Vozy F1 Ferrari budou rychlejší. I díky konstruktérům Swellu

Radek Pecák Radek Pecák
4. 2. 2015 6:58
Konstuktéři firmy z Hořic se podíleli na vývoji všech současných modelů tuzemské automobilky Škoda.
Moderní areál firmy na okraji Hořic se bude dále rozrůstat.
Moderní areál firmy na okraji Hořic se bude dále rozrůstat. | Foto: Swell

Hořice - S největší pravděpodobností již příští rok rozšíří firma Swell, dodavatel vývojových služeb v automobilovém průmyslu, své vývojové centrum ve východočeských Hořicích.

„Naším plánem je rozšíření současného areálu, kde působíme od roku 2008, přibližně o polovinu. Tento krok nám umožní další rozvoj ve všech našich aktivitách. Rozhodnutí o investici, kterou chceme realizovat z vlastních zdrojů, padne v řádu několika měsíců. Dokončení stavby pak plánujeme na konec příštího roku“, uvedla pro online deník Aktuálně.cz generální ředitelka Lucie Baleková. Vedle zamýšlené stavební investice firma kontinuálně investuje desítky milionů korun do technologického vybavení.

Současný záběr společnosti zahrnuje konstrukční činnosti, numerické simulace, široké spektrum vývojových zkoušek komponentů, stavbu prototypů karosářských struktur chystaných aut a produkčních lisovacích nástrojů.

Všechny vozy Škoda prošly jejich rukama

Konstruktéři Swellu se mimo jiné podíleli na technických řešeních všech modelů značky Škoda. „Současně umíme pomocí numerických simulací ověřit, zda jsou zkonstruované díly správně dimenzovány a vydrží i dlouhodobé namáhání“, vysvětluje Baleková. Ať už v návaznosti na konstrukci a výpočty nebo nezávisle na nich, nabízí Swell zákazníkům také vývoj prototypových nástrojů a zhotovení samotných prototypů.

Inženýrská firma Swell dokáže prototypové součástky také vyrobit a současně ověřit jejich vlastnosti ve zkušebně.
Inženýrská firma Swell dokáže prototypové součástky také vyrobit a současně ověřit jejich vlastnosti ve zkušebně. | Foto: Swell

„Důležitou součástí Swellu je vývojová zkušebna, kde jsou hotové díly i celé sestavy zatěžovány celou řadou testů, které mají ověřit jejich vlastnosti“, dodává Baleková. Testované díly jsou v klimatických komorách vystavovány extrémním teplotám, musí odolat slunečnímu záření a působení chemikálií, podstupují vysokoteplotní a vysokofrekvenční vibrační zkoušky, zkoušky rázem, tahem a mnoho dalších.

Lucie Baleková ve firmě zastupuje majoritního vlastníka, kterým je od června loňského roku fond GPEF II, jehož správcem pro Českou republiku je společnost Genesis Capital. Fond firmu odkoupil od původních majitelů, Lubomíra Drašara a Pavla Kroise, kteří Swell založili v roce 1993.

Firma dlouhodobě spolupracuje s renomovanými výrobci automobilů a jejich součástí. „Již třetím rokem se podílíme na vývoji aerodynamických dílů pro monoposty F1 týmu Ferrari v italském Maranellu“, uvádí příklad Baleková. Mezi další významné klienty Swellu patří takové společnosti, jako jsou například Škoda Auto, Continental, Bosch, Honeywell nebo Iveco.

Plánuje se další růst

Přestože hlavní část zakázek realizuje Swell pro automobilky a jejich dodavatele, stále více své zkušenosti z vývoje uplatňuje i v dalších příbuzných oborech.

V současné době Swell zaměstnává 135 pracovníků. V letošním roce firma plánuje významný nárůst počtu zaměstnanců, svá uplatnění zde naleznou především konstruktéři, specialisté na numerické simulace, zkušební inženýři a technici.

„Hospodářské výsledky za rok 2014 nemáme ještě k dispozici. Historicky nejúspěšnější byl rok 2013, kdy tržby dosáhly 166 milionů korun a čistý zisk činil 34,4 milionu korun“, uzavírá Lucie Baleková.

 

Právě se děje

Další zprávy