Vše důležité o pneumatikách. Ale ještě nepřezouvejte

Radek Pecák Radek Pecák
28. 3. 2011 9:28
I když je přes den teplo, ráno při cestě do práce jsou silnice ještě namrzlé
Foto: Continental

Už přezout ze zimních pneumatik na letní, nebo ještě ne? S venkovními teplotami, které už leckdy přesahují i patnáct stupňů, se opět rozjely debaty, kdy je nejvhodnější čas na změnu obutí vašho auta.

Odborníci ovšem namítají, že teploty stoupají k jarním hodnotám jen odpoledne. Ráno, večer a v noci jsou stále ještě kolem nuly a občas i pod ní. A je dobře známo, že auto do teploty zhruba nějakých +7 stupňů má se zimními pneumatikami podstatně lepší jízdní vlastnosti, než kdyby bylo obuté již do plášťů letních.

Měřit tlak v pneumatikách je třeba alespoň jednou měsíčně
Měřit tlak v pneumatikách je třeba alespoň jednou měsíčně | Foto: Bridgestone

Navíc velká část řidičů používá auto právě ráno při cestě do zaměstnání a večer při návratu zpět domů. Odpoledne, kdy jsou teploty nejvyšší, a tudíž teoreticky hrozí vyšší opotřebovávání měkčích zimních pneumatik, auto obvykle stojí někde na parkovišti.  

Sedm stupňů musí být i v noci 

Rada tedy zní: Vyčkejte až do doby, kdy i noční teploty dlouhodobě přesáhnou průměr sedm stupňů, a teprve pak se objednejte do pneuservisu.

To samozřejmě neplatí v tom případě, že se rozhodnete staré zimní pneumatiky, které mají vzorek menší, než jsou nutné minimálně 4 milimetry, dojezdit v létě. "V takovém případě ale musíte počítat s řadou rizik," říká produktový specialista zákaznického servisu společnosti Barum Continental Jiří Hradil. Jedním z těch nejdůležitějších je prodloužená brzdná dráha jak na suchu, tak i na mokru, dalším je horší odvádění vody při dešti.

Při větším defektu, pokud nemáte rezervu, budete muset volat odtahovou službu
Při větším defektu, pokud nemáte rezervu, budete muset volat odtahovou službu | Foto: Radek Pecák

Je také zřejmé, že jízda v létě se zimními pneumatikami bude poněkud hlučnější a auto bude mít o trochu vyšší spotřebu. "Je to vinou vyššího valivého odporu zimních pneumatik a jejich vyšší přilnavosti," vysvětluje Hradil. Kvůli tomu vystoupá průměrná spotřeba každých sto kilometrů o několik desetin. 

Určitě však toto zvýšení spotřeby není tak dramatické, jako je u řidičů, kteří jezdí s podhuštěnými pneumatikami. 

Více si o této záležitosti můžete přečíst zde:

Pokud si budete pořizovat nové letní pneumatiky, možná zauvažujete i nad tím, zda si nepořídit takzvané ekologické pneumatiky, tedy ty s nižším valivým odporem. Nabízí je čím dál více gumárenských značek.

Slovníček pojmů:

  • adheze: přilnavost pneumatiky k povrchu vozovky
  • aquaplaning: stav, při němž pneumatiky vozidla jedou po vodním filmu místo toho, aby jely po povrchu vozovky, což vede k naprosté ztrátě kontroly nad vozidlem
  • asymetrická pneumatika: vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Je třeba je na disk a na vozidlo namontovat správně
  • běhoun: část pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou
  • bočnice: část pneumatiky mezi vzorkem a patkou
  • DOT: všechny pneumatiky mají na bočnici vyražený tzv. DOT kód, který udává mj. kód výrobce, kód rozměru a datum výroby
  • M+S (mud and snow): označení zimních pneumatik
  • profil pneumatiky: je percentuálním vyjádřením poměru výšky profilu pláště k jeho šířce
  • průměr pneumatiky: nominální průměr příslušného disku v palcích - vnitřní průměr pneumatiky
  • ukazatel opotřebení: gumový výstupek umístěný uvnitř rýhy vzorku pneumatiky, který označuje povolenou minimální hloubku samotného žlábku. Pokud je tento výstupek v rovině s dezénem, je již pneumatika opotřebená

Je ale třeba důkladně zvážit, zda úspora mezi třemi desetinami až půllitrem paliva na sto kilometrů vám bude stát za riziko, že se takováto pneumatika bude chovat za mokra hůře než ta klasická. (Na druhou stranu v zájmu objektivity je nutné říci, že i ekologická pneumatika s dostatečně vysokým vzorkem bude podstatně bezpečnější než jakákoli sjetá pneumatika se vzorkem pod dva milimetry nebo dokonce pod u nás stále ještě povoleným vzorkem 1,6 mm). 

Ekologické pneu jsou kompromisem 

Je to pochopitelné už při pouhém pohledu na pneumatiku. Zatímco klasické letní pneu mají poměrně výrazné zářezy, ty ekologické mají velice jemné. Hůře tedy odvádějí vodu. Prokázal to v poslední době například test německé sítě stanic technické kontroly, kde se testovalo 7 pneumatik renomovaných výrobců. Šlo o rozměr 205/55 R16.

Jen dvě z nich dostaly označení "velmi doporučujeme",  tři doporučujeme a zbývající dvě doporučujeme s výhradami.
Nejlepší tedy byly Continentaly PremiumContact 2. Na druhém místě se umístila pneumatika Pirelli Cinturato P7. "Doporučené" jsou Bridgestone Turanza ER 300 Ecopia, Dunlop SP Sport Fastresponse a Nokian V a "doporučené s výhradami" GoodYear Efficient Grip a Michelin Energy Saver.

Pokud zůstanete zatím věrni klasickým pneumatikám (než nám úředníci z Bruselu povinně přikáží používat ty s nízkým valivým odporem), pak je vhodné si před nákupem prohlédnout výsledky testů. Ty už tradičně dělá německý autoklub ADAC a také třeba český Autoklub.

Nejlepší byly letos pneumatiky Vredestein

Při testu pneumatik rozměru 195/65 R 15, které jsou hodně využívané například na octaviích, ADAC jako nejlepší vyhodnotil pneu Vredestein Sportrac 3V, druhá byla Bridgestone Ecopia EP 150 a třetí Nokian V.

Ani moderní technologie nejsou samospasitelné, ale propíchnutí hřebíkem u této pneumatiky ani nepoznáte
Ani moderní technologie nejsou samospasitelné, ale propíchnutí hřebíkem u této pneumatiky ani nepoznáte | Foto: Continental

Mezi pneumatikami menších rozměrů (175/65 R14 T) zabodovaly Continetaly ContiPremium Contact 2, Uniroyal RainEcopert a třetí byly Michelin Energy Saver. Tohoto testu se zúčastnily i tuzemské Barum Brillantis 2 a skončily uprostřed výsledkové tabulky s hodnocením "uspokojivé".

Přestože velká část motoristických odborníků doporučuje vozit s sebou v autě klasickou plnohodnotnou rezervu a stav silnic po letošní zimě musel mnohé v tomto názoru ještě utvrdit, pokud máte auto s tak velkým rozměrem disků, že se do otvoru pod podlážkou kufru náhradní kolo nevejde, je možné zvolit buď pneumatiky s technologií runflat, které umožňují dojezd i po defektu zhruba 200 kilometrů, nebo ještě raději pneumatiky s technologií Contiseal od firmy Continental. Ty se dokáží po propíchnutí předmětem až do průměru 5 milimetrů díky vrstvě lepidla uvnitř samy hned zacelit. Klasická lepící sada totiž obvykle moc nepomůže.

Více o nových technologiích v oblasti pneumatik čtěte tady:   

 

Právě se děje

Další zprávy