Výrobci reagují promptně. Novým testem prošlo sedmnáct dětských autosedaček

Výrobci reagují promptně. Novým testem prošlo sedmnáct dětských autosedaček
Společný test německého, rakouského a švýcarského autoklubu prověřil 17 modelů dětských autosedaček.
Tabulka s výsledky testu (1. část)
Tabulka s výsledky testu (2. část)
Praktické zkoušky se účastní i živí figuranti. Děti například hodnotí, jak je sedačka pohodlná.
Foto: ÖAMTC
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
1. 11. 2022 14:10
Evropské autokluby zkouší bezpečnost dětských sedaček dvakrát ročně, podzimní várkou testů prošlo sedmnáct modelů. Dobrou zprávou je, že tentokrát žádný z nich úplně nepropadl. Uspěly dokonce i výrobky, které v minulosti pohořely.

"Všechny sedačky jsou bezpečné," shrnuje výsledek aktuálních testů expert rakouského autoklubu ÖAMTC Steffan Kerbl. Jedenáct z nich dostalo hodnocení "dobrá", šest dopadlo "uspokojivě". Rozdílná známka přitom podle Kerbla nemá tentokrát co do činění s nebezpečností sedačky, ale zpravidla jde na vrub manipulace či některého z méně kritických parametrů.

Výsledek zároveň ukázal, jak vážně berou testy samotní výrobci. Například autosedačka "Chicco Kiros i-Size" se během nárazových testů na jaře 2021 oddělila od základny "Kiros i-Size Base", a v testu tak zákonitě propadla. Nástupnický model "Chicco Kiros Evo i-Size + Kiros Evo i-Size Base" nyní prošel zkouškami opakovaně a reputaci si napravil - v případě nehody nabízí dítěti dobrou ochranu.

Obdobné ponaučení si z jarního testu vzal výrobce Lionelo. V potahové látce jeho sedačky Antoon RWF našly rozbory zpomalovače hoření TDCP a TCPP, které jsou podezřelé z narušení hormonálního systému člověka. Nástupnický model Lionelo Antoon Plus už těmito nebezpečnými látkami znečištěn není.
Jiná věc však je, zda v minulosti stigmatizovaný název vezmou na milost zákazníci.

Tak například sedačku řady Kiros se redakci Aktuálně.cz nepodařilo v nabídce českých prodejců dohledat, ačkoliv značka Chicco je mezi tuzemskými zákazníky známá a dobře zavedená. Kdo po ní touží, musí využít nabídky zahraničních e-shopů. Potvrzuje se tak zkušenost prodejců, že do obchodu s autosedačkami už zpravidla míří zákazník poučený, který si na vyhlédnutý výrobek sbírá reference.

Foto: Aktuálně.cz

Ani sebelepší hodnocení však podle autoklubů nenahradí praktickou zkoušku. "Ne každá sedačka se hodí do všech aut," vysvětluje Steffan Kerbl s tím, že na bezpečnou montáž má vliv například tvar zadního sedadla nebo délka přezky bezpečnostního pásu. Není také nic výjimečného, že je autosedačka vůči sedáku v autě příliš velká, což se stává zejména u dělených sedadel. "Pokud mají dětskou sedačku používat například i prarodiče, měla by při rozhodování o koupi vedle rozměrů hrát roli i hmotnost a jednoduchost montáže," upozorňuje Kerbl.

Může se také stát, že se dítě v některé sedačce nebude cítit dobře a odmítne v ní sedět. Například kvůli tvrdému polstrování nebo když příliš obepíná tělo. Proto odborníci radí navštívit specializovanou prodejnu spolu s dětmi a vyhlédnutý model si nejprve na místě vyzkoušet, což platí i o zkušební montáži do auta.

Metodika společných testů německého, rakouského a švýcarského autoklubu se od roku 2015 nezměnila. I dřívější doporučení pro konkrétní typy dětských autosedaček tak zůstávají v platnosti.

 

Právě se děje

Další zprávy