Nový Multivan má ještě blíže k osobním autům. Volkswagen opět cílí na velké rodiny

Nový Volkswagen Multivan stojí poprvé na modulární platformě MQB.
Ta stojí na modulární platformě MQB, stejně jako osobní modely německé značky, a celkově narostla.
Vedle toho ale nechybí ani dva benzinové a jeden naftový motor, vždy s dvouspojkovým automatem DSG.
Interiér jde v duchu digitalizace, to znamená, že klimatizace, rádio i světla mají primárně dotyková tlačítka.
Sedačky jsou samostatné a pohybují se po kolejnicích, stejně jako centrální středová konzole s vyklápěcím stolkem.
Foto: Volkswagen
Jan Matoušek Jan Matoušek
12. 6. 2021 6:32
Volkswagen Multivan platí za jednu z ikon a etalon světa velkých osobních dodávek. Jeho nová generace tak vzbuzuje mnohá očekávání a německý model jim bude chtít dostát. Poprvé tak Multivan využívá stejnou platformu jako třeba Golf nebo Octavia, nabízí celou řadu moderních asistenčních systémů a bude k dispozici i jako plug-in hybrid.

Z pohledu techniky je zásadní novinkou Multivanu použití modulární platformy MQB. Velká dodávka v portfoliu Volkswagenu ji tak dostává vůbec poprvé. Mezigeneračně se Multivan zvětšil - s délkou 4973 mm je o 69 mm delší, rozvor náprav narostl o ještě výraznějších 124 mm na 3124 mm. Zároveň je MPV o 37 mm širší a 47 mm nižší.

K dispozici bude i prodloužená varianta, u níž se sice nemění rozvor náprav, ale karoserie má délku 5173 mm. Zásadní změnu udělal Volkswagen v uspořádání sedmimístného interiéru. Ve druhé i třetí řadě tak budou vždy samostatná křesla, která jsou navíc až o čtvrtinu lehčí než u předchůdce. Na lavici úplně vzadu tak již nenarazíte. Sedadla jsou umístěná v kolejnicích, takže s nimi lze jednoduše manipulovat - posouvat je, nebo rovnou vyjímat. Za příplatek bude možné zadní sedadla otočit i naproti sobě, krajní místa v poslední řadě mohou mít pak nově vyhřívání.

Kolejnice vedle sedadel umožnily posouvat také se středovou konzolí, která obsahuje mimo jiné výklopný stolek. Ten tak mohou využívat cestující ve všech řadách. Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 469 litrů, se dvěma řadami sedadel 1844 litrů (1850 litrů s panoramatickou střechou) a ve dvoumístné verzi 3672 litrů.

Prodloužená karoserie znamená základní objem 763 litrů, rozšířený 2171 litrů a maximální 4005 litrů (4053 litrů s panoramatickou střechou). Ve všech případech jde o hodnoty měřené po střechu a mezi konkurenty víceméně standardní. Přívěs za autem může mít mimochodem až dvě tuny.

S příchodem nové generace se výrazně změnil i prostor pod kapotou. Největší pozornosti se ze strany Volkswagenu dostává plug-in hybridní verzi, pojmenované eHybrid. Jedná se o podobné ústrojí jako v útrobách Octavie iV nebo Golfu GTE, tedy kombinaci benzinové 1.4 TSI o výkonu 110 kW a elektromotoru o výkonu 85 kW. Dohromady auto nabízí 160 kW a 350 Nm, to vše spolu se šestistupňovým dvouspojkovým automatem DSG.

Baterie má kapacitu 13 kWh, kolik však ujede Multivan na jedno nabití, německá automobilka neuvádí. Plně elektrický pohon každopádně funguje jen do 130 km/h.

Dále budou k dispozici dva benzinové turbomotory s výkonem 100 nebo 150 kW a jediný turbodiesel TDI o výkonu 110 kW. Minimálně zatím bude podle tiskové zprávy Multivan vždy předokolkou, klasické spalovací agregáty jsou spojeny výhradně se sedmistupňovým DSG v provedení "shift by wire", tedy bez mechanického spojení voliče a samotné převodovky. Stejnou technologii nabízí i eHybrid.

Nechybí ani plejáda bezpečnostních asistentů, v nejvyšší specifikaci jich může mít auto přes 34. Multivan tak umí díky systému Car2X komunikovat s okolními auty i infrastrukturou, částečně se umí řídit sám (řidič ale musí mít stále ruce na volantu), zvládne sám zaparkovat a nechybí mu ani pomocník pro jízdu s přívěsem.

Vnější vzhled si půjčuje některé křivky z nového Caddy, zároveň jde ale pořád o jednoznačně rozpoznatelný Multivan. Čelní sklo je nově větší, přední sloupky ve tvaru písmene A prosklené a už ve standardu budou diodová světla, která navíc za příplatek mohou nahradit světlomety Matrix LED. Ty umí vykrývat protijedoucí vozidla a mohou tak mít stálé dálkové svícení. Světla navíc mohou být propojena světelnou lištou. Nasávací otvor v předním nárazníku je lakován stejnou barvou jako zbytek karoserie, ta může být i dvoubarevná.

Dvoudílná skupinová světla jsou nově orientována na šířku a mají standardně diody. Chybět nebude ani možnost elektrického ovládání víka kufru i dvojice bočních posuvných dveří. Kola mají maximálně 19 palců a novinkou v nabídce je panoramatická střecha.

Kabina byla po vzoru osobních Volkswagenů plně digitalizovaná. Sedí se tak sice stále výše, světla, klimatizace nebo hlasitost audiosystému se už ale nastavují především dotykově (na volantu ještě zůstávají klasická tlačítka). Centrální obrazovka má 10 palců a je doplněná digitálními budíky s úhlopříčkou 10,25 palce a volitelným průhledovým displejem. Parkovací brzda je elektronická, což spolu s minimalistickými tlačítky místo klasické páky převodovky zvětšilo prostor mezi předními sedadly a usnadňuje cestujícím přechod z přední do zadní části vozu.

Na český trh se nový Multivan dostane začátkem příštího roku. Zároveň bude tvořit jeden ze tří pilířů nabídky VW v tomto velikostním segmentu. Užitkové modely Transporter a Caravelle a obytná California zatím zůstanou ve stávající generaci T6.1. V roce 2022 pak nabídku doplní plně elektrické modely ID.Buzz v osobní i užitkové variantě Cargo.

 

Právě se děje

Další zprávy