Vyzkoušeli jsme nový rodinný Ford. Sám si ohlídá rychlost

Radek Pecák Radek Pecák
1. 5. 2015 9:31
Nejvíce kilometrů jsme v členitém terénu ostrova Mallorca najeli s druhou generací S-Max.
Designéři Fordu umí výborně zamaskovat mohutnost automobilu. Auto tak nadále vyhlíží sportovně.
Designéři Fordu umí výborně zamaskovat mohutnost automobilu. Auto tak nadále vyhlíží sportovně. | Foto: Radek Pecák

Hned čtyři nové nebo modernizované velkoprostorové vozy nyní uvádí značka Ford.  Tři z nich - facelifty Fordů C-Max, Grand C-Max a novou generaci S-Max - jsme vyzkoušeli během novinářské prezentace na Mallorce. Čtvrtou premiérou pak bude nová generace modelu Galaxy.

Nejvíce kilometrů jsme v členitém terénu středomořského ostrova najeli s druhou generací S-Max. Té první se prodalo přes 400 tisíc kusů, základní koncepci proto automobilka nechtěla měnit. Konstruktéři tedy opět vytvářeli vůz, který má dostatečný vnitřní prostor pro pět až sedm cestujících, zajímavý design a sportovní jízdní vlastnosti. Zatímco jiné automobilové značky považují segment velkoprostorových vozů za málo perspektivní a posouvají se stále více do oblasti sportovně užitkových aut, Ford zatím pozice neopouští.

V interiéru jsou použity kvalitní materiály. Jen středový panel působí poněkud "sterilně".
V interiéru jsou použity kvalitní materiály. Jen středový panel působí poněkud "sterilně". | Foto: Ford

Rozměry se oproti předchůdci o mnoho neliší. Například rozvor se zkrátil o jeden milimetr na 2849 milimetrů, délka o pět milimetrů na 4796 milimetrů, narostla ale šířka (o 32 milimetrů na 1916 milimetrů) a výška (o 35 milimetrů na 1655 milimetrů). Už po nastoupení do první řady je evidentní, že nyní mají přední cestující díky širšímu interiéru více místa pro lokty.

Výkonný motor úsporností nevyniká

Další příjemný pocit se nastaví po nastartování motoru a ujetí prvních stovek metrů. Motor (pod kapotou byl v první části testování nejvýkonnější benzinový turbomotor, jehož maximální výkon dosahuje až 240 koňských sil - 176 kW) je skvěle odhlučněn, při běžné jízdě jeho přítomnost posádka akusticky prakticky nevnímá.

Rovná plocha ve Fordu S-Max umožní převážení velkých kusů nábytku, případně přespání dvou lidí.
Rovná plocha ve Fordu S-Max umožní převážení velkých kusů nábytku, případně přespání dvou lidí. | Foto: Radek Pecák

Motor byl propojen se šestistupňovou automatickou převodovkou, která si s přeřazením jednotlivých převodových stupňů dává poněkud na čas. Přítomnost tohoto ústrojí v útrobách vozu (současně s poměrně velkou hmotností - přes 1700 kilogramů) se logicky projeví na spotřebě paliva. V technických údajích deklarované spotřeby 7,9 litrů v kombinovaném režimu by zřejmě mohli dosáhnout je mistři ekologických rallye, nám většinu času udával palubní počítač průměrnou spotřebu kolem 12 litrů na sto kilometrů.

Při snaze o plné využití potenciálu vozu (maximální rychlost je 226 kilometrů za hodinu, zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost za 8,4 sekundy) by se samozřejmě "žízeň" auta ještě zvýšila. S-Max, díky tradičně velmi dobrému sestavení dílů podvozku i jejich naladění, je navíc vozem, který k častějšímu přidání plynu řidiče ponouká. V zatáčkách vůz velmi dobře drží zvolenou stopu, řízení je na současné poměry dostatečně přesné a brzdný účinek lze správně dávkovat.

Kamera v přídi má svůj vlastní ostřikovač.
Kamera v přídi má svůj vlastní ostřikovač. | Foto: Radek Pecák

O hodně méně zaplatí za palivo ti, kteří se rozhodnou pro dieselový agregát 2,0 TDCi naladěný na výkon 132 kW. Naše spotřeba se během zhruba stovky testovacích kilometrů ustálila na hodnotě 7,4 litru, což je na tak velké auto určitě přijatelná hodnota. Auto má také s tímto motorem o hodně "rodinnější" charakter než vrcholná benzinová motorizace. V zatáčkách se proto o něco více naklání, na druhou stranu, přejezd nerovností a zpomalovacích retardérů je pro posádku o poznání příjemnější.

Všechny vozy, s nimiž jsme na Mallorce jezdili, měly v zavazadlovém prostoru namontovánu třetí řadu sedaček. Jedná se o výbavu za příplatek. Přístup je díky odsouvatelným krajním sedačkám ve druhé řadě velmi dobrý, ovšem místa jsou vhodná jen pro děti. Vzrostlí dospělí by tady kvůli omezenému prostoru pro hlavy museli cestovat v předklonu. V tomto ohledu je určitě lepší Grand C-Max.

Facelift vozu dodal rovněž příď ve stylu "Aston Martin".
Facelift vozu dodal rovněž příď ve stylu "Aston Martin". | Foto: Ford

Při vztyčení všech sedmi sedaček zbývá pro zavazadla jen poměrně malý prostor o objemu 285 litrů. Pokud se třetí řada složí do podlahy, je už k dispozici 700 litrů a pokud nepotřebujeme ani sedadla ve druhé řadě, lze naložit už více než dva metry krychlové.  K dispozici je rovná plocha, takže v případě potřeby se uvnitř poměrně pohodlně vyspí dvojice lidí.

Nový asistenční systém

Vyzkoušeli jsme i zcela nový asistenční systém - inteligentní asistent rychlosti. Spolupracuje s tempomatem a kamerou pro čtení dopravních značek. Stačí tlačítky na volantu nastavit maximální rychlost (v rozmezí od 30 do 200 km/h) a jakmile kamera zaregistruje značku omezující rychlost, elektronika sníží tempo pohybu vozu na stanovenou mez. Ve městě, kde se hranice povolené rychlosti často mění, a současně je zde vysoká hrozba zachycení radary, se tento pomocník velmi hodí. V testovaném voze jen jedinkrát kamera nezachytila značku, která byla ovšem umístěna těsně za zatáčkou - jinak systém fungoval spolehlivě.

Zadní dveře zůstaly posuvné.
Zadní dveře zůstaly posuvné. | Foto: Ford

Řidiči na Mallorce, kde se na hlavní silnici z vedlejší často vjíždí z komunikací obehnaných zídkami, by určitě využili další kameru, kterou S-Max má. Je širokoúhlá a je umístěna v krytu chladiče, takže díky ní řidič může vidět takzvaně za roh. Má dokonce i ostřikovač, takže by měla fungovat, i když je zbytek auta obalen vrstvou špíny.

Samozřejmostí je třeba i hlídač vozů v takzvaném mrtvém úhlu, udržování vozu v jízdním pruhu, samočinné přepínání světel či samočinné brzdění před překážkou.  Pohodlí cestujících zvyšují masážní sedadla či třízónová klimatizace. V nové generaci myslí Ford i na rodiny, které míří v zimě do hor, a proto začne nabízet S-Max rovněž s pohonem všech kol.

Design palubní desky C-Max podědil z modernizovaného focusu.
Design palubní desky C-Max podědil z modernizovaného focusu. | Foto: Radek Pecák

Nový C-Max a Grand C-Max

Testovali jsme také zmodernizované modely C-Max a Grand C-Max. Oba dostaly palubní desku z modelu focus po faceliftu, což jim jednoznačně prospělo. Pryč jsou malá a navíc neuspořádaně rozmístěná ovládací tlačítka audiosystému a klimatizace. K dispozici je rovněž displej s možností zobrazování více funkcí současně.

Do výbavy se dostávají i nové komfortní a bezpečnostní prvky. Například vyhřívání volantu, systém Active City Stop, který samočinně brzdí před překážkami nově až do rychlosti 50 kilometrů v hodině (dříve jen do 30 km/h) či adaptivní tempomat. Ten současně hlídá i bezpečný odstup od vozu před sebou a řidiči dává najevo, aby odstup zvětšil. Nejprve varuje umírněně žlutou barvou, následně červenou, a pokud se situace stává kritickou, rozsvítí se v prostoru mezi kruhovými ukazateli před řidičem velká červená ikona doprovázená zvukovým signálem.

Sedačky druhé řady lze sklápět, případně vyjímat z vozu.
Sedačky druhé řady lze sklápět, případně vyjímat z vozu. | Foto: Radek Pecák

Uspořádání vnitřního prostoru se nezměnilo a je stále obdivuhodné. Zatímco "krátký" C-Max má sklopné a vyjímatelné sedačky, větší zase zaujme posuvnými dveřmi a možností "uklidit" prostřední sedadlo ve druhé řadě do sedáku toho krajního. V Grand C-Maxu je navíc třetí řada sedaček ještě více použitelná i pro dospělé než v S-Maxu.

Při faceliftu dostaly oba vozy nové, případně přepracované motory. Základem je litrový benzinový tříválec s výkonem 74 kW či 92 kW. Jako druhá zážehová pohonná jednotka se nabízí motor 1,5 s výkonem 110 kW). Zájemci o agregáty spalující naftu si mohou vybrat z motorů 1,5 TDCi či 2,0 TDCi. Jejich výkon začíná na úrovni 70 kW a končí o 40 kW výše.

 

Právě se děje

Další zprávy