Tatry byly známější, ale Wikov byl u nás první. Aerodynamickému vozu říkali Kapka

Tatry byly známější, ale Wikov byl u nás první. Aerodynamickému vozu říkali Kapka
Byl to vůbec první československý aerodynamický vůz a jeden z prvních v Evropě. Wikov 35 zvaný Kapka měl na tehdejší dobu pokrokové tvary proudnicové karoserie, které zajistily autu menší odpor aerodynamického vzduchu. Zvenku vypadal spíš jako ponorka. Aerodynamickými karoseriemi se v Československu proslavily především Tatry, ale prvním československým autem a také jedním z prvních v Evropě byl Wikov 35 zvaný Kapka.
Sloučením dvou prostějovských strojíren Wichterle a F. a J. Kovařík vznikla v roce 1918 společnost Wikov, která se v počátcích zaměřovala na výrobu zemědělských strojů, motorů a parních kotlů. Od roku 1925 začala vyrábět i automobily. Za unikát je považován model Wikov 35 zvaný Kapka, první aerodynamický vůz vyrobený v Československu a jeden z prvních v Evropě. Poprvé se představil na autosalonu v Praze 22. října 1931. Úspěšný ale příliš nebyl, údajně se vyrobily jen tři kusy, v olomouckém muzeu automobilových veteránů je replika, jeden krásný kousek vlastní majitel z Olomoucka.
Wikov po představení údajně obdivovali konstruktéři Ferdinand Porsche i Hans Ledwinka a při vývoji vozů se zřejmě inspirovali.
Automobil sestrojili na podvozku řady Wikov 35. Jednalo se o dvoudveřový čtyřmístný vůz s karoserií tudor a klasickou koncepcí motoru vpředu s pohonem zadních kol, díky špičatému předku mnoha lidem připomínal ponorku či torpédo.
Foto: Profimedia.cz
ČTK ČTK
22. 10. 2021 12:29
Byl to vůbec první československý aerodynamický vůz a jeden z prvních v Evropě. Wikov 35 zvaný Kapka měl na tehdejší dobu pokrokové tvary proudnicové karoserie, které zajistily autu menší odpor aerodynamického vzduchu. Zvenku vypadal spíš jako ponorka. Letos v říjnu je tomu 90 let od doby, kdy se auto ukázalo světu.

Sloučením dvou prostějovských strojíren Wichterle a F. a J. Kovařík vznikla v roce 1918 společnost Wikov, která se v počátcích zaměřovala na výrobu zemědělských strojů, motorů a parních kotlů. Od roku 1925 začala vyrábět i automobily. Za unikát je považován model Wikov 35 zvaný Kapka, první aerodynamický vůz vyrobený v Československu a jeden z prvních v Evropě. Poprvé se představil na autosalonu v Praze přesně před 90 lety, 22. října 1931.

Automobil sestrojili na podvozku řady Wikov 35. Jednalo se o dvoudveřový čtyřmístný vůz s karoserií tudor a klasickou koncepcí motoru vpředu s pohonem zadních kol, díky špičatému předku mnoha lidem připomínal ponorku či torpédo.

Pod kapotou byl umístěn čtyřválcový motor o objemu 1743 cm3 s výkonem 26 kW (35 koní). Automobil vybavili mechanickou třístupňovou převodovkou. Wikov sice předstihl éru aerodynamických tatrovek, úspěšný ale moc nebyl. Podle tisku se vyrobily asi tři Kapky. Důvodem bylo, že maximální rychlost byla jen o něco málo vyšší než u standardního modelu Wikov 35, a také vysoká hmotnost, kterou navýšila aerodynamická karoserie.

Prvním sériově vyrobeným autem značky Wikov byl model Wikov 7/28 z roku 1925. Automobily prostějovská firma vyráběla až do roku 1939, za dobu své existence vyprodukovala asi jen 800 osobních a sto nákladních vozů. Po druhé světové válce vláda továrnu znárodnila a přejmenovala na Agrostroj Prostějov. V současnosti patří do skupiny Wikov Industry a zaměřuje se především na výrobu mechanických převodovek a ozubených kol.

 

Právě se děje

Další zprávy