Žáci autoškol čekají v Praze na zkoušku i dva měsíce. Někteří proto prchají do jiných měst

Jan Markovič Jan Markovič
29. 6. 2017 17:37
Pražští zkušební komisaři nestíhají. Žadatelé o řidičáky musí čekat někdy i dva měsíce, přitom by měli dostat termín už do 15 dnů od podání žádosti. Problém se týká hlavně motocyklů, doba se ale prodlužuje i u ostatních skupin. Některé autoškoly už proto posílají stížnosti. A řada žáků to pak raději zkouší v jiných městech, kde je situace lepší.
Podle neoficiálních informací by v Praze mělo být 17 komisařů, k nimž se letos mají přidat dva další. Noví komisaři ale ještě musí projít zkouškami.
Podle neoficiálních informací by v Praze mělo být 17 komisařů, k nimž se letos mají přidat dva další. Noví komisaři ale ještě musí projít zkouškami. | Foto: Autoškola VTcentrum

Ten, kdo by chtěl ještě stihnout letošní sezonu za řidítky, ale nemá řidičský průkaz, může mít problém. Zejména v Praze. Čekací doba na zkoušky se totiž výrazně prodlužuje. Některé autoškoly už vyhlásily stop stav a přestaly přijímat studenty.

"Situace je mnohem horší než loni. V loňském roce čekali žáci na zkoušky tři až čtyři týdny, letos jsou to až dva měsíce," říká vedoucí pražské autoškoly Student Martin Kratochvíl. Podle něj tak magistrátní úředníci porušují zákon. "V zákoně se jasně říká, že úřad zařadí žadatele ke zkoušce z odborné způsobilosti tak, aby byla zahájena nejpozději do 15 dnů od obdržení žádosti," dodává.

Dlouhou čekací dobu potvrzují i žáci. "Začínal jsem koncem května, rozšiřoval jsem si skupinu z menších motocyklů na A, proto stačila jen jedna jízda. Žádost jsem tedy podal téměř okamžitě. Nakonec jdu ke zkoušce až za dva týdny, v první polovině července," říká Petr Gilani z Prahy. Sám doufá, že u zkoušky problém mít nebude, protože jezdí na motocyklu menší kubatury. Naopak úplní začátečníci by potíže se zkouškou mít mohli, protože během dlouhého čekání opět za řidítky znejistí a "zapomenou" jezdit.

"Je to špatně. Lidi jsou si kvůli dlouhému čekání nuceni dokupovat další kondiční hodiny, každá stojí třeba pět set korun. To jsou náklady navíc. Možná nemají v Praze dostatek komisařů, ale můj problém to rozhodně není. Já mám na včasnou zkoušku ze zákona právo," zlobí se Gilani.

Jedním z řešení, jak se vyhnout dlouhé čekací lhůtě, může být přehlášení žáka do jiného města. S tím se už setkávají autoškoly v okolí metropole. "V posledních týdnech se nám často ozývají adepti z Prahy na řidičský průkaz na motorky. Stěžují si, že na Magistrátu není vypsáno dost termínů pro absolvování zkoušky. Údajně jim v autoškolách řekli, že poslední letošní termín je v červenci, pak až příští rok. Proto se nás ptají, zda není možné zkoušku absolvovat u nás," říká Viktor Porkert, majitel kladenské autoškoly.

O přehlášení uvažovala i žákyně, která začínala v autoškole loni, ale rozhodla se nakonec zkoušku dělat až letos. Žádost podala 11. května, ke zkoušce šla 22. června. Zvládla ji.  "Pozdní termín mi naboural plány, do zkoušky se ještě přimotaly státnice. Pokud bych ji neudělala, musela bych čekat na další možnost snad až na konec prázdnin. Proto jsem uvažovala, že bych se přehlásila do Liberce, kde je k dispozici mnohem více termínů," vysvětluje  Klára Lošťáková.

"Na území Prahy registrujeme 207 činných autoškol a většina zkoušek se akumuluje do měsíců května a června, kdy se přidávají i zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění na motocykly. Provozovatelé autoškol i žadatelé totiž chtějí stihnout provedení zkoušek před čerpáním dovolených a před začátkem léta. V těchto exponovaných měsících pak samozřejmě může být problém s velkým náporem žadatelů," říká mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Podle něj se ale Magistrát připravuje personálně.

Kolik na Magistrátu pracuje zkušebních komisařů Hofman nesdělil. Podle neoficiálních informací by jich ale mělo být 17, k nimž se letos mají přidat dva další. Noví komisaři ale ještě musí projít zkouškami. Praha přitom nevyčleňuje speciální komisaře jen na motocykly, mají tak na starosti i další skupiny řidičských oprávnění.

Magistrát dlouhé čekací doby hájí i tím, že žáci chodí z některých autoškol na zkoušku nepřipraveni a musí jí pak opakovat, čímž blokují termín pro ostatní. "Bavila jsem se komisařem, který mi říkal, že z jedné autoškoly přišlo pět žáků. Čtyři položili motorku ještě na kuželech, poslední pak v provozu," popisuje Klára Lošťáková. Problém vidí v tom, že jsou na tom bité i autoškoly, které připravují své žáky dobře.

Řešením by podle Prahy bylo rozdělení zkoušek. Aktuálně totiž žadatel o řidičák musí v jednom dni udělat jak jízdy mezi kužely na uzavřené trati, tak jízdu v provozu. "Magistrát osobou vedoucího oddělení zkušebních komisařů požadoval po ministerstvu dopravy možnost rozdělení zkoušky na motocykly na dvě samostatně hodnocené disciplíny. Jednak by se tím zkoušky urychlily a jednak by žadatel nemusel opakovat celou zkoušku v případě, že neuspěje v druhé části, tedy v provozu," tvrdí Vít Hofman.

Na ministerstvo dopravy jako na dozorový orgán se se stížností obrátila už i autoškola Student, která je s dlouhými čekacími lhůtami nespokojená. Podle jejího harmonogramu je zřejmé, že se prodloužily i čekací doby na další skupiny. Například na zkoušku pro osobní auto (skupina B), na kterou podala žádost 1. června, bude čekat až do 4. srpna, tedy déle něž dva měsíce.

"Nevím, jestli je tato situace jen u nás v autoškole, nebo je všude stejně špatná, nicméně už ji nějakým způsobem musíme řešit. Biti jsou na tom především žáci. Podobně nepříjemné je to pro dopravní firmy, pro které připravujeme budoucí řidiče kamionů a autobusů. Ty počítali s tím, že touto už budou mít nové řidiče. Místo toho lidé stále čekají na zkoušky," vysvětluje důvod své stížnosti Martin Kratochvíl.

 

Právě se děje

Další zprávy