Závislost německých automobilek na čínském trhu roste. Jedním z největších "závisláků" je koncern VW

ČTK Eva Srpová ČTK, Eva Srpová
2. 2. 2018 11:41
Německé automobilky jsou rok od roku závislejší na čínském trhu. Přitom vloni se v Číně projevil tlak na snižování emisí, kdy vláda schválila zákaz výroby 553 modelů aut na svém trhu, které nesplňují nové předpisy v oblasti emisí a spotřeby. Omezení vešlo v platnost 1. ledna 2018.
Čínu trápí smog, vláda proto schválila opatření, které zakazuje výrobu některých modelů aut. Je otázka, zda se čínský tlak na emise rychle zvýší, na což výrobci musí reagovat (ilustrační foto).
Čínu trápí smog, vláda proto schválila opatření, které zakazuje výrobu některých modelů aut. Je otázka, zda se čínský tlak na emise rychle zvýší, na což výrobci musí reagovat (ilustrační foto). | Foto: Reuters

Německé automobilky jsou čím dál více závislé na čínském trhu. V loňském roce prodaly koncerny Volkswagen, Daimler a BMW v Číně 34,9 procenta svých aut. Podíl čínského trhu na jejich odbytu se tak od roku 2009 zhruba zdvojnásobil. Vyplývá to podle agentury DPA ze studie poradenské společnosti Ernst & Young (EY).

O čínský trh se z německých automobilek nejvíce opírá Volkswagen, na jehož celkovém odbytu se loni Čína podílela 40 procenty. Součástí koncernu Volkswagen je rovněž mladoboleslavská Škoda Auto, pro kterou je Čína také klíčovým odbytištěm.

Škoda vloni prodala na čínském trhu 325 000 aut. Je to sice o 7900 vozů více než v roce 2016, ale nárůst není tak rekordní jako například mezi lety 2015 a 2016 (281 700 vs 317 100).

Automobilka přitom uvedla v roce 2017 na tamním trhu několik novinek, v dubnu Kodiaq, v srpnu Octavii Combi a v listopadu Karoq. Přišel i modernizovaný Rapid.

Škoda Auto věří, že v Číně poroste zájem o modely SUV. "Čína tak bude jediným trhem, kde Škoda bude nabízet v segmentu SUV hned čtyři modely," řekl Aktuálně.cz Zdeněk Štěpánek z komunikačního oddělení automobilky.

Jestli ale čínský trh bude pokračovat v prvotním raketovém nástupu, je otázkou. Čína v roce 2009 vystřídala Spojené státy na postu největšího automobilového trhu světa. Celkový prodej motorových vozidel v Číně se v loňském roce zvýšil o tři procenta na 28,88 milionu vozů.

Jenže jeho růst tak prudce zpomalil z téměř 14 procent v předchozím roce. Expert EY na automobilový průmysl Peter Fuss předpověděl, že v letošním roce by čínský automobilový trh mohl vzrůst o tři až čtyři procenta.

Čínský svaz výrobců automobilů (CAAM) na začátku loňského roku předpovídal pětiprocentní nárůst prodeje. Později však uvedl, že očekává maximálně čtyřprocentní růst. Peking totiž začátkem loňského roku zvýšil daň z obratu u aut s objemem motoru do 1,6 litru na 7,5 procenta z předchozích pěti procent.

I v Číně je také patrný tlak na snižování produkce skleníkových plynů. Čína údajně vypustí do ovzduší deset miliard tun CO2 ročně. Právě proto tamní vláda vloni schválila plán na snižování emisí aut, v rámci nějž zakázala od 1. ledna 2018 na svém území výrobu a prodej 553 modelů aut.

Číslo ovšem zahrnuje různé verze jednotlivých modelů včetně jednotlivých motorizací a výbav, ve finále tedy jde zatím jen o několik modelů. "Ve skutečnosti se jedná jen o jedno procento čínského automobilového trhu," řekl pro New York Times začátkem ledna Cchuej Tung-šu, generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů.

Čínská vláda ovšem slibuje další zpřísňování a má snahu více podpořit výrobu a prodej elektromobilů.

 

Právě se děje

Další zprávy