Vybíráme elektromobil: Výhody, nevýhody a nejlepší auta do zásuvky na trhu

Martin Přibyl Martin Přibyl
29. 6. 2020 6:02
Budoucnost automobilů má být neodvratně elektrická. Pro koho ale dnes elektroauta vůbec jsou? Jaké mají výhody a nevýhody? A existují na trhu nějaká, která můžeme doporučit? Podívejte se do přehledu a našeho prvního dílu seriálu o elektromobilitě.
Foto: Vojtěch Marek

Výhoda: Nízké provozní náklady

Další výhodou je levnější provoz, to ovšem naplno platí jen v případě, že budete auto dobíjet (převážně) doma, ne na veřejných stanicích, které bývají výrazně dražší. S autem do zásuvky si můžete zažádat o speciální distribuční sazbu D27d "Elektromobilita". Například u firmy E.ON máte v Praze cenu za jednu kilowatthodinu v nízkém tarifu do dvou korun. V případě fixace na tři roky vyjde na 1,97 Kč/kWh.

Kolik stojí kilometr? Pokud budeme uvažovat udávanou spotřebu Kie e-Niro 15,9 kWh/100 km, přijde kilometr na "palivu" na neuvěřitelných 31 haléřů. U naftového Ceedu je udávaná spotřeba 4,2 l/100 km, při ceně za litr 26,50 korun je kilometr za korunu deset.

Ovšem pozor: při dobíjení na veřejných stanicích se na podobně nízké náklady nedostanete. Například na stanicích ČEZu zaplatí registrovaný uživatel za kilowatthodinu běžně 7,50 koruny. A kilometr s elektromobilem rázem vyjde na 1,15 Kč, dráž než u naftového hatchbacku.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

USA přestanou Hongkongu připisovat zvláštní status, budou s ním jednat jako se zbytkem pevninské Číny

USA přestanou připisovat Hongkongu zvláštní status a budou s touto poloautonomní čínskou provincií nově jednat jako se zbytkem pevninské Číny. Exekutivním příkazem to nařídil prezident Donald Trump v reakci na přijetí nového bezpečnostního zákona pro Hongkong, který prosadil Peking. Trump rovněž podepsal zákon, jež uvaluje sankce proti bankám, jež spolupracují s čínskými představiteli, kteří se podíleli na přijetí a uskutečňování tohoto kontroverzního zákona.

Zdroj: ČTK
Další zprávy