Dražší Octavia i levnější Karoq. Škoda důkladně provětrala ceníky, některé modely už nekoupíte

Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 8. 2018 6:02
Od 1. září letošního roku vstoupí v platnost nová emisní norma Euro 6.2, jejíž nejdůležitější součástí je měření emisí a spotřeby prostřednictvím cyklů lépe simulujících podmínky běžného provozu. Udávaná spotřeba tak bude více odpovídat realitě. Zároveň to ale znamená, že automobilky musí nechat homologovat všechny své modely, a především pro ty, které jich mají hodně, to znamená nemalé problémy a zdražení. Mezi takové automobilky patří i Škoda, které přísnější norma provětrala ceníky všech modelových řad. Alespoň nějakou dobu tak například Superb koupíte jen s naftovým motorem. Na všechny změny se podívejte do galerie.
Foto: Radek Pecák

Jak se měří emise?

Naposledy v roce 1997 byla upravována až do letošního roku používaná metodika NEDC. Tou se měřila spotřeba a emise nových automobilů, podle mnohých ale naměřené hodnoty neodpovídaly realitě - auta v praxi vykazovala mnohem větší spotřebu paliva. Proto došlo k přechodu na měření podle cyklů WLTP a RDE, které jsou spojeny s emisní normou Euro 6.2 (a dalšími včetně Euro 6d Temp, která začne platit od září 2019). Ta začne platit za pár dnů, od 1. září letošního roku jí musí projít každé nově vyrobené auto v Evropě. Auta, která plní normu předchozí, tak mohou být v praxi již jen doprodávána, ale ne vyráběna. To automobilkám působí problémy, především pak těm s desítkami verzí jedné modelové řady. Každá totiž musí projít měřením zvlášť a nejde jen o motor, ale i různé kombinace motoru, převodovky a výbavového stupně. 

Cyklus WLTP se od předchozího NEDC odlišuje větší přesností. Ačkoliv měření stále probíhá v laboratoři, simulace jízdní křivky se více blíží běžnému stylu jízdy. Ona křivka má nově 30 minut a čtyři fáze, dříve měla jen 20 minut a poloviční počet fází. Laboratorní měření navíc doplňuje cyklus RDE, tedy měření emisí v běžném provozu. Obě hodnoty, tedy ta z laboratoře a ze silnice, se pak mohou odlišovat maximálně o stanovenou odchylku. I proto je homologace auta delší a náročnější, některé modely už se pak automobilkám ani nevyplatilo upravovat tak, aby normu Euro 6.2 splnily. 

 

Právě se děje

před 41 minutami

Tři čtvrtiny lidí chtějí místo stravenek dostávat peníze, ukázal průzkum. Ministerstvo navrhuje stravenkový paušál.

Až tři čtvrtiny zaměstnanců, kteří dnes dostávají stravenky, by raději přešly na peněžní stravenkový paušál. Většina z nich by přitom své stravovací návyky nezměnila. 

Čtyři pětiny restaurací by zase přivítaly, kdyby u nich méně lidí platilo stravenkami. Vyplývá to z průzkumu, který pro ministerstvo financí uskutečnila agentura Median mezi 1212 respondenty. 

"Dnešní režim zachováváme a nijak jej neomezujeme. Pouze ke stravenkám a firemním jídelnám přidáme třetí možnost, díky které mohou zaměstnanci dostat nezdaněný příspěvek na stravování rovnou v penězích. Kdo chce, pojede stále ve stejném režimu a nic se pro něho nezmění," uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Návrh je součástí připravovaného daňového balíčku na rok 2021. Návrh v tuto chvíli projednávají ministerstva. Jeho účinnost je navržena od 1. ledna 2021. 

Zdroj: ČTK
před 42 minutami

V severní Itálii ve městě Padova zemřel osmasedmdesátiletý muž pozitivně testovaný na koronavirus. Jde o prvního Evropana, který nákaze podlehl.

 Úmrtí v pátek pozdě večer oznámil italský ministr zdravotnictví Roberto Speranza.

Muž byl jedním ze dvou starších pacientů v oblasti Veneto, u kterých bylo podezření na nemoc COVID-19, kterou nový typ koronaviru způsobuje. V nemocnici ležel podle italských médií 14 dní a přijat byl s jiným druhem onemocnění.

Zdroj: ČTK
před 49 minutami

V palivových nádržích tří desítek letadel značky Boeing 737 MAX objevil výrobce zbytky materiálu, mohly ohrozit bezpečnost strojů.

Během kontroly zatím nepředaných strojů výrobce objevil podobný problém u 35 z nich, potvrdil mluvčí firmy. Podle informací agentury Reuters se jednalo o víc než polovinu zkontrolovaných letounů. 

Firma uvedla, že v nádržích se našly zbytky cizích předmětů, což je termín, který se používá pro nejrůznější materiál, jako jsou hadry, nástroje, kovové třísky a další. Většinou zůstává po zaměstnancích, kteří se podílejí na výrobním procesu. Podobný problém už měla firma také u jiných letadel, například u tankovacích letounů KC-46, upozornila agentura Reuters. Tyto předměty zvyšují riziko elektrického zkratu a požáru.

Letadla 737 MAX jsou už téměř rok odstavena z provozu, nová čekají zaparkovaná na své dodání aerolinkám. Zákaz přišel loni v březnu po dvou smrtelných nehodách. 

Zdroj: Reuters , ČTK
před 2 hodinami

Nákaza koronavirem v Číně polevuje, její nárůst hlásí Jižní Korea. Nakažených je celkem přes 76 tisíc.

Nemoci způsobené novým typem koronaviru v pevninské Číně podlehlo již celkem 2345 lidí. Během pátku jich zemřelo 109, o devět méně než ve čtvrtek. Nakažených je přes 76 tisíc. Počet nově onemocnělých se v pátek výrazně snížil na 397 ze čtvrtečních 889. Informovala o tom v sobotu odvoláním na čínské zdravotnické úřady agentura Reuters. Výrazný nárůst nových případů hlásí Jižní Korea.

Epicentrum epidemie, provincie Chu-pej, hlásí za pátek výrazně nižší počet nových případů onemocnění i mírně nižší počet nových úmrtí. Počet nových nemocných klesl na 366 ze čtvrtečních 631. Počet mrtvých v této nejvíce zasažené čínské provincii činil v pátek 106, zatímco ve čtvrtek to ještě bylo 115. Celkem v Chu-pej již zemřelo 2250 lidí a celkový počet nakažených tam byl k pátku 63 tisíc.

Zdroj: ČTK
Další zprávy