Zemní plyn do aut zdražil o 267 procent. Nejlevněji jezdí LPG, benzin podražil nejmíň

Martin Frei Martin Frei
15. 9. 2022 15:22
Zatímco energetici se snaží při výrobě elektřiny vyhnout drahému zemnímu plynu, někteří motoristé nemají na výběr. Hospodárnost provozu na CNG byla patnáct let neměnnou jistotou. Dnes ovšem auta s přídomkem G-Tec, TGI nebo Ecofuel jezdí o 267 procent dráž než předloni. Nafta je dražší o 69 procent, LPG o 46 a benzin o 44 procent.
Foto: Škoda Auto

"Příležitostí tankovat je málo, někde jsou čerpadla dokonce zamčená v autobusových depech a v noci musíte zvonit na ostrahu. Ale když je kilogram zemního plynu o deset korun levnější než litr benzinu, ekonomicky není co řešit," zněl typický závěr testu auta na CNG před deseti lety.

Nadšení poněkud ochablo, když v roce 2014 začali Saúdové úmyslně zlevňovat ropu, aby na ní nevydělal sankcí zbavený Írán. Cenový náskok plynu se snížil, ale provoz stále vycházel levněji. Plnicích stanic přibývalo a výrobci začali vozidla na CNG zvýhodňovat, protože jim snižovala flotilové emise CO2. Že by se karta proti benzinu úplně obrátila, si nikdo neuměl představit.

Dnes už neplatí skoro žádná z dřívějších jistot. Podle stránek cng.cz nyní v Česku natankujete kilogram zemního plynu průměrně za 74,70 Kč. Proti létu 2020, kdy jsme testovali Seat Ibiza TGI, to znamená nárůst o 267 procent. Každých sto kilometrů po 4,3 kilogramu teď vyjde na 320 korun, což je ekvivalent sedmi litrů nafty nebo osmi litrů benzinu.

Z přehledu cen se dále dozvídáme, že na severní Moravě několik stanic prodává kilogram plynu i za 140 korun. Blízko Prahy jsme našli nejvyšší cenu 99,90 Kč na soukromé pumpě autodopravy Hrubý ve Zdibech.

Při naší návštěvě byl už stojan mimo provoz, po posledním tankování však zmíněná cena skutečně svítila na displeji. Je s podivem, že sem vůbec někdo přijel, když o tři sta metrů dál stojící stanice MOL nabízí CNG za přijatelnějších 69,90 Kč. 

Rozdíl mezi dvěma blízkými stanicemi vysvětluje způsob nákupu. Do plniček automobilů se plyn dostává stejným středotlakovým potrubím jako do bytového domu. Provozovatel stanice, který si nezafixoval ceny, dnes v přímém přenosu schytává výkyvy z rotterdamské burzy a přenáší je na zákazníka.

Na CNG dnes jezdí i mnoho linkových autobusů nebo komunálních vozidel. Přímo v areálu podniku Pražské služby je veřejná stanice, kde tankují pražští popeláři. Zde teď svítí cena 69,50 Kč za kilogram.

Některá auta na CNG mají kromě nádrží na plyn i plnohodnotnou benzinovou nádrž, například u Škody Octavie G-Tec 1.4 TSI na 50 litrů. Uživatelé dnes mohou i delší vzdálenosti jezdit na benzin a vyjde je to levněji. Při úpravách z konce roku 2018, kdy přišel modernější motor 1.5 TSI, však Octavia přešla na takzvaný jednopalivový systém jen s nouzovou nádrží na devět litrů benzinu. Což je obvyklé i u vozů ostatních značek.

Nafta ve stejném období zdražila z 26,50 na 45 korun, benzin z 27 na 39 korun, LPG z 13 na 19 korun. 

I do budoucna má pohon na CNG nejméně jisté vyhlídky. Ruský plyn na globálním trhu chybí, poptávka po dodávkách z ostatních míst světa je vysoká a šance na zlevnění minimální. Celosvětová nabídka ropy je bohatší, což je nejlépe vidět na ceně benzinu. Promítá se do ní převis nabídky, jelikož ho v Evropě vyrábíme víc než spotřebujeme.

Nejvýhodnější zůstává stále kapalný propan-butan, tedy LPG. V Česku převažuje jako produkt rafinerií související s výrobou benzinu. Jen menší část pochází z filtrace zemního plynu, kde ovšem tvoří odpad a poptávka po něm významně neroste. Octavia individuálně přestavěná na LPG, kterou jsme testovali před rokem, má při dnešních cenách náklady 176 korun na 100 kilometrů. Tedy 56 procent nákladů na CNG.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 minutami

Odklon od Ruska může u energií trvat roky. Podle šéfa Světové banky hrozí stagflace

Odklon od Ruska může u produkce energie ve světě trvat roky, varoval šéf Světové banky (SB) David Malpass. Tím se podle něj prodlužuje riziko stagflace čili období nízkého růstu a vysoké inflace. Malpass ve vystoupení na Stanfordově univerzitě ve středu také řekl, že v Evropě se zvyšuje pravděpodobnost recese, růst Číny prudce zpomaluje a výkon americké ekonomiky se v první polovině roku snížil. Tento vývoj bude mít podle něj vážné dopady na rozvojové země.

Z nadcházející pravidelné dvouleté zprávy o chudobě a sdílené prosperitě vyplývá, že desetiletí trvající pokrok ve snižování chudoby se kolem roku 2015 zpomalil. Pandemie covidu-19 následně poslala do extrémní chudoby 70 milionů lidí, řekl Malpass.

Zpráva, která má být zveřejněna příští týden, rovněž ukázala pokles celosvětového mediánu příjmu o čtyři procenta. To je první pokles od roku 1990, kdy SB začala tento ukazatel sledovat.

"Rozvojový svět čelí v nejbližší době mimořádně náročným vyhlídkám, v nichž se odráží prudký růst cen potravinářských hnojiv a energií, zvyšování úrokových sazeb a úvěrových rozpětí, znehodnocování měn a odliv kapitálu," upozornil šéf SB. "Naléhavým nebezpečím pro rozvojový svět je, že prudké zpomalení globálního růstu se prohloubí a povede ke globální recesi," dodal Malpass. Připomněl, že mnohé z těchto zemí se stále snaží vrátit na úroveň příjmů na obyvatele před pandemií.

před 35 minutami

Ze soudu o Čapím hnízdu se omluvila finanční ředitelka Agrofertu Procházková

Finanční ředitelka holdingu Agrofert Petra Procházková ve čtvrtek u hlavního líčení v případu kolem dotace na stavbu areálu Čapí hnízdo nevypovídala. Z jednání se omluvila kvůli zdravotním důvodům. K soudu dnes nedorazil ani bývalý premiér Andrej Babiš (ANO), který v kauze čelí spolu se svou někdejší poradkyní Janou Nagyovou obžalobě z dotačního podvodu. Podle právníka někdejšího předsedy vlády Eduardy Bruny je Procházková vzhledem ke svému postavení v Agrofertu klíčovým svědkem.

"I ostatní dnešní svědci jsou důležití, ale paní Procházková je naprosto klíčový svědek," uvedl Bruna. Spolu s finanční ředitelkou Agrofertu měla ve čtvrtek ráno vypovídat také reklamní a marketingová specialistka Tereza Svěráková, ani ta ale k soudu nepřišla. Soudce Jan Šott proto jednání přerušil, bude pokračovat až dalšími svědky, mezi kterými je například autor podoby farmy u Olbramovic na Benešovsku, architekt Jiří Javůrek.

Zdroj: ČTK
Další zprávy