Závodník bude učit motorkáře, jak se nezabít

Radek Pecák Radek Pecák
16. 4. 2011 21:05
Lidé neví ani to, že motorka neumí zabrzdit stejně ryhle jako auto
Foto: Radek Pecák

Také vyvrátit řadu rozšířených mýtů se bude snažit bývalý vicemistr Evropy v motocyklovém trialu Miroslav Lisý během kurzů bezpečné jízdy, které se od tohoto víkendu začínají konat na různých místech republiky.

Chce v nich naučit stovky motorkářů dokonaleji ovládat svůj stroj a jezdit bezpečněji než dosud.

"Ono je to mnohdy velmi složité. Motorkáři si často myslí, že dokáží zastavit dříve než auto, tudíž mohou jezdit téměř přilepeni na kufru auta, které jede před nimi. Jenže ono je to právě naopak, což jsme si nedávno sami ověřili při měření brzdných drah. V případě sportovního naháče je sice rozdíl jen několik metrů, ale u takového chopperu už je to opravdu velký rozdíl," vysvětluje Lisý.

Na nejsilnější stroje až od 30 let

Přestože je Lisý nadšený motorkář, sám je pro zpřísnění legislativy, která se týká věkové hranice pro udělování řidičských průkazů mladým motorkářům. "Na ty nejsilnější stroje s výkonem motoru od 100 kW výše bych klidně dával papíry až od třiceti let," svěřil se.

Kurzy se budou konat téměř každý víkend na některém z letišť na území republiky. "Výhodou je, že motorkáři nemusí jezdit za námi, ale my přijedeme za nimi do regionu. V kurzu bude vždy maximálně deset účastníků a jejich účastníci budou jezdit jak na svých strojích, tak i na speciálně upravených motorkách s bezpečnostními rámy.

Ty umožní zkoušet maximální náklony a zároveň během cvičení zabrání pádům a případným zraněním účastníků.

Rám mají i na skútru

Rámy jsou namontovány jak na chopperu Harley Davidson, tak na silničním stroji Ducati a také na skútru.

"Ano - skutečně děláme kurzy i pro majitele skútrů. Ty se ale budou konat vždy na parkovišti u pražského koupaliště Džbán," dodává Lisý. Připraveny jsou dále také kurzy pro jízdu v terénu.

Před začátkem kurzů vždy jeho účastníci absolvují hodinovou teoretickou část, která je zakončena i informacemi o poskytování první pomoci. "Zásady jsou totiž docela odlišné od těch, které jsou známy pro nehody v automobilech," sděluje Lisý. Záštitu nad kurzy převzalo i oddělení Besip Ministerstva dopravy a podporují ho i firmy prodávající motocykly a vybavení pro jízdu na motorce.

Kurzy pochopitelně nejsou zadarmo. Cena za půldenní kurz je necelé čtyři tisícovky korun. 

 

Právě se děje

Další zprávy