Poháněl Trabanty, Wartburgy, Subaru i Jawy. Vzestup a pád dvoutaktních motorů

Trabant 601 patří k nejtypičtějším autům s dvoutaktním motorem.
Zbrojovka Brno vyráběla dvoudobé automobily už od poloviny 20. let. K nejznámějším modelům patří dvouválcový typ Z 6 zvaný "Hurvínek". Sériová výroba automobilů brněnské značky musela být kvůli mezinárodnímu napětí ukončena v roce 1936, aby se státní Zbrojovka mohla plně věnovat zbraním.
Závod, v němž se ve 30. letech minulého století masově vyráběly úspěšné vozy DKW ze skupiny Auto Union, zůstal po druhé světové válce v sovětské okupační zóně, respektive v Německé demokratické republice. Někteří technici a šéfové však odešli a ve Spolkové republice Německo využili svých zkušeností s dvoudobými motory. Napomohli ke zrodu automobilů Lloyd 300 (vyráběných skupinou Borgward v letech 1950 až 1952)...
Ten vzbudil značný zájem, postupně se však motoristé začali od aut s hlučnějšími, žíznivějšími a čoudícími motory odvracet. Přispěly k tomu i problémy s nezbytným přimícháváním oleje do benzinu. Uvadající poptávce po Junioru nepomohly ani pozdější úpravy a změna názvu na DKW F12.
Zatímco v západní Evropě se za mikromobily i dvoudobými motory zavřela voda už v 60. letech, v Japonsku nabral vývoj kvůli tamním daňovým a pojistným předpisům určité zpoždění. Kdo se chtěl vejít do zvýhodněné kategorie kei cars, musel se dlouho spokojit s velmi malým vozidlem a s hodně nízkým objemem válců. Výhodou dvoudobých motorů přitom je, že mohou být menší, a v Japonsku byl každý milimetr dobrý. Dobové přehledy proto ukazují, že ještě v první polovině 70. let se tam vyráběla řada dvoutaktních vozíků různých koncepcí.
Foto: Archiv automobilky
Petr Korbel
4. 9. 2022 6:32
V meziválečném období došlo k rozmachu výroby motocyklů s levnějšími dvoudobými motory, které zahnaly čtyřtakty do dočasné defenzivy. Někteří odborníci se domnívali, že stejný trend se prosadí také u osobních vozidel. Stalo se tak ale pouze částečně.

Dvoutaktním automobilovým přeborníkem byla německá DKW. Do výroby takových automobilů se však zapojily i tuzemské firmy. České značky se nacházely v gravitačním poli německého průmyslu, zdejší technici uměli německy a inspiraci často hledali u sousedů. Československé zákony ve 20. letech minulého století provoz osobních automobilů výrazně prodražovaly a světová hospodářská krize pak na první republiku dopadla s mimořádnou razancí. Z těchto důvodů se někteří výrobci pokusili nabídnout relativně levná auta, přičemž výrazně jednodušší dvoudobý motor se jim jevil jako schůdná cesta. Na historii nejslavnějších a nejzajímavějších modelů s dvoutaktem pod kapotou se podívejte do galerie.

 

Právě se děje

Další zprávy