Výstava, kvůli které neopustíte obývák. Unikátní Jawy z NTM jsou dostupné i v mobilu

Osobní automobil Jawa Minor.
Nejstarším motocyklem, na který můžete na výstavě v NTM narazit, je Wanderer K 500 z roku 1928, z něhož se stala první Jawa 500 OHV (na snímku).
Toto je slavný "pérák", Jawa 250. Na výstavě Fenomén Jawa i v aplikaci si můžete prohlédnout prototyp s později používaným jednopákovým řazením.
Jawa Athena je prototyp z roku 1991, jehož design navrhl Václav Král. I o něm se dozvíte na výstavě v NTM, případně v mobilní aplikaci.
Rozhraní aplikace, kde je ke každému z motocyklů k dispozici vlastní karta.
Foto: Jawa
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 12. 2020 6:02
Jawa oslavila v loňském roce 90 let své existence a při té příležitosti se dočkala vlastní výstavy v Národním technickém muzeu. Ta měla skončit letos v srpnu, kvůli pandemii onemocnění covid-19, která na část roku uzavřela muzea, ji však bude možné navštívit až do konce července 2021. A ještě dnes také máte šanci se na nejzajímavější exponáty podívat přímo z pohodlí domova.

Stačí k tomu v podstatě jediné, stáhnout si speciální aplikaci Národního technického muzea (NTM) do mobilu nebo tabletu a následně si projít celkem 25 vybraných exponátů z více než 50, k nimž je k dispozici také audiokomentář. Průvodcem je v tomto případě Arnošt Nezmeškal, autor výstavy s názvem Fenomén Jawa aneb Jawa, jak ji neznáte a také kurátor dopravní sbírky NTM.

Virtuální prohlídka vznikla původně jako doplněk k výstavě a komentáře v ní bylo možné přehrát jen v muzeu po naskenování kódu u příslušného exponátu. S druhou vlnou pandemie onemocnění covid-19 a dalším uzavřením mimo jiné i muzeí však NTM zpřístupnilo tuto aplikaci všem. Zmíněných 25 exponátů tak bylo možné projít si i na dálku - třeba z obýváku.

To teď končí, protože od čtvrtka 3. prosince mohou být muzea v rámci rozvolňování opatření opět otevřena, i když jen na 25 procent své kapacity a za dodržení dalších hygienických opatření. "Aplikace poběží stále, ale nebude už dostupná 'z obýváku'," napsal Aktuálně.cz mluvčí NTM Jan Duda. "Teď bude potřeba načíst kód u exponátu," doplnil. Aplikace jako taková pak zůstává ke stažení pro telefony s operačním systémem Android i iOS zdarma.

Dnes, tedy ve středu, je tak zřejmě poslední den, kdy bude možné projít si exponáty virtuálně i mimo muzeum. "Na výstavě jsou představeny především dosud nevystavované či málo známé artefakty spojené se značkou Jawa, doplněné výběrově o adekvátní výrobky cizí, které buď ovlivnily náš domácí vývoj, nebo naopak vznikly jako reakce na něj," uvedl už loni při zahájení výstavy Arnošt Nezmeškal.

Jak už bylo uvedeno, k vidění je na 50 různých exponátů. Naprostou většinu z nich představují motocykly od 30. až do 90. let. K vidění ale jsou také trofeje ze závodů, části výstroje jako přilby, jeden automobil nebo také kulomet. Jedná se o vzor 7/24, který představuje počátky firmy Jawa, kdy se ještě jmenovala Zbrojovka Františka Janečka. Je nasnadě, že Jawa dělala nejdříve zbraně.

"František Janeček tyto kulomety (původně byly rakouské výroby - pozn. red.) upravoval pro naši armádu, potom je vyráběl, jenomže koncem 20. let nikde široko daleko nebyla žádná válka," říká autor výstavy Arnošt Nezmeškal v rámci doprovodného audiokomentáře přímo v aplikaci. Z kulometů se proto Janeček přeorientoval na motocykly.

K vidění jsou podle zástupců Národního technického muzea kousky převážně ze soukromých a veřejnosti jinak nepřístupných sbírek, jinými slovy motocykly, na které příznivci výrobce nenarazí každý den. Nechybí řada prototypů, včetně motorek z tajného válečného vývoje, případně zástupci takzvané unifikované řady z 60. let.

Nejstarším motocyklem na výstavě je Wanderer K 500 z roku 1928, na jehož základech vznikly první stroje značky Jawa (složenina jmen Janeček a Wanderer). Následují už motorky Jawy, rozdělené většinou tematicky. Jeden velký okruh představují již zmiňované prototypy od 30. až do 90. let.

Prvním typem v této řadě je Jawa 350 SV z roku 1931. "Je to první pokus značky Jawa o vývoj vlastního motocyklu, stroje vlastní konstrukce," říká v doprovodném komentáři Nezmeškal. Právě s označením 350 je možné se setkat v nabídce společnosti dodnes.

V aplikaci je možné si z výstavy prohlédnout i řadu dalších prototypů. Například model 250 DIN, jeden z modelů tajně vyvíjených za druhé světové války, nebo několik zástupců z unifikované řady z 60. let. Tyto motocykly měly navzájem i přes různé kubatury sdílet řadu prvků, vznikla dokonce ověřovací série s různými obsahy motorů, ale masové výroby se tyto motorky nikdy nedočkaly.

Vedle prototypů méně známých motorek je možné prohlédnout si i prototyp kultovního "péráku", tedy Jawy 250 - prvního nového poválečného motocyklu českého výrobce. Podle Nezmeškala je vystavený stroj prototypem s jednopákovým řazením, které se později stalo součástí standardní výbavy.

Dalším z témat výstavy jsou silniční závodní motocykly. Opět je možné se setkat s typy od druhé poloviny 30. až do 80. let. Přímo v aplikaci je možné si prohlédnout třeba Jawu 350 OHV z roku 1937, poválečnou Jawu 600 DOHC nebo třeba Jawu 350 typ 673 z roku 1967. Ta má ve svých útrobách dvoudobý chlazený čtyřválec. "Tento motocykl byl v roce 1969 nejrychlejší třistapadesátkou mistrovství světa," upozorňuje v doprovodném komentáři autor výstavy Fenomén Jawa Arnošt Nezmeškal.

Vedle silničních strojů nechybí ani stroje pro terénní závody - například motokros nebo slavnou šestidenní. Tak trochu "černou ovcí" mezi motocykly je automobil Jawa 600 Minor z roku 1939. Jednalo se o vlastní konstrukci, Nezmeškal jej dokonce označuje za jakýsi český Trabant. To proto, že šlo podle něj o levný lidový automobil, který neměl prakticky nic nad rámec nutného vybavení.

Jak už bylo řečeno, od čtvrtka 3. prosince je výstavu Fenomén Jawa aneb Jawa, jak ji neznáte opět možné navštívit i osobně. Vybrané exponáty je ale zatím stále možné prohlížet také přes telefon nebo tablet, navíc i s doprovodným komentářem autora výstavy, který vedle popisu přidává i řadu zajímavostí týkajících se jednotlivých exponátů.

 

Právě se děje

Další zprávy