Dražší Octavia i levnější Karoq. Škoda důkladně provětrala ceníky, některé modely už nekoupíte

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 8. 2018 6:02
Od 1. září letošního roku vstoupí v platnost nová emisní norma Euro 6.2, jejíž nejdůležitější součástí je měření emisí a spotřeby prostřednictvím cyklů lépe simulujících podmínky běžného provozu. Udávaná spotřeba tak bude více odpovídat realitě. Zároveň to ale znamená, že automobilky musí nechat homologovat všechny své modely, a především pro ty, které jich mají hodně, to znamená nemalé problémy a zdražení. Mezi takové automobilky patří i Škoda, které přísnější norma provětrala ceníky všech modelových řad. Alespoň nějakou dobu tak například Superb koupíte jen s naftovým motorem. Na všechny změny se podívejte do galerie.
Foto: Radek Pecák

Jak se měří emise?

Naposledy v roce 1997 byla upravována až do letošního roku používaná metodika NEDC. Tou se měřila spotřeba a emise nových automobilů, podle mnohých ale naměřené hodnoty neodpovídaly realitě - auta v praxi vykazovala mnohem větší spotřebu paliva. Proto došlo k přechodu na měření podle cyklů WLTP a RDE, které jsou spojeny s emisní normou Euro 6.2 (a dalšími včetně Euro 6d Temp, která začne platit od září 2019). Ta začne platit za pár dnů, od 1. září letošního roku jí musí projít každé nově vyrobené auto v Evropě. Auta, která plní normu předchozí, tak mohou být v praxi již jen doprodávána, ale ne vyráběna. To automobilkám působí problémy, především pak těm s desítkami verzí jedné modelové řady. Každá totiž musí projít měřením zvlášť a nejde jen o motor, ale i různé kombinace motoru, převodovky a výbavového stupně. 

Cyklus WLTP se od předchozího NEDC odlišuje větší přesností. Ačkoliv měření stále probíhá v laboratoři, simulace jízdní křivky se více blíží běžnému stylu jízdy. Ona křivka má nově 30 minut a čtyři fáze, dříve měla jen 20 minut a poloviční počet fází. Laboratorní měření navíc doplňuje cyklus RDE, tedy měření emisí v běžném provozu. Obě hodnoty, tedy ta z laboratoře a ze silnice, se pak mohou odlišovat maximálně o stanovenou odchylku. I proto je homologace auta delší a náročnější, některé modely už se pak automobilkám ani nevyplatilo upravovat tak, aby normu Euro 6.2 splnily. 

 

Právě se děje

Další zprávy