Výrobce autobusů Iveco chce v Česku vlastní testovací dráhu

Radek Pecák Radek Pecák
10. 11. 2014 18:30
Produkce v areálu bývalé Karosy ve Vysokém Mýtě roste, závod vyrábí na hranici svých možností. Prioritou je výstavba polygonu.
Schéma testovací dráhy.
Schéma testovací dráhy. | Foto: Aktuálně.cz

Vysoké Mýto – Rekordní rok má za sebou výrobce autobusů Iveco v Česku. Brány továrny ve Vysokém Mýtě, dřívější Karosy, opustilo loni 3165 vozidel. Letos by produkce měla zůstat přinejmenším stejná nebo se dokonce ještě zvýšit, potvrdila online deníku Aktuálně.cz mluvčí Iveco Bus Katarina Kutlíková.

Firma nyní zpracovává podklady pro rozšíření výrobního areálu, současné množství je totiž na hranici dosavadních kapacit. Prioritou je pro ni ale zejména vybudování testovací dráhy v bezprostředním okolí, tedy polygonu pro testování autobusů.

Pro zkoušení prototypů dosud Iveco Bus využívá různé letištní plochy v bližším či vzdálenějším okolí Vysokého Mýta. "Některé z nich viditelně chátrají či degradují, protože nejsou nijak významně udržovány a modernizovány. Jinde mají majitelé jasný záměr do budoucnosti a shromažďují peníze na jeho realizaci. Postupně tak ztrácíme možnosti testování," vysvětluje Kutlíková snahu o vybudování vlastního areálu.

Ve tvaru činky

Zkušební dráhu chce autobusový výrobce vybudovat v prostorách vysokomýtského letiště. Projekt počítá s vozovkou s hladkým asfaltem, která má tvar „činky“ o délce 1600 metrů s otočkami o průměru 120 metrů na obou koncích. Polygon by se využil pro ověřování funkcí vyráběných vozidel a pro homologace nových typů.

Iveco podle Kutlíkové počítalo s dokončením areálu do konce příštího roku, v tuto chvíli je ale tento termín již nereálný. "Přivítali bychom ale zpoždění kratší než jeden rok. Musíme samozřejmě respektovat zákonné lhůty změny územního plánu a dalších administrativních procesů. Ale čím dříve bude toto zkušební zařízení k dispozici, tím lépe," dodává mluvčí.

Aeroklub je proti

S projektem nadále nesouhlasí vedení tamějšího aeroklubu, což online deníku Aktuálně.cz potvrdil předseda Josef Vopařil.

Iveco ale věří, že se s aeroklubem dohodne na společném využití. „Jedním z cílů je zachovat leteckou činnost Aeroklubu a status veřejného vnitrostátního letiště s nyní platným provozním řádem letiště stanoveným na soboty, neděle a svátky. Způsob provozování dráhy v ostatním čase je předmětem jednání,“ říká Kutlíková.

Pozemky v areálu letiště patří městu Vysoké Mýto. "Minulé zastupitelstvo již schválilo změnu územního plánu, která by koexistenci aeroklubu i Iveca umožnilo. Teď záleží na tom, jak dopadne studie proveditelnosti, kterou zpracovávají kompetentní instituce," upřesňuje místostarosta František Jiraský.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Stovka světových osobností volá po podpoře Tchaj-wanu

Zhruba stovka osobností z celého světa dosud podepsala apel na demokratické země, aby vyjádřily podporu Tchaj-wanu. Ostrovní země podle nich čelí ohrožení ze strany pevninské Číny, která Tchaj-wan považuje za svou vzbouřeneckou provincii a usiluje o jeho připojení ke svému území. Výzvu zorganizovala Mezinárodní koalice pro demokratickou obnovu, která vznikla při Nadaci Fora 2000.

Mezi signatáři výzvy jsou například šahový velmistr a představitel ruské opozice Garri Kasparov, polská režisérka Agnieszka Hollandová, bývalá slovenská premiérka Iveta Radičová, europoslanec Alexandr Vondra (ODS) nebo kněz Tomáš Halík. Autoři v textu připomínají, že Tchaj-wan se po konci Čankajškova autoritářského režimu v 80. letech stal demokratickou zemí, zatímco Čína zůstává autoritářským státem a v posledních letech v ní sílí zásahy proti etnickým menšinám, jako jsou Tibeťané či Ujgurové. Připomínají také čínské porušení mezinárodní smlouvy o zachování demokratických práv v Hongkongu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy