebnou kvalitu zaručit.

Druhý extrém představují kapaliny nastražené před vchodem do každé benzinové pumpy, kde za litr zaplatíte i přes sto korun. Když se náplň v plískanici náhle vyčerpá, je nákup na pumpě nejrychlejší záchranou. Vyhazovat ale tolik peněz pravidelně je sport pro bohaté.

Na největších internetových obchodech najdete už kolem zmiňovaných 30 Kč za litr originální výrobky českých značek Carlson a Sheron. Jen o málo dráž pak od zahraničních výrobců autokosmetiky a příslušenství jako Sonax, Meyle a Bilstein.

Z našeho bleskového průzkumu vyšla nejvýhodněji nabídka Sheronu do -20 °C na Mall.cz. Tři litry za 75 Kč, tedy jen 25 Kč/l, je už skoro dumpingová cena. Stejný kanystr najdeme na stránkách hobbymarketu OBI za 99 Kč, tedy 33 Kč/l. V Alze nás zaujal pětilitrový koncentrát od německého Sonaxu pro teplotu -70 °C za 649 Kč. Po naředění 1:1,5 to i s destilovanou vodou znamená 55 Kč/l.

Supermarkety nabízejí kvalitní zboží vedle extrémní láce. Spořiví zákazníci často berou útokem právě takový regál.
Supermarkety nabízejí kvalitní zboží vedle extrémní láce. Spořiví zákazníci často berou útokem právě takový regál. | Foto: Martin Frei

Pozor, i na velkých e-shopech najdete zboží citelně levnější, za které by ovšem bylo těžké dát ruku do ohně. Kromě ceny jsou bezpečným vodítkem právě zavedené značky, které nechtějí riskovat pověst. Výrobky pojmenované jako Winter Fox nebo Euro Wash poskytují stejně málo jistoty, jako když se víno jmenuje Zámecká paní.

U benzinových pump pořídíte stejné zboží podstatně dráž. Například na prosecké stanici Shell jsme našli třílitrový Sheron za 229 Kč. Tedy 76 Kč za litr, trojnásobek ceny z Mall.cz. Mimochodem za litr kapaliny se značkou Shell zaplatíte dokonce za 105 Kč.

V tradičních řetězcích je škála stejně široká jako na internetu. V Globusu pořídíte třílitrový kanystr Carlson -20° C za 99 Kč, v Tescu pětilitrové balení Sheronu za 159 Kč. Obojí blízko ideálním třiceti korunám za litr.

I tady se však najdou výrobky podezřele hluboko pod technicky ospravedlnitelnou cenou. Tesco i Globus nabízejí pětilitrová balení za sto korun. Jak jsme se sami přesvědčili, moc hezky nevoní a u některých z nich testy v minulosti nepotvrdily ani kvalitně demineralizovanou vodu.

Video: Vše o zimních pneumatikách: Jak přezout a kde skladovat?

Máme měnit jen pláště, nebo rovnou celá kola? Jak správně gumy skladovat? To je jen pár z řady otázek, které každoročně motoristé řeší s příchodem nov | Video: Jan Markovič
 

Právě se děje

Další zprávy