Vzpomínky čtenářů: Embéčko bez klíčů, výměna Renaultu za byt a Fiaty jen pro vyvolené

Martin Frei Martin Frei
28. 12. 2022 6:36
Století automobilu v bývalém Československu poněkud utrpělo čtyřiceti lety plánovaného hospodářství. Pro běžné smrtelníky byla auta obtížně dostupná nejen kvůli penězům, ale i s ohledem na specifický způsob prodeje a péče o zákazníka. Před Vánoci jsme vás vyzvali k poslání osobních příběhů a je nám potěšením jich dnes několik přinést.

V motoristických médiích se často ukazují snímky lidí stanujících před mototechnou, když koncem osmdesátých let přicházela na trh Škoda Favorit. Příběh prodeje automobilů za socialismu je však mnohem barvitější. Obrázků ze starších dob se moc nedochovalo, protože oficiálně se o nedostatku zboží nepsalo, o fotografování nemluvě. Osobní vzpomínky motoristů jsou však dodnes živé.

Foto: Škoda Auto

Poválečná nouze

První poválečná léta byly na příděl i potraviny, natož luxusní zboží jako osobní auta. Továrny předělané na válečnou výrobu se jen pomalu vracely k původnímu programu, chyběla ocel i pneumatiky.
Zájemce o vůz musel poslat žádost na národní výbor, který posuzoval oprávněnost nároku. Přednost měla auta pro výkon povolání, například pro lékaře. Výbor vydal poukaz k zařazení do pořadníku, který spravovalo ministerstvo dopravy a podle počtu vyrobených vozů vydávalo takzvané přidělenky.
Zatímco průměrný plat se pohyboval kolem čtyř tisíc korun, skromné Aero Minor stálo 78 tisíc a honosnější Škoda Tudor 89 tisíc korun.

 

Právě se děje

Další zprávy