Volkswagen spustil výrobu elektromobilu pro masy. A lobbuje za uhlíkové daně

Volkswagen spustil výrobu elektromobilu pro masy. A lobbuje za uhlíkové daně
Zahájení se zúčastnila spolková kancléřka Angela Merkelová, zemský premiér Saska Michael Kretschmer, šéf skupiny Volkswagen Herbert Diess a člen představenstva pro elektormobilitu Thomas Ulbricht.
Herbert Diess provedl kancléřku Merkelovou po výrobní lince
Vodou chlazená baterie váží podle kapacity 350 až 420 kg a je uložena v robustním hliníkovém rámu.
Manipulace s bateriemi je z větší části robotizovaná a v celém procesu sledovaná termokamerami, aby se včas rozeznal případný zkrat a riziko požáru.
Foto: volkswagen
Martin Frei Martin Frei
8. 11. 2019 6:04
Největší evropská automobilka vyrazila vstříc elektrické budoucnosti. V saském Cvikově v pondělí zahájila výrobu modelu ID.3, který se má stát nástupcem Brouka a Golfu. Volkswagen do projektu investoval závratné částky a rozhodně věří, že zákazníci k elektřině přejdou stejně ochotně. Tím paradoxněji vyzněla výzva ředitele Diesse k zavedení uhlíkových daní, které by znevýhodnily konvenční pohon.

Slavnostního zahájení sériové výroby se osobně zúčastnila i spolková kancléřka Merkelová. Také ona se vyslovila pro širší politický rámec na podporu elektromobility. Německá vláda podle ní musí udělat všechno, aby auta jako ID.3 dosáhla stejné obliby jako v minulosti Golf a Brouk. Připomněla, že Německo chce mít v roce 2030 na silnicích sedm milionů elektromobilů a milion nabíječek. Očekává nicméně, že po roce 2025 se elektromobilita stane ekonomicky soběstačnou.

Šéf skupiny Volkswagen Herbert Diess zmínil sílící obavy o další vývoj německého autoprůmyslu. Svou pozici podle něj obhájí, jen když bude inovovat a zaměří se na budoucnost, která spočívá právě v elektromobilitě. Dodal ovšem, že přechod k ní má smysl, jen když se vyplatí i zákazníkovi. Právě proto jsou podle něj potřeba uhlíkové daně, které by "převzaly regulační úlohu".

Foto: Volkswagen

Dále zdůraznil, že jedním z klíčů k ziskové výrobě elektromobilů je mít pod kontrolou celý produktový řetězec. Volkswagen zatím nakupuje lithiové články od japonského Panasoniku, korejského LG Chem a čínské CATL, ale ve spolupráci se švédskou firmou Northvolt se pustil do vlastního výzkumu. Za čtyři roky by měla články dodávat nová továrna v Salzgitteru.

Závod ve Cvikově, který dosud vyráběl Golfy a Passaty, prošel modernizací za 1,2 miliardy eur. Přestože ve finální montáži elektromobilu je potřeba o 30 % méně pracovníků, nikdo nebyl propuštěn. Výrobce očekává, že zmíněný rozdíl vyváží rostoucí poptávka.

Už v příštím roce by měla výroba dosáhnout 100 000 vozů. K hatchbacku ID.3 se přidají další modely na platformě MEB. Nejdříve SUV ID.Crozz a "španělský" Seat el-Born. V dalších letech se montáž rozšíří až na šest modelů a 330 000 vozů ročně.

Foto: Seat

V roce 2025 chce Volkswagen v Evropě prodávat 400 000 elektromobilů, celá skupina pak zhruba dvojnásobek. To jsou odvážná čísla. Za loňský rok se v Evropě prodalo 190 000 elektromobilů všech značek.

Dokud se regulační role neujmou uhlíkové daně, konečné slovo bude mít trh a na jeho reakci musíme zatím počkat. Nejlevnější verze ID.3 s dojezdem kolem 280 km bude stát 30 000 eur, v přepočtu 765 000 Kč. Výrobce chápe, že ne všude to půjde tak rychle jako v Německu nebo Skandinávii. Český dovozce má na příští rok plán prodat 350 vozů.

Také krátká příležitost nahlédnout do výrobní haly potvrdila, že rozjezd probíhá bez velkého spěchu a montážní čety mají čas dolaďovat správné postupy. Na snímcích uvidíte dva nejdůležitější detaily. Prvním je pohon zadních kol, který platforma MEB používá kvůli tomu, že čtyřmetráková baterie v zadní části podlahy nenechává dost přítlaku předním kolům.

Foto: Martin Frei

Druhou zajímavostí je robustní a několika přepážkami vyztužený hliníkový rám baterie, který ji chrání před poškozením při nehodě. Právě platforma MEB vyvinutá "od akumulátoru" umožňuje stavebnicové hrátky s velkostí i výkonem baterií, a ještě přitom zachovat přitom pohodlný prostor pro posádku.

Co je platforma MEB?

Modulární základ pro stavbu elektromobilu různých velikostí s akumulátorem uloženým v podlaze a pohonem zadních, případně všech kol. Kromě zvýšených hatchbacků ID.3 a Seat el-Born poslouží i SUV ID.Crozz, velkému sedanu ID. Vizzion a velkoprostorovému ID.Buzz. Pro hatchback i SUV tyto základy využije i Škoda.

Hlavní kompetencí závodu ve Cvikově zůstává kompletní výroba karoserií od lisovny po lakovnu. A to nejen pro přicházející elektromobily, ale paradoxně i pro dvě monstra z opačného ranku - Bentley Bentayga a Lamborghini Urus. Ty odtud putují na finální montáž do anglického Crewe a Sant´Agaty Bolognese v Itálii.

Do skládačky ID.3 naopak přijíždějí klíčové komponenty z ostatních specializovaných závodů: baterie z Braunschweigu, nápravy z Kasselu, elektromotory ze Salzgitteru. Už kvůli manipulaci a skladování těchto dílů se nicméně ve Cvikově objevily zcela nové technologie jako sledování baterií termokamerami, které usnadňuje detekci případného zkratu a riziko požáru.

 

Právě se děje

před 52 minutami

Stát promine DPH u darů zdravotníkům nebo záchranářům

Ministerstvo financí promine daň z přidané hodnoty (DPH) u služeb nebo zboží, které poskytli dárci bezúplatně zdravotníkům, složkám integrovaného záchranného systému, armádě nebo zařízením sociálních služeb. Jde například o darování zdravotnického materiálu nebo občerstvení. Odpuštění daně platí od 12. března do skončení nouzového stavu. Zároveň ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) promine stokorunový správní poplatek spojený s vydáním potvrzení o bezdlužnosti nebo o stavu osobního daňového účtu. Vztahuje se to na potvrzení vydaná na základě žádostí, které budou podány ode dne účinnosti rozhodnutí do konce července. Opatření je ale omezeno na potvrzení vydávaná finanční nebo celní správou.

Zdroj: ČTK
Další zprávy