Zatímco nejistota šroubuje ceny nafty i benzinu, CNG vystřelilo na stovku za kilogram

Martin Přibyl Martin Frei Martin Přibyl, Martin Frei
10. 3. 2022 8:47
Ruský útok na Ukrajinu vyprovokoval prudký růst cen pohonných hmot. Nafta je dražší než benzin a její cena už na mnoha stanicích přesáhla padesátikorunovou hranici. Ještě více ale roste cena ekologické alternativy k tradičním palivům. Průměrná cena CNG vzrostla na 49,50 haléřů za kilogram a podle webu CNG.cz jsou v Česku i plničky, které kilo prodávají za stokorunu.
Foto: Škoda Auto

Šéfredaktor webu fDrive.cz Marek Tomíšek jezdí Škodou Octavia na stlačený zemní plyn a vzpomíná na doby, kdy tankoval kilogram CNG za 23,90 Kč a delší trasy zvládal za osmdesát haléřů za kilometr. "V téhle nejisté době bych si auto na plyn již nekoupil," tvrdí a dodává, že má štěstí, protože plnicí stanice, u níž běžně tankuje, má v současné době kilo plynu za 38,90 Kč.

"Když stojí litr benzinu 45 korun, mám spočítáno, že by kilo CNG muselo stát 63 korun, aby bylo levnější do Octavie tankovat benzin," propočítává. Má štěstí, jeho plynová Octavie je z roku 2016 a má ještě plnohodnotnou 50litrovou nádrž na benzin, dnešní plynová Octavia má sice větší nádrže na CNG, ale k tomu už jen symbolickou devítilitrovou benzinovou.

V Česku jsou přitom již dnes plnicí stanice, u nichž se podle Tomíškových propočtů tankovat nevyplatí. Například v Benešově chtějí za kilogram stlačeného zemního plynu 97 korun, ceny blížící se šedesáti nebo sedmdesáti korunám také nejsou výjimečné. Průměrem je takřka padesát korun: 49,50 Kč.

To je drsný obrat u paliva, které je dlouhodobě považované za ekologičtější a nákladově výhodnou alternativu k naftě. A nejen u osobních aut, ale i nákladních vozidel a městských autobusů. Flotily plynových busů zajišťují hromadnou dopravu třeba v Ostravě nebo Kladně.

"Sto korun za jeden kilogram CNG jsou ceny, které odráží aktuální ceny na trhu plynu," říká Ing. Václav Holovčák, člen představenstva společnosti Bonett, která instaluje a provozuje plnicí stanice. Podle Holovčáka to odpovídá cenám 70 korun za litr nafty nebo benzinu. "Benzin i nafta mohou být za chvíli klidně přes 80 korun. To není poplašná zpráva, stojíme nohama na zemi, ale aktuálně je vývoj skutečně definován válečnou situací a zde všechny poučky a mírové formáty končí," tvrdí.

Podle informací Aktuálně.cz zdražují především ti provozovatelé stanic, kteří neměli zafixované ceny plynu, případně jim fixace skončila. Ti ostatní pak cenu zvedli kvůli vyšší poptávce také. Tankování plynových aut není tak snadné jako u benzinu, po několika autech se musí zásobník opět natlakovat, aby do nádrží auta natlačil plynu dost.

Další vývoj se kvůli nekončící válce na Ukrajině dá odhadovat jen velice těžko. Vliv bude mít logicky nejen na osobní plynová auta, ale také na hromadnou dopravu. "Nákup CNG zajišťujeme za aktuální tržní ceny na burze. V souvislosti se vzniklou situací v oblasti cen CNG, ale i elektřiny, zatím neuvažujeme o omezení provozu nebo zdražení jízdného, nicméně to nemůžeme do budoucna vyloučit. Vše bude záležet na délce trvání současného stavu, který je bezprecedentní a způsobuje určité finanční ztráty," říká mluvčí ostravského dopravního podniku Tereza Šnoblová.

Podle Jana Holuba, mluvčího společnosti Arriva, která provozuje autobusovou dopravu v Kladně, pak je nutné, aby se k situaci v hromadné dopravě postavili čelem její objednavatelé.

"Smlouvy na zajištění dopravy nepočítají s takovým navýšením cen pohonných hmot, které v posledních dnech raketově rostou. V této mimořádné době se proto musí otevřít jejich indexační doložky a musí se změnit, protože při současných cenách nám rostou náklady na pohonné hmoty o 50 milionů korun měsíčně. V takové situaci, která doslova drtí všechny dopravce, musí zasáhnout třeba kraje, jako objednavatelé dopravy, nebo stát," říká.

 

Právě se děje

Další zprávy