Víc stylu a bez střešní "rakve". SUV-kupé Volkswagen ID.5 se naučí samo zaparkovat

Víc stylu a bez střešní "rakve". SUV-kupé Volkswagen ID.5 se naučí samo zaparkovat
ID.5 je vrcholnou verzí elektrické rodiny Volkswagenů.
Jde o takzvané SUV kupé, má svažující se záď. Ta prospívá aerodynamice a budí elegantní dojem.
ID.5 se nabízí ve třech variantách.
Vrcholná GTX má dva elektromotory, celkový výkon 299 koní a pohon všech kol.
Foto: Volkswagen
Eva Srpová Eva Srpová
17. 6. 2022 9:20
Volkswagen začal před měsícem prodávat v Česku stylovějšího sourozence k elektrickému SUV ID.4. Je technicky spřízněné se Škodou Enyaq Coupé RS iV. Láká na větší porci stylu a také výkon nejsilnější varianty GTX s pohonem všech kol a dvěma elektromotory.

"Když si pořídíte třeba renesanční zámek, jednou naučíte ID.5 cestu do zadní garáže. Pak už stačí vždy jen zastavit před vchodem svého château a auto poslat zaparkovat do zadních garáží úplně samo," vtipkuje Radim Sadílek, školitel specializující se na rodinu ID v českém zastoupení Volkswagenu. 

Nový elektromobil ID.5 má vylepšený software 3.0, který obsahuje Park Assist Plus s funkcí Memory. Auto lze naučit nazpaměť poslední úsek, přesně 50 posledních metrů trasy, a nechat ho, aby ho už od té chvíle zvládalo bez vás. Zabránit mu v tom může jedině nenadálá překážka, před kterou zastaví. 

ID.5 rozšiřuje rodinu elektrických modelů značky. Přichází po hatchbacku ID.3 a rodinném SUV ID.4. Dá se popsat jako stylovější varianta "ídéčtyřky", má svažující se zadní část střechy, ostatně proto na ni nelze umístit střešní box. Záď se pyšní integrovaným spoilerem. S aerodynamikou je na tom ID.5 velmi dobře, ostatně proto Volkswagen slibuje slušný dojezd až 520 kilometrů.

"ID.5 je určená pro zákazníky, kteří chtějí stylovější variantu našeho elektromobilu. A i když se těžko odhadují prodejní čísla, všímáme si, že se lidé nezdráhají pořídit spíše vybavenější varianty, které jsou oproti základu dražší i o 300 tisíc korun," dodává David Valenta, tiskový mluvčí automobilky Volkswagen.

ID.5 začíná na částce 1 402 900 korun. Nabízí se ale také jako "nejsportovnější" varianta GTX se dvěma elektromotory a pohonem všech kol za minimálně 1 613 900 korun. Je sourozencem mladoboleslavské Škody Enyaq coupé RS iV, která je v základu o 54 tisíc korun levnější. 

Vrcholná verze slibuje výkon 220 kW, tedy 299 koní. Ale jen v ideálních podmínkách. "Venkovní teplota nesmí být nižší než 23 stupňů Celsia a kapacita baterie nesmí klesnout pod 88 procent," dodává Sadílek. Pokud se tak stane, Volkswagen garantuje, že výkon by neměl být nižší než 195 kW.

Kufr nabídne objem 549 litrů, se sklopenými zadními opěradly je to 1561 l.
Kufr nabídne objem 549 litrů, se sklopenými zadními opěradly je to 1561 l. | Foto: Volkswagen

Snadnější hledání dobíječek

Zmiňovaný vylepšený software 3.0 má usnadnit život s automobilem a přináší rozšíření různých funkcí. "Tou asi nejpodstatnější je, že při zadání adresy a požadavku, že chcete na cestě také nabíjet, si snadno vyselektujete, které dobíjecí stanice jsou volné. A jakmile se obsadí, systém vám trasu přeplánuje. Také vyhodnocuje váš styl jízdy, a když energie z akumulátoru mizí rychleji, nabídne vám dřívější místo na trase," vypočítává funkce nové ID.5 Sadílek. 

Zarezervovat si dobíječku jen pro sebe však zatím nejde. "Takové funkce ale k dispozici časem určitě budou, i když se dá čekat, že asi za příplatek," uvažuje Valenta. ID.5 je vybavené funkcí "Plug & Charge", což znamená, že se automaticky spojí se stanicí bez jakýchkoli autorizací, aktivuje nabíjení a majiteli pak jen elektronicky přijde vyúčtování. Volkswagen se tím snaží dohnat Teslu, která se systémem přišla jako první.

Novější software se vylepšil i v oblasti nabíjení. Ze stojanu se stejnosměrným proudem se nabíjí výkonem až 135 kW, tedy o 10 kW rychleji než ID.4. To znamená, že ID.5 se za 29 minut nabije, aby ujela dalších 390 kilometrů, resp. u ID.5 GTX se dojezd za 36 minut zvedne o 320 km. Dobrou zprávou pro majitele ID.4 je to, že jejich starší software lze upgradovat, a tak se tato vylepšení dostanou i do jejich vozů.

Auto se má také učit "číst" trasu i díky ostatním. Funkce Travel Assist využívá dat z předchozích průjezdů tam, kde částečně chybí vodorovné značení na vozovce, a tak si ho samo "vizualizuje", aby se mohlo automaticky udržovat v pruhu. "Jen to zatím funguje díky sebraným datům od aktuální generace Golfu a našich elektromobilů z rodiny ID, ale věříme, že až jich bude na silnicích víc, bude to opravdu užitečné," myslí si Sadílek z Volkswagenu.

Chybějící kabely

První objednaná auta už míří k zákazníkům, ale Volkswagen, stejně jako většina evropských automobilek, aktuálně řeší problémy s dodávkami nejen stále chybějících čipů, ale také kabelových svazků, jež se vyrábějí na Ukrajině.

"Teď už se výroba pomalu zase obnovuje a také máme nového dodavatele z Turecka, ale přece jen to trvá," vysvětluje David Valenta, tiskový mluvčí Volkswagenu. Proto se dodání elektromobilů z rodiny ID prodloužilo zhruba na půl roku až osm měsíců. U Golfu nebo Touaregu je ale situace ještě horší, tam si zákazník musí počkat minimálně rok.   

 

Právě se děje

Další zprávy