Víc stylu a bez střešní "rakve". SUV-kupé Volkswagen ID.5 se naučí samo zaparkovat

Víc stylu a bez střešní "rakve". SUV-kupé Volkswagen ID.5 se naučí samo zaparkovat
ID.5 je vrcholnou verzí elektrické rodiny Volkswagenů.
Jde o takzvané SUV kupé, má svažující se záď. Ta prospívá aerodynamice a budí elegantní dojem.
ID.5 se nabízí ve třech variantách.
Vrcholná GTX má dva elektromotory, celkový výkon 299 koní a pohon všech kol.
Foto: Volkswagen
Eva Srpová Eva Srpová
17. 6. 2022 9:20
Volkswagen začal před měsícem prodávat v Česku stylovějšího sourozence k elektrickému SUV ID.4. Je technicky spřízněné se Škodou Enyaq Coupé RS iV. Láká na větší porci stylu a také výkon nejsilnější varianty GTX s pohonem všech kol a dvěma elektromotory.

"Když si pořídíte třeba renesanční zámek, jednou naučíte ID.5 cestu do zadní garáže. Pak už stačí vždy jen zastavit před vchodem svého château a auto poslat zaparkovat do zadních garáží úplně samo," vtipkuje Radim Sadílek, školitel specializující se na rodinu ID v českém zastoupení Volkswagenu. 

Nový elektromobil ID.5 má vylepšený software 3.0, který obsahuje Park Assist Plus s funkcí Memory. Auto lze naučit nazpaměť poslední úsek, přesně 50 posledních metrů trasy, a nechat ho, aby ho už od té chvíle zvládalo bez vás. Zabránit mu v tom může jedině nenadálá překážka, před kterou zastaví. 

ID.5 rozšiřuje rodinu elektrických modelů značky. Přichází po hatchbacku ID.3 a rodinném SUV ID.4. Dá se popsat jako stylovější varianta "ídéčtyřky", má svažující se zadní část střechy, ostatně proto na ni nelze umístit střešní box. Záď se pyšní integrovaným spoilerem. S aerodynamikou je na tom ID.5 velmi dobře, ostatně proto Volkswagen slibuje slušný dojezd až 520 kilometrů.

"ID.5 je určená pro zákazníky, kteří chtějí stylovější variantu našeho elektromobilu. A i když se těžko odhadují prodejní čísla, všímáme si, že se lidé nezdráhají pořídit spíše vybavenější varianty, které jsou oproti základu dražší i o 300 tisíc korun," dodává David Valenta, tiskový mluvčí automobilky Volkswagen.

ID.5 začíná na částce 1 402 900 korun. Nabízí se ale také jako "nejsportovnější" varianta GTX se dvěma elektromotory a pohonem všech kol za minimálně 1 613 900 korun. Je sourozencem mladoboleslavské Škody Enyaq coupé RS iV, která je v základu o 54 tisíc korun levnější. 

Vrcholná verze slibuje výkon 220 kW, tedy 299 koní. Ale jen v ideálních podmínkách. "Venkovní teplota nesmí být nižší než 23 stupňů Celsia a kapacita baterie nesmí klesnout pod 88 procent," dodává Sadílek. Pokud se tak stane, Volkswagen garantuje, že výkon by neměl být nižší než 195 kW.

Kufr nabídne objem 549 litrů, se sklopenými zadními opěradly je to 1561 l.
Kufr nabídne objem 549 litrů, se sklopenými zadními opěradly je to 1561 l. | Foto: Volkswagen

Snadnější hledání dobíječek

Zmiňovaný vylepšený software 3.0 má usnadnit život s automobilem a přináší rozšíření různých funkcí. "Tou asi nejpodstatnější je, že při zadání adresy a požadavku, že chcete na cestě také nabíjet, si snadno vyselektujete, které dobíjecí stanice jsou volné. A jakmile se obsadí, systém vám trasu přeplánuje. Také vyhodnocuje váš styl jízdy, a když energie z akumulátoru mizí rychleji, nabídne vám dřívější místo na trase," vypočítává funkce nové ID.5 Sadílek. 

Zarezervovat si dobíječku jen pro sebe však zatím nejde. "Takové funkce ale k dispozici časem určitě budou, i když se dá čekat, že asi za příplatek," uvažuje Valenta. ID.5 je vybavené funkcí "Plug & Charge", což znamená, že se automaticky spojí se stanicí bez jakýchkoli autorizací, aktivuje nabíjení a majiteli pak jen elektronicky přijde vyúčtování. Volkswagen se tím snaží dohnat Teslu, která se systémem přišla jako první.

Novější software se vylepšil i v oblasti nabíjení. Ze stojanu se stejnosměrným proudem se nabíjí výkonem až 135 kW, tedy o 10 kW rychleji než ID.4. To znamená, že ID.5 se za 29 minut nabije, aby ujela dalších 390 kilometrů, resp. u ID.5 GTX se dojezd za 36 minut zvedne o 320 km. Dobrou zprávou pro majitele ID.4 je to, že jejich starší software lze upgradovat, a tak se tato vylepšení dostanou i do jejich vozů.

Auto se má také učit "číst" trasu i díky ostatním. Funkce Travel Assist využívá dat z předchozích průjezdů tam, kde částečně chybí vodorovné značení na vozovce, a tak si ho samo "vizualizuje", aby se mohlo automaticky udržovat v pruhu. "Jen to zatím funguje díky sebraným datům od aktuální generace Golfu a našich elektromobilů z rodiny ID, ale věříme, že až jich bude na silnicích víc, bude to opravdu užitečné," myslí si Sadílek z Volkswagenu.

Chybějící kabely

První objednaná auta už míří k zákazníkům, ale Volkswagen, stejně jako většina evropských automobilek, aktuálně řeší problémy s dodávkami nejen stále chybějících čipů, ale také kabelových svazků, jež se vyrábějí na Ukrajině.

"Teď už se výroba pomalu zase obnovuje a také máme nového dodavatele z Turecka, ale přece jen to trvá," vysvětluje David Valenta, tiskový mluvčí Volkswagenu. Proto se dodání elektromobilů z rodiny ID prodloužilo zhruba na půl roku až osm měsíců. U Golfu nebo Touaregu je ale situace ještě horší, tam si zákazník musí počkat minimálně rok.   

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 36 minutami

Hasiči zasahují u požáru haly u Čelákovic, vyhlásili třetí stupeň poplachu

Hasiči zasahují u požáru haly v Zápech u Prahy, vyhlásili třetí stupeň poplachu ze čtyř, v hale jsou uskladněny zřejmě autodíly, oleje a plynové lahve, hrozí zřícení konstrukce, řekla mluvčí středočeských hasičů Dagmar Zemanová.

"Požár byl hlášen před 20:00, je v plném rozsahu a hrozí pád konstrukce, na místě je 30 vozidel a 17 jednotek, vypomáhají i pražské," řekla Zemanová. Požár podle ní zřejmě způsobí velkou škodu.

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

"Vypil jsem příliš mnoho." Britský poslanec rezignoval poté, co sexuálně napadl dva muže

Britský konzervativec Christopher Pincher rezignoval na vládní post náměstka hlavního whipa kvůli údajnému sexuálnímu napadení dvou mužů, které údajně v opilosti osahával ve stranickém klubu v centru Londýna. Konzervativní strana jej v pátek vyloučila z poslaneckého klubu a v Dolní sněmovně bude pokračovat jako nezařazený, uvedla stanice BBC. Whip je vybraným poslancem, který dohlíží na to, aby příslušníci jeho strany hlasovali podle stranických zájmů.

Pincher ve čtvrtek napsal dopis premiérovi Borisi Johnsonovi, který v plném znění obdržel bulvární list The Sun. "Minulou noc jsem vypil příliš mnoho. Ztrapnil jsem sebe i ostatní… .Myslím, že je nyní správné, abych rezignoval na pozici náměstka hlavního whipa," napsal Pincher premiérovi.

Hlavní whip v britském parlamentu zaštiťuje celý systém dohlížení (whipování), je též členem vlády a mnohdy pravou rukou premiéra.

Zdroj: ČTK
před 51 minutami

Česko předsednictví v Radě EU navzdory těžké době zvládne, ujistil Fiala

Premiér Petr Fiala (ODS) před večerním Koncertem pro Evropu v Litomyšli ujistil, že ČR zvládne předsednictví v Radě EU, přestože se nachází v těžké době. Česká republika bude dělat vše pro to, aby udržela jednotu EU, která se v těchto měsících ukázala její nejsilnější zbraní, uvedl Fiala. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v projevu řekla, že Česko vždy inspirovalo Evropu příběhy odvahy. Před zahájením koncertu vyskočili na pódium dva aktivisté, kteří s transparenty v rukou demonstrovali za ochranu klimatu.

Fiala ve svém proslovu pogratuloval francouzským kolegům k úspěšným šesti měsícům v čele EU. "Pevně věřím, že Česká republika naváže na francouzské úspěchy a dostojí svým závazkům ve prospěch Evropy a jejích občanů. Nacházíme se v jednom z nejtěžších období posledních desetiletí, ale jsem přesvědčen, že tak, jako jsme zvládli minulé krize, dovedeme si poradit i se současnými problémy," řekl Fiala.

S evropskými politiky v pátek Litomyšli mluvil o tom, co je třeba v nadcházejících měsících udělat, aby obyvatelé členských států žili ve větším bezpečí a byla zachována prosperita kontinentu. "A hlavně, abychom pomohli našim občanům zvládnout rostoucí ceny a zajistili dostatek energií a potravin," uvedl Fiala.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Nigérii odsoudil soud tři muže k trestu smrti ukamenováním

Islámský soud v severonigerijském státě Bauchi odsoudil tři muže k trestu smrti ukamenováním, protože se prokázala jejich homosexualita. Podle agentury Reuters to dnes oznámil náčelník náboženské policie, která muže zatkla.

Severní Nigérie je převážně muslimská. Soudy, které se řídí islámským právem šaría, státy v tomto regionu používají k trestání obyvatel za různé činy, od cizoložství až po rouhání.

Šéf náboženské policie v místní správní oblasti Ningi v Bauchi Adam Dan Kafi uvedl, že tři muži byli zatčeni 14. června a obviněni před islámským soudem. Všichni tři, včetně sedmdesátiletého muže, se podle Kafiho k činu přiznali, přestože je nezastupovali právníci. Soudce Munka'ilu Sabo je podle velitele náboženské policie ve čtvrtek odsoudil k trestu smrti, ale mají možnost se do 30 dnů odvolat.

Každý trest smrti vynesený islámskými soudy musí v Nigérii schválit guvernér státu. V Nigérii se homosexualita, stejně jako ve většině afrických zemí, považuje za nepřijatelnou. V této nejlidnatější africké zemi zároveň platí zákon, jenž umožňuje dlouhé tresty odnětí svobody pro osoby odsouzené za veřejné projevy stejnopohlavního vztahu a osoby, které uzavřou stejnopohlavní manželství.

Zdroj: ČTK
Další zprávy