Volkswagen spustil výrobu elektromobilu pro masy. A lobbuje za uhlíkové daně

Volkswagen spustil výrobu elektromobilu pro masy. A lobbuje za uhlíkové daně
Zahájení se zúčastnila spolková kancléřka Angela Merkelová, zemský premiér Saska Michael Kretschmer, šéf skupiny Volkswagen Herbert Diess a člen představenstva pro elektormobilitu Thomas Ulbricht.
Herbert Diess provedl kancléřku Merkelovou po výrobní lince
Vodou chlazená baterie váží podle kapacity 350 až 420 kg a je uložena v robustním hliníkovém rámu.
Manipulace s bateriemi je z větší části robotizovaná a v celém procesu sledovaná termokamerami, aby se včas rozeznal případný zkrat a riziko požáru.
Foto: volkswagen
Martin Frei Martin Frei
8. 11. 2019 6:04
Největší evropská automobilka vyrazila vstříc elektrické budoucnosti. V saském Cvikově v pondělí zahájila výrobu modelu ID.3, který se má stát nástupcem Brouka a Golfu. Volkswagen do projektu investoval závratné částky a rozhodně věří, že zákazníci k elektřině přejdou stejně ochotně. Tím paradoxněji vyzněla výzva ředitele Diesse k zavedení uhlíkových daní, které by znevýhodnily konvenční pohon.

Slavnostního zahájení sériové výroby se osobně zúčastnila i spolková kancléřka Merkelová. Také ona se vyslovila pro širší politický rámec na podporu elektromobility. Německá vláda podle ní musí udělat všechno, aby auta jako ID.3 dosáhla stejné obliby jako v minulosti Golf a Brouk. Připomněla, že Německo chce mít v roce 2030 na silnicích sedm milionů elektromobilů a milion nabíječek. Očekává nicméně, že po roce 2025 se elektromobilita stane ekonomicky soběstačnou.

Šéf skupiny Volkswagen Herbert Diess zmínil sílící obavy o další vývoj německého autoprůmyslu. Svou pozici podle něj obhájí, jen když bude inovovat a zaměří se na budoucnost, která spočívá právě v elektromobilitě. Dodal ovšem, že přechod k ní má smysl, jen když se vyplatí i zákazníkovi. Právě proto jsou podle něj potřeba uhlíkové daně, které by "převzaly regulační úlohu".

Foto: Volkswagen

Dále zdůraznil, že jedním z klíčů k ziskové výrobě elektromobilů je mít pod kontrolou celý produktový řetězec. Volkswagen zatím nakupuje lithiové články od japonského Panasoniku, korejského LG Chem a čínské CATL, ale ve spolupráci se švédskou firmou Northvolt se pustil do vlastního výzkumu. Za čtyři roky by měla články dodávat nová továrna v Salzgitteru.

Závod ve Cvikově, který dosud vyráběl Golfy a Passaty, prošel modernizací za 1,2 miliardy eur. Přestože ve finální montáži elektromobilu je potřeba o 30 % méně pracovníků, nikdo nebyl propuštěn. Výrobce očekává, že zmíněný rozdíl vyváží rostoucí poptávka.

Už v příštím roce by měla výroba dosáhnout 100 000 vozů. K hatchbacku ID.3 se přidají další modely na platformě MEB. Nejdříve SUV ID.Crozz a "španělský" Seat el-Born. V dalších letech se montáž rozšíří až na šest modelů a 330 000 vozů ročně.

Foto: Seat

V roce 2025 chce Volkswagen v Evropě prodávat 400 000 elektromobilů, celá skupina pak zhruba dvojnásobek. To jsou odvážná čísla. Za loňský rok se v Evropě prodalo 190 000 elektromobilů všech značek.

Dokud se regulační role neujmou uhlíkové daně, konečné slovo bude mít trh a na jeho reakci musíme zatím počkat. Nejlevnější verze ID.3 s dojezdem kolem 280 km bude stát 30 000 eur, v přepočtu 765 000 Kč. Výrobce chápe, že ne všude to půjde tak rychle jako v Německu nebo Skandinávii. Český dovozce má na příští rok plán prodat 350 vozů.

Také krátká příležitost nahlédnout do výrobní haly potvrdila, že rozjezd probíhá bez velkého spěchu a montážní čety mají čas dolaďovat správné postupy. Na snímcích uvidíte dva nejdůležitější detaily. Prvním je pohon zadních kol, který platforma MEB používá kvůli tomu, že čtyřmetráková baterie v zadní části podlahy nenechává dost přítlaku předním kolům.

Foto: Martin Frei

Druhou zajímavostí je robustní a několika přepážkami vyztužený hliníkový rám baterie, který ji chrání před poškozením při nehodě. Právě platforma MEB vyvinutá "od akumulátoru" umožňuje stavebnicové hrátky s velkostí i výkonem baterií, a ještě přitom zachovat přitom pohodlný prostor pro posádku.

Co je platforma MEB?

Modulární základ pro stavbu elektromobilu různých velikostí s akumulátorem uloženým v podlaze a pohonem zadních, případně všech kol. Kromě zvýšených hatchbacků ID.3 a Seat el-Born poslouží i SUV ID.Crozz, velkému sedanu ID. Vizzion a velkoprostorovému ID.Buzz. Pro hatchback i SUV tyto základy využije i Škoda.

Hlavní kompetencí závodu ve Cvikově zůstává kompletní výroba karoserií od lisovny po lakovnu. A to nejen pro přicházející elektromobily, ale paradoxně i pro dvě monstra z opačného ranku - Bentley Bentayga a Lamborghini Urus. Ty odtud putují na finální montáž do anglického Crewe a Sant´Agaty Bolognese v Itálii.

Do skládačky ID.3 naopak přijíždějí klíčové komponenty z ostatních specializovaných závodů: baterie z Braunschweigu, nápravy z Kasselu, elektromotory ze Salzgitteru. Už kvůli manipulaci a skladování těchto dílů se nicméně ve Cvikově objevily zcela nové technologie jako sledování baterií termokamerami, které usnadňuje detekci případného zkratu a riziko požáru.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Trump má nejmenší podporu ze všech amerických prezidentů, věří mu jen 34 procent Američanů

Počínání amerického prezidenta Donalda Trumpa schvaluje na konci jeho prezidentského mandátu 34 procent Američanů. Informovala o tom agentura AFP s odkazem na průzkum společnosti Gallup. Podle ní je Trump jediným americkým prezidentem, s nímž nikdy nesouhlasilo alespoň 50 procent dotazovaných. Hodnocení prezidenta je diametrálně odlišné mezi voliči Republikánské a Demokratické strany.

Souhlas s Trumpovou politikou se od voleb výrazně snížil. V posledním průzkumu před volbami souhlasilo s prezidentovým chováním 46 procent lidí. Průzkum společnosti Gallup se uskutečnil od 4. do 15. ledna, je tedy velice pravděpodobné, že z části zachytil ohlas obsazení Kapitolu Trumpovými příznivci ze 6. ledna.

Podle Gallupu k propadu podpory přispěly také neochota přiznat porážku, vývoj epidemie covidu-19 či druhý impeachment.

Agentura také uvádí, že Trump je jediným prezidentem od roku 1938, kterému se nikdy nepodařilo získat 50 procent a více respondentů s pozitivním míněním. Nejblíže tomu Trump byl na začátku loňského roku, kdy jeho počínání schvalovalo 49 procent respondentů.

Zdroj: ČTK
před 46 minutami

Na dálnici D1 havaroval kamion, vozovka byla kvůli vysypaným plechům neprůjezdná

Na dálnici D1 u Ostravy havaroval v noci na úterý kamion, na dálnici se vysypaly balíky plechu. Směr na Prahu byl několik hodin neprůjezdný, náklad bylo potřeba přeložit. Dálnice byla znovu otevřena před 06:00, informovalo Národní dopravní informační centrum.

Nehoda se stala kolem 02:00 na 345. kilometru D1. Kamion narazil do svodidel. Podle policejního webu byly vysypané balíky s plechem asi šest metrů dlouhé.

Řidiči z D1 sjížděli na 349. kilometru u Klimkovic, zpátky se vraceli na 342. kilometru u Bravantic.

Zdroj: ČTK
Další zprávy