Nikola je podfuk. Šéf vodíkového vyzyvatele Tesly končí kvůli obvinění z podvodu

Martin Frei Martin Přibyl Martin Frei, Martin Přibyl
21. 9. 2020 13:29
Americká Nikola Motor Company slibovala během pár let sériově vyrábět vodíkové náklaďáky a stavět plnicí stanice. Umění dělat dojem někdy stačí, a tak ceny akcií hned po červnovém vstupu na burzu letěly nahoru. Po čtvrt roce vyšlo najevo, že Nikola nemá technologii ani funkční prototyp. Její šéf Trevor Milton v neděli v návaznosti na obvinění rezignoval.
Foto: Nikola Motors

Za odkrytí pozadí firmy Nikola vděčíme soukromému investorovi Natu Andersonovi. Majiteli kanceláře Hindenburg Research a profesionálnímu "cifršpiónovi", který do hloubky sleduje finanční situaci firem, aby mohl spekulovat na pokles jejich akcií. V jeho síti už uvízlo leccos, ale Nikola je mimořádně vděčný úlovek. Po vstupu na burzu letos v červnu se její akcie zhodnotily šestinásobně, leckdo v ní viděl druhou Teslu, a tak jí byly pár týdnů plné noviny.

Podle zjištění Andersonova týmu je tahač Nikola One z roku 2016 atrapa nafilmovaná při jízdě z kopce a vodíkový pohon neexistuje. Zpráva také připomíná, že výrobce původně mluvil o průlomovém hybridním pohonu s plynovou turbínou. Proč ho zavrhl, zakladatel Nikoly Trevor Milton nikdy nevysvětlil. Tak rychlé "přesedlání" na vodík bez předchozích zkušeností si ale nelze představit. 

Teprve následně v letech 2017 až 2019 Nikola spolupracovala se švédským specialistou na vodíkové články Powercell. Vyrábět je měl Bosch v Německu. Švédové však ve finále příkře zamítli obchodní podmínky, které Milton navrhl, a s Boschem se na výrobě raději dohodli sami. Krátce nato Nikola představila další tahač, zničehonic s pohonem na baterie - samozřejmě převratné a nedostižné, jen je dosud nikdo neviděl.

Navzdory těmto kotrmelcům Milton loni na podzim získal investici 250 milionů dolarů od konglomerátu CNH Industrial, pod jehož křídla patří mimo jiné značka Iveco. Tisková zpráva mluví o spolupráci, do níž Nikola vnese své prvotřídní zkušenosti s vodíkovým pohonem a "narušitelský obchodní model". Vodíkové kamiony a autobusy se měly v Evropě vyrábět už příští rok.

Jen pár dní před zveřejněním Andersonovy zprávy, nakoupil 11 % akcií Nikoly americký koncern General Motors. To proto aby pomohl svým vlastním ambicím na poli nízkoemisních aut.

Závažné informace Hindenburg Research teď budou mít na firmu minimálně personální dopady. Trevor Milton se chtěl obviněním bránit po vzoru Elona Muska na sociálních sítích. Firma vydala i oficiální vyjádření, v nichž se snažila obvinění vyvrátit, přiznala však, že tahač jel z kopce samospádem. Nikdy ale prý také netvrdila, že by auto na videu bylo zcela funkční. Na základě Andersonovy zprávy ji začaly vyšetřovat i americké úřady. 

Milton se nakonec rozhodl z čela firmy zcela odstoupit. Prý hlavně proto, aby útoky na jeho osobu nezhoršovaly pověst celé firmy. Jeho nástupcem se má stát bývalý člen představenstva Steve Girsky, 58letý veterán, který působil jako viceprezident General Motors a koncern pomáhal dostat z finanční krize.

Právě GM by se přitom jako významný akcionář mohlo nakonec stát zachráncem Nikoly. Nejde jen o to, že GM bude ve své továrně vyrábět pick-up Nikola. Detroitský klasik se zároveň stane dodavatelem kýžených vodíkových článků, a to nejen do pick-upu, ale i do tahačů. GM na jejich vývoji pracuje dlouhodobě, poslední ukázkou byl před třemi lety vojenský speciál na podvozku Chevroletu Colorado.

Na co tedy General Motors potřebují Nikolu? Na zlepšení dojmu. Už dlouho se mluví o tom, že by měli alternativní pohony vyvést do zcela nové divize, nezatížené dědictvím minulosti a přitažlivější pro investory i zákazníky. "Dohoda potvrzuje schopnosti našich technologií, umožní jejich širší uplatnění a snížení nákladů," potvrdila ředitelka Mary Barrová.

Vstup do Nikoly to přesně splňuje, nebo přinejmenším splňovat měl. GM mohlo využít její drzý vyzyvatelský étos, byť ho nyní nabourávají obvinění Hindenburg Research, pomůže dlouhodobě vyvíjeným technologiím na trh a přinese kapitál na další rozvoj. Samo GM přitom moc neriskuje, poněvadž neplatí penězi, ale službami a know-how. Ani 11% podíl není tak velký, aby vyvolal obavy o převzetí starými "ropáky".

Přesto by se dosavadní investoři mohli cítit oklamáni, když se z hrdého start-upu vyklubala skořápka na prodej cizí techniky. Zatím ale jejich hromadnému úprku nic nenasvědčuje. Akcie, které se po prvním skoku na 80 dolarů už během prázdnin svezly k polovině, klesly v souvislosti s odstoupením Miltona o dalších 22 procent.

Dlouholetý partner Nikoly, výrobce palivových nádrží Worthington Industries, polovinu svého podílu prodal již dříve.

Poslední hádankou tak zůstává, proč se s firmou bez vlastní technologie bratříčkovalo Iveco, když je dlouhodobě zapojené do serióznějších vodíkových aktivit. Právě teď staví šestnáct zkušebních kamionů projektu H2Haul, a to nikoli s Nikolou, ale s nizozemským výrobcem autobusů VDL. Pohánět je budou články od německých firem ElringKlinger a Hydrogenics i švédské Powercell. 

 

Právě se děje

před 8 hodinami

Ozbrojenci v Kamerunu zaútočili na školu, zabili osm dětí

Nejméně osm dětí ve věku 12 až 14 let zabili a další desítku žáků zranili ozbrojenci, kteří dnes vtrhli do školy ve městě Kumba na západě Kamerunu. Informovala o tom agentura AFP. Masakr, při němž ozbrojenci použili i mačety, se stal v regionu, kde vládní jednotky několik let vedou tvrdý boj se separatistickými skupinami. "Přijeli na motorkách, vtrhli do třídy a začali střílet," popsal scénu místní zastupitel. Zatím není jasné, kdo za útokem na školu stojí. Oblast sužuje konflikt od roku 2017, kdy separatisté vyhlásili po násilném potlačení pokojných protestů vlastní stát Ambazonii. Prezident Paul Biya, který Kamerunu vládne od roku 1982, poté vyhlásil separatistům válku a označil je za teroristy. Podle nevládních organizací se zločinů dopouštějí obě strany.

před 9 hodinami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 10 hodinami

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 11 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy