Z hranaté krabice elegantní dáma. Dacia Logan opustila nízkou cenu i laciný dojem

Z hranaté krabice elegantní dáma. Dacia Logan opustila nízkou cenu i laciný dojem
Těmto tvarům by stejně dobře slušelo logo jakékoli jiné evropské značky.
Moderní a hodnotně působící interiér prozrazuje nejvyšší možnou výbavu. Textilní a hliníkové dekory, velkou obrazovku s držákem telefonu a multifunkční volant.
Základní výbava Essential neobsahuje klimatizaci. U dražší verze Comfort se připlací 5000 Kč za automatiku.
Jak je dnes mezi malými auty obvyklé, sedadla jsou dobře tvarovaná, ale docela měkká.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
24. 6. 2021 6:02
Novou Dacii Logan už nekoupíte pod 300 tisíc. Po patnácti letech, kdy ceny začínaly jedničkou, to je skoro šok. Stejné překvapení ale budí suverénní a uhlazený vzhled vozu. "Tohle že je Dacia?" zeptalo se nás během týdne hned několik lidí. Stejně tak dospěl komfort jízdy, přestože mechanický základ zůstává jednoduchý a robustní. Což platí i o motoru s tovární přestavbou na LPG.

S podobnými reakcemi jsme se setkali už začátkem roku, když jsme testovali hatchback Sandero. S ním Logan sdílí skoro všechno, liší se jen prodlouženou karoserií s odděleným kufrem. Zejména příď s moderní maskou a ornamenty diodového denního svícení působí zcela evropsky. Možná dokonce evropštěji než některé výrobky z Itálie.

Záď je aerodynamicky skloněná, víko kufru krátké a nakládání rozměrnějších zavazadel obtížnější. Také proto nejsou v Čechách sedany tolik oblíbené. Logan dříve nabízel i prostorné kombi, to teď ale nahradí malá dodávka na bázi Renaultu Kangoo.

Interiér je ve vyšších výbavách vystrojený velmi pěkně, palubní desku i okolí dveřních madel zdobí textilní výplně, ducha doby kopíruje samostatně stojící obrazovka s jednoduchým a přehledným menu. Navíc je do ní vtělený i praktický držák mobilu. Pokud ho používáte pro navigaci, máte ji přímo před očima a odpadají nevzhledné špunty na čelním skle.

Kromě estetiky nám vyšší výbava Comfort usnadnila i hledání pozice za volantem. U levnější Essential bychom totiž museli připlatit 4500 Kč za podélný posuv volantu a výškové seřízení sedadla. Celkově je kabina Loganu příjemné místo k životu pro všechny smysly. I vzadu se sedí celkem pohodlně, jen klesající střecha ubírá centimetry nad hlavou citelněji než v Sanderu.

Další rozdíl je pod kapotou. Zatímco Sandero může pohánět atmosférický motor 1.0 SCe, pro Logan je k dispozici jen přeplňovaná verze 1.0 TCE, a to výhradně v úpravě na LPG. Výhodou je levnější provoz a odborně provedená přestavba s tankovacím hrdlem vedle benzinové nápusti a tovární záruka s možností prodloužení až na pět let.

Dacia Logan TCe 100 LPG

Motor: zážehový 3válec, 999 cm3, turbo
Výkon: 74 kW v 5000 ot./min. (LPG), 67 kW ve 4600-5000 ot./min. (benzin)
Točivý moment: 170 Nm při 2000 ot./min. (LPG), 160 Nm při 2100-3750 ot./min. (benzin)
Nejvyšší rychlost: 186 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s
Kombinovaná spotřeba: 6,9-7,3 l LPG/100 km, 5,3-5,6 l benzinu/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 528 l
Cena od: 304 900 Kč

Motor běží na obě paliva tiše a kultivovaně. Z nejnižších otáček se chvilku nadechuje, ale jakmile ho turbo dostane do správného tlaku, podává přesvědčivou sílu na svižný pohyb ve městě i stoupání do táhlých kopců po dálnici. Šestistupňová převodovka ho i při 130 km/h drží na poklidných 2600 otáčkách a spotřeba se průměrně vejde do osmi litrů. Čtyřicetilitrová nádrž na LPG pak vystačí na 500 kilometrů.

Ceny propan-butanu se nyní pohybují kolem 14 Kč/l, takže i provozní náklady vycházejí podobně jako jezdit za 3,6 litru benzinu. Pak vypadá příznivěji i pořizovací cena. Chudší Logan Essential stojí 304 900 Kč, náš Comfort začíná na 331 900 Kč. S příplatky za bezklíčové odemykání, samočinnou klimatizaci, vyhřívaná sedadla, navigaci a parkovací kameru to vše vyjde na 359 900 Kč.

Čísla jsou to vyšší, než bychom dříve od Dacie čekali. Levněji však dnes vycházejí jen úplné miniatury jako Fiat Panda. Logan s pohodlným místem pro čtyři dospělé, velkým kufrem a kultivovaným vystupováním stále patří poměrem výkonu a ceny k nejzajímavějším nabídkám.

 

Právě se děje

před 12 minutami

V Žatci projel rychlík návěstidlo stůj, nikomu se nic nestalo

V Žatci na Lounsku projel ve čtvrtek ráno rychlík jedoucí z Mostu do Plzně návěst stůj. Událost se obešla bez zranění, trať byla v době šetření incidentu neprůjezdná, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Na incident upozornil server Zdopravy.cz. Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl, že škody na drážních vozidlech byly odhadnuty na 20 000 korun.

"Trať v 5:56 projel rychlík přes odjezdové návěstidlo zakazující jízdu ve směru na Podbořany s tím, že se to obešlo bez dalších následků, ale po dobu šetření byl provoz na Podbořany zastavený a od 7:45 je provoz obnoven," řekl Gavenda. Důvod, proč strojvedoucí návěst projel, odborníci vyšetřují.

Bez povolení projel podle Drážní inspekce a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) ve středu strojvedoucí expresu z Mnichova úsek u Milavčí na Domažlicku, poté se tam srazily dva vlaky. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky. Tři lidé zemřeli. Dva z nich jsou čeští strojvůdci vlaků, z toho jeden řídil německý rychlík, v něm cestovali i cizinci. Třetí obětí byla žena, která cestovala v protijedoucím regionálním vlaku. Desítky dalších lidí se zranily, někteří těžce. Materiální škody přesáhnou 100 milionů korun.

Zdroj: ČTK
před 18 minutami

Chebsko postihl otřes o síle 2,9 stupně, byl největší za poslední měsíce

Na Chebsku se ve čtvrtek ráno znovu otřásla země. Otřes měl magnitudo 2,9 a byl za poslední měsíce nejsilnějším otřesem v oblasti, kde se drobná zemětřesení objevují pravidelně. Poslední silnější otřesy se na Chebsku objevily v dubnu, řekla Jana Doubravová z Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR.

Otřes se odehrál těsně po 6:00 středoevropského letního času. Upozornila na něj i mobilní aplikace Seislok, kterou pro informování o zemětřesení vytvořil Geofyzikální ústav. "Síla otřesu byla asi 2,9 stupně, takže se téměř shoduje s tím, co ukázala automatická lokalizace. Otřes byl v hloubce necelých devět kilometrů. Tentokrát se ale vyskytl jižněji, než bývá na Chebsku obvyklé, epicentrum bylo někde v okolí Mlhostova," popsala Doubravová.

Zatímco na Chebsku se objevují převážně takzvané zemětřesné roje, při kterých se napětí v podzemí uvolňuje v podobě série menších otřesů, tentokrát šlo o izolovaný otřes. Neměl ani následné dozvuky v podobě drobnější otřesů, které silný záchvěv obvykle doprovázejí. Jestli šlo skutečně o samostatný otřes nebo začátek dalšího zemětřesného roje, je ale nyní zatím předčasné odhadovat, uvedla Doubravová. Otřes zaznamenali i lidé v okruhu až desítek kilometrů v okolí epicentra. Citliví lidé jej mohli pocítit i na Sokolovsku.

V dubnu se na Chebsku vyskytl zemětřesný roj, ve kterém se objevovaly otřesy také o síle okolo tři stupňů. Při nich lidé slyší a cítí zachvění, ale až na výjimky nevznikají hmotné škody. Mohou ale třeba popraskat staré zdi nebo omítky.

Nejsilnější zemětřesení v posledních několika desítkách let zasáhlo Chebsko v roce 1985. Tehdy otřesy dosahovaly magnituda až 4,6 stupně. Při takové síle už praskaly zdi, padaly komíny nebo se rozbíjelo nádobí. Otřesy tehdy byly cítit intenzivně i desítky kilometrů daleko.

před 28 minutami

Izrael po několika letech podnikl v Libanonu nálety

Izraelské letectvo se ve čtvrtek přihlásilo k prvním náletům v Libanonu za posledních několik let. Cílem přitom byla odpaliště raket. Informuje o tom agentura AFP. Na severní Izrael byly v z Libanonu ve středu odpáleny tři rakety. Útok si nevyžádal oběti.

"Armádní stíhačky cílily na odpaliště a infrastrukturu, z níž byly na Libanon odpáleny za účelem teroru rakety," uvedla izraelská armáda v krátkém prohlášení.

Izraelská armáda pravidelně bombarduje pozice palestinského islamistického hnutí Hamás v Pásmu Gazy a podniká nálety v sousední Sýrii, kde cílí na proíránské milice.

Zdroj: ČTK
Další zprávy