Zaměstanci Lady v Iževsku se živí sběrem odpadků a doufají, že je Putin zachrání

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
5. 8. 2022 10:37
Ještě letos v únoru tu nerušeně běžela výroba modelu Vesta, pak ale přišla ruská agrese na Ukrajině a známá podoba sankcí. Továrna v Iževsku už pět měsíců stojí a její zaměstnanci se obávají, že už se nikdy nerozběhne. V otevřeném dopise žádají Vladimira Putina, aby je "znovu zachránil".
Loni v září ještě vše běželo podle plánu. Nyní výroba Lady Vesta stojí, protože Renault nedodává potřebné díly.
Loni v září ještě vše běželo podle plánu. Nyní výroba Lady Vesta stojí, protože Renault nedodává potřebné díly. | Foto: Lada

Současnou situaci v závodě označují zaměstnanci za "extrémně negativní", přičemž si stěžují, že vysoce kvalifikovaní specialisté musí malovat pokoje, sekat trávu a sbírat odpadky, aby se uživili.

Otevřený dopis zveřejněný na sociálních sítích poukazuje na fakt, že podíl domácích dílů na "nejlepším ruském autě" se už od zahájení výroby v roce 2015 drží na pouhých 40 procentech, přičemž zbytek tvoří dovoz. "Domníváme se, že to byli francouzští majitelé závodu, kdo se dopustil sabotáže," píší Putinovi. Narážejí tím na skutečnost, že Renault jako jeden z prvních zahraničních výrobců reagoval na agresivní válku zastavením dodávek dílů.

"Máme obavy, že zůstaneme bez auta, bez továrny. Nemáme žádné vyhlídky," cituje ruský deník Gazeta odborového předáka Viktora Nazarova. Podle odborářů se vedení AvtoVAZu již rozhodlo přesunout výrobu Vesty z Iževska do Togliatti, protože výrobní prostory v hlavním závodě Lady jsou dvojnásobné a navíc zcela nevyužité.

Prezident AvtoVAZu Maxim Sokolov již dříve uvedl, že výrobu Lady Vesta bude možné obnovit nejdříve v roce 2023, až automobilka uzavře smlouvy s novými dodavateli. Zaměstnancům iževského závodu pak slíbil, že místo Vesty mohou vyrábět elektromobil Largus.

Tomu však v Iževsku věří málokdo. "Ukazuje se, že nás nejvyšší vedení AvtoVAZu záměrně klame. Vezmou nám naši Vestu a nechají příslib, že si tu můžeme vyrábět elektromobil, který dnes existuje jen na papíře. Aby k tomu došlo, jsou potřeba dva až tři roky tvrdé práce," píše se v dopise.

Zaměstnanci také poukazují na fakt, že v celém Rusku se za loňský rok prodalo jen kolem dvou tisíc elektromobilů, přičemž šlo vesměs o luxusní vozy Tesla, Audi a Porsche. "Largus má být levné rodinné auto určené kupujícím v regionech, kde pro elektromobily neexistují nabíječky."

Jak řekl Gazetě šéfredaktor ruského motoristického časopisu Za rulem Maxim Kadakov, někteří zaměstnanci už pochopili situaci a našli si práci v závodě Kalašnikov, který na rozdíl od Lady výrobu navyšuje.

Zbylé tři tisícovky však svůj boj za záchranu továrny zatím nevzdávají. "Vážený Vladimire Vladimiroviči! V roce 2010 jste to byl vy, kdo zachránil náš Iževský automobilový závod, zabránil úpadku a prodeji majetku a označil AvtoVAZ za strategického partnera. Nedovolte, aby se dnes odehrávaly nezákonné akce, nenechte zničit nejlepší automobilku v Rusku," zkoušejí v dopise obměkčit Putina.

Iževský závod funguje od roku 1966, kdy začal s montáží moskvičů z dovezených dílů. Na pohled takřka totožná auta se od sebe začala lišit až v 70. letech, kdy si Iž na rozdíl od Moskviče ponechal přední masku s kulatými světly, zatímco Moskviče přešly na tehdy módnější obdélníkové reflektory. Auta vyrobená pod značkou Iž měla ve své době lepší pověst než originály díky o něco pečlivější montáži.

 

Právě se děje

Další zprávy