Za tři roky bude každá pátá škodovka na baterky, věří v Mladé Boleslavi

Jakub Stehlík Jakub Stehlík
14. 6. 2022 13:52
Odcházející šéf Škodovky Thomas Schäfer v rozhovoru pro německý týdeník Automobilwoche uvedl, že pětinu celkové produkce mladoboleslavské automobilky budou v roce 2025 tvořit bateriová auta.
Thomas Schäfer při premiéře Škody Enyaq
Thomas Schäfer při premiéře Škody Enyaq | Foto: René Fluger

Automobilka Škoda Auto zrychlí přechod na elektromobilitu. Nepřímo to v rozhovoru pro německý magazín potvrdil současný předseda představenstva Thomas Schäfer. Na otázku Automobilwoche, kolik procent z výroby budou v roce 2025 tvořit elektrická auta, uvedl: "Pokud jde o plně elektrické vozy, věřím tomu, že se v roce 2025 dostane Škoda na dvacetiprocentní podíl z celkového objemu výroby."

To je oproti původním plánům výrazný posun. Například při premiéře hybridní Octavie RS na podzim 2020 automobilka zveřejnila odhad, podle kterého mělo být v roce 2025 elektrifikováno 30 % vyrobených škodovek. Zhruba polovinu z tohoto počtu však měly tvořit hybridní a plugin hybridní modely. Tedy vozy, u kterých zůstává dominantní pohonnou jednotkou spalovací motor.

Od nástupu do funkce v srpnu 2020 razil Schäfer představu, že se Škoda musí cenami výrazněji odlišit od mateřského Volkswagenu. Z počátku to vedlo k obavám, že se bude snažit automobilku předělat na "českou Dacii".

Své vize o Škodě jako cenově dostupné značce se však Schäfer nevzdal ani těsně před odchodem: "Do jisté míry jsme se ztráceli v přílišné rozmanitosti našich produktů. U Octavie jsme nabízeli 16 typů volantů, to bylo opravdu zbytečné. Naši zákazníci to vůbec nepotřebovali," řekl v rozhovoru pro Automobilwoche s tím, že se pod jeho vedením značka vrátila "na správnou cestu".

Připustil také, že se ve zjednodušení nabídky inspiroval u americké Tesly: "Ta také nenabízí 16 volantů u jednoho modelu." A stejně jako Tesla, zkouší nyní i Škoda na třech vybraných trzích prodávat auta agenturním způsobem. V praxi to znamená, že dealeři slouží pouze jako prostředníci mezi automobilkou a zákazníkem, nikoliv jako samostatní prodejci. Auto pak stojí všude stejně a kupující si nemůže vyjednat individuální cenu.

Dealeři takový způsob prodeje zpravidla nevidí rádi, protože odměna za zprostředkování je mnohem nižší než rozdíl mezi prodejní cenou a částkou, za kterou auta od výrobce nakupují.

Schäfer je však přesvědčen, že se agenturní způsob prodeje nakonec u Škody prosadí: "Prodejci i v budoucnu zůstanou důležitým článkem v kontaktu se zákazníky. Převezmou jen nové úkoly."

Po dvou letech v čele Škody Auto odchází Thomas Schäfer řídit značku Volkswagen. Ve funkci jej od července vystřídá Klaus Zellmer, který měl až dosud u Volkswagenu na starost prodej a marketing.

 

Právě se děje

Další zprávy