Toyota ukázala nové Aygo. Kolínská výměna proběhne rychle

Radek Pecák Radek Pecák
4. 3. 2014 12:25
Nové vozy z kolínské továrny TPCA se začnou prodávat v průběhu léta. Známe už kompletní trojici.
Nová Toyota Aygo. Bude se vyrábět v Kolíně.
Nová Toyota Aygo. Bude se vyrábět v Kolíně. | Foto: Aktuálně.cz

Ženeva – Za měsíc se v kolínské továrně TPCA po devíti letech přestane vyrábět první generace vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Již v květnu ale začne produkce nové generace těchto minivozů.

Nyní už známe vzhled všech tří novinek. Jako poslední se veřejnosti představila nová Toyota Aygo - během ženevského autosalonu.

Nová trojice "kolínských" aut přináší řadu změn. Jak redaktorovi online deníku Aktuálně.cz prozradil mluvčí kolínské továrny Radek Kňava, v nových autech bude o pětinu více součástek než dosud. Jedním z detailů je i změna názvu jednoho z vozů. Nejmenší Peugeot od nynějška ponese označení 108 místo dosavadního 107.

Peugeot 108
Peugeot 108 | Foto: Peugeot

Vývoj vozů podle Kňavy trval čtyři roky a podíleli se na něm oba alianční partneři, tedy japonská Toyota a francouzské konsorcium Peugeot-Citroën. Podvozek a karosérie se rodily v Japonsku, Francouzi měli na starosti především interiér. Dodají ale také jeden ze dvou nabízených motorů.

„Vývojové týmy jsou ovšem již natolik propojené, že se nedá přesně určit, kdo jakou součástku vyvíjel,“ vysvětluje mluvčí tuzemského zastoupení značky Peugeot Radka Matthey.

Čtyři z pěti dílů z Česka

Na evropských trzích se všechny tři automobily objeví v průběhu léta. „Náběh prodejů bude trvat zhruba od května až června až do září,“ říká Kňava.

Zatím nebylo rozhodnuto, zda Česká republika bude zařazena do skupiny zemí, kde se vůz v autosalonech objeví nejdříve. Nicméně všechny tři značky o to usilují, což potvrdila mimo jiné mluvčí Matthey a také PR manažer Toyota Czech Tomáš Vaněk.

Podle Kňavy je v současné době vyrobena zhruba stovka vozů, ty se však nedostanou do prodeje. Poslouží k nejrůznějším testům.

Citroen C1
Citroen C1 | Foto: Citroën

Krátce po zahájení výroby nebudou pro zákazníky k dispozici všechny verze. Zpočátku má chybět varianta s třídveřovou karosérií.

Přestože se drtivá většina dílů používaných při montáži vozu obměnila, podle Kňavy zůstane podíl tuzemských a zahraničních dodavatelů zhruba stejný.

„Ve voze je přibližně 80 procent dílů vyrobených na území České republiky, zbytek je ze zahraničí," vysvětlil. Většina dodavatelů zůstane shodných s těmi, kteří součástky pro kolínské toyoty, citroëny a peugeoty dodávali na končící generaci.

 

Právě se děje

Další zprávy