Volkswagen zastaví vývoj motorů na zemní plyn. Potřebuje se soustředit na elektroauta

Martin Přibyl Martin Přibyl
4. 3. 2020 11:30
Podle německého Handelsblattu zastaví německý koncern Volkswagen vývoj motorů spalujících stlačený zemní plyn (CNG). Potřebuje a chce se soustředit na elektromobilitu.
Tankování plynového vozu, ilustrační snímek.
Tankování plynového vozu, ilustrační snímek. | Foto: Škoda Auto

Plynová auta dlouhou dobu platila za užitečný doplněk nabídky. Mají nízkou spotřebu, nízké emise škodlivin i CO2, takže pomáhají naplnění 95gramového limitu vypouštěného oxidu uhličitého, který od letoška po automobilkách požaduje Evropská unie. Vozy na CNG nabízel koncernu v rámci značek Seat, Škoda, VW, ale i Audi.

Výrobně přitom nejsou tak drahé jako elektromobily, a tak se jejich ceny poslední dobou začaly sbližovat s částkami, které dovozci u nás požadují za benzinové modely. Například u Seatu Ibiza se za plynovou verzi oproti odpovídající benzinové připlácí dvacet tisíc korun, u Škody Scala třicet tisíc.

Takové příplatky už se zákazníkovi během několika málo let provozu vrátí na nákladech za palivo, a z plynových aut (dosud okrajového tržního segmentu) díky tomu může být alternativa i pro soukromé zájemce, kteří hledí na spotřebu a náklady.

Nezávislý test zadaný autoklubem ADAC navíc plynová auta označil za ta v současné době nejekologičtější s ohledem na jejich uhlíkovou stopu (z výroby, provozu i recyklace).

Během několika let s tím ale bude konec. Stávající generace plynových aut (pravděpodobně včetně Scaly, Kamiqu, nové Octavie, chystaného VW Caddy a dalších) doběhnou a podle šéfa vývoje koncernu VW Franka Welsche nedostanou nástupce. Volkswagen se musí v duchu prohlášení Herberta Diesse soustředit na elektromobilitu, a tak zastaví vývoj dalších alternativních technologií, mezi než nespadají jen plynové, ale i vodíkové vozy nebo syntetická paliva, jimiž se zabývali u Audi.

"Když se chceme zaměřit na změnu v přístupu k osobní mobilitě a docílit našich závazků v oblasti ochrany životního prostředí, musíme se koncentrovat na jednu technologii a tou jsou bateriové elektromobily," řekl Handelsblattu Welsch. Vše ostatní je podle něj mrhání omezenou energií z obnovitelných zdrojů.

Podle VW tak není smysluplný ani přechod k vodíku nebo syntetickým palivům, na jejichž výrobu se spotřebuje velké množství elektrické energie. "Účinnost bateriového elektromobilu je nejlepší," tvrdí Welsch.

Šéf vývoje svoje tvrzení dokumentuje na číslech. Se 100 kW elektrické energie ujede bateriový elektromobil 500 kilometrů, vodíku se ale s využitím stejného množství elektřiny vyrobí jen na 200 kilometrů a syntetických paliv na osmdesát. "V dohledné době se tedy nedočkáte žádných sériových vozidel s palivovými články od našich značek zabývajících se osobními auty," prohlásil Welsch. Výzkum vodíků zůstane u VW spíše v teoretické rovině.

Kromě VW patří k zastáncům zaměření na jednu jedinou technologii také švédské Volvo. Jeho šéf Håkan Samuelsson před německými novináři nedávno prohlásil: "Pro zákazníky by nebylo vůbec dobré, abychom jim nabízeli dvě velice odlišná technická řešení udržitelné mobility."

 

Právě se děje

před 8 minutami

Podle Kaczyńského budou volby polského prezidenta nejpozději 28. června

Prezidentské volby se budou v Polsku konat nejpozději 28. června navzdory veškerým snahám je překazit, prohlásil dnes rezolutně předseda vládnoucí strany Právo a spravedlnost (PiS) Jaroslaw Kaczyński. Dal přitom najevo, že k tomu využije "všechny prostředky, jež má stát k dispozici".

V Polsku pokračují ostré politické spory o termín už odložených voleb - opozice chce delší odklad, PiS konání co nejdříve. Původně byly volby hlavy státu vypsané na 10. května, ale kvůli šíření koronaviru se nekonaly. Vláda přes odpor opozice neuspěla se svou snahou prosadit zákon o výhradně korespondenčním hlasování. Volby nyní nestihne uspořádat ani do konce května.

Zdroj: ČTK
před 21 minutami

Hongkong kvůli vměšování Číny nezasluhuje zvláštní status, řekl americký ministr zahraničí

Hongkong v současné chvíli nemá dostatečnou autonomii vůči Pekingu na to, aby bylo pro Spojené státy nadále opodstatněné udržovat s ním zvláštní vztahy oproti zbytku pevninské Číny. V reakci na současné snahy Pekingu o prosazení nové bezpečnostní legislativy v poloautonomní provincii to ve středu v Kongresu uvedl americký ministr zahraničí Mike Pompeo.

Rozhodnutí o změně zvláštního statusu, který USA Hongkongu přiznávají, nyní náleží prezidentovi Donaldu Trumpovi, poznamenala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 29 minutami

Sněmovna nevydala poslankyni SPD Maříkovou k stíhání za výroky o migrantech

Policie nyní nebude moci obvinit poslankyni SPD Karlu Maříkovou za její výroky o migrantech, které v minulosti napsala na sociální síti. Sněmovna ji ve středu k trestnímu stíhání zhruba po tříhodinové debatě nevydala, jak už dřív doporučil mandátový a imunitní výbor.

Pro vydání poslankyně hlasovalo pět ze 165 přítomných poslanců. Proti jich bylo 138.

Maříková loni v lednu na svém profilu na Facebooku přirovnala migranty k invazivním druhům rostlin a zvířat, jimž by měl být zakázán vstup do Evropské unie. Jejími výroky se později začala zabývat policie pro podezření z přečinu podněcování k nenávisti a hanobení národa, rasy nebo etnika.

Verdikt sněmovny neznamená, že případ úplně končí. Policisté by mohli Maříkovou obvinit potom, co přestane být političkou chráněnou imunitou.

Zdroj: ČTK
Další zprávy